Art

Aktywność fizyczna a miesiączka

23.12.2016
Aktywność fizyczna a miesiączka

Czy aktywność fizyczna w czasie miesiączki jest wskazana? Czy może zaszkodzić? Jest wiele teorii na ten temat, wiele osób woli odpoczywać, ale czy jest to konieczne?

Wysiłek fizyczny w czasie menstruacji powinien być dostosowany do predyspozycji dlatego trzeba słuchać swojego organizmu i zadbać o swój komfort.

 

Każda kobieta ma inne dolegliwości w czasie miesiączki, u jednych pojawiają się silne dolegliwości bólowe, u innych występują silne skurcze mięśni. Inny jest też czas i intensywność krwawienia. Nie ma jednak wyraźnych przeciwwskazań do zaprzestania ćwiczeń. Wręcz przeciwnie, endorfiny wytwarzane w czasie aktywności pozytywnie wpływają na nastrój i przyczyniają się do obniżenia napięcia. Wysiłek może złagodzić jest objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

 

Mimo wszystko menstruacja nie jest komfortowym czasem, wiele kobiet nie czuje się w tym czasie najlepiej w swoim ciele. To za sprawą podwyższonego poziomu progesteronu. Często jest to powodem obniżonej wydolności. Nie jest to jednak powód do zaprzestania aktywności. Warto dostosować ją do swoich możliwości. Co wybrać w czasie miesiączki?

 

Jeśli odczuwasz dużą bolesność mięśni brzucha możesz złagodzić je relaksacją i ćwiczeniami rozluźniającymi. Jeśli jesteś aktywna na co dzień, nie rezygnuj z wysiłku. Badania dowodzą, że  w czasie miesiączki i tuż po niej, zdolności do wysiłku są znacznie większe. Uczucie osłabiania wynika często ze złego stanu psychicznego.

Wykonuj zaplanowane treningi, jeśli ćwiczysz regularnie. Kiedy chcesz zadziałać przeciwbólowo i nie ćwiczysz regularnie są formy aktywności szczególnie polecane. Wybierz się na jogę, pilates, zajęcia rozciągające, idź na spacer albo basen. To zdecydowanie najlepszy wybór, kiedy chcesz się zrelaksować i zrobić dla siebie coś dobrego.

 

Czego unikać?

Nie wskazane są mocne treningi siłowe, intensywne ćwiczenia na mięśnie brzucha, a także długotrwałe przegrzewanie ciała.

 

Obserwuj organizm

Jeśli zauważysz, że w czasie wysiłku krwawienie się nasila, albo odczuwasz inne dolegliwości, nie ćwicz. Nie każdy organizm reaguje tak samo, często modyfikacje ćwiczeń, albo skrócenie ich czasu zadziała o wiele lepiej.

 

Daria Występek

 


 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Doceń właściwości herbaty

22.12.2016
Doceń właściwości herbaty

Zima to czas, w którym często sięgamy po herbaty i ziołowe napary. Krótsze i zimniejsze dni wymagają częstego sięgania po ciepłe i rozgrzewające napoje. Ich właściwości są znacznie korzystniejsze niż możemy przypuszczać. Poza przyjemnym uczuciem rozgrzania, możemy wpłynąć korzystnie na układ odpornościowy i trawienny.

 

Najlepiej unikać dużej ilości czarnej herbaty, która nie jest tak zdrowa i korzystna dla nas. Znacznie lepiej sięgać po zioła herbaty zielone, białe czy czerwone. Czarna herbata zalecana jest najwyżej raz dziennie, najlepiej rano, ze względu na swoje pobudzające właściwości.

 

Zioła na przeziębienie

Kiedy dopada nas przemęczenie i przeziębienie, warto rozgrzać się ciepłym ziołowym naparem. Dobrze mieć w domu pokrzywę, lipę, czy korę dębu. W razie potrzeby można dodać do nich także syrop malinowy, imbir, cynamon, kardamon, a nawet pieprz cayenne. Takie przyprawy postawią nas na nogi i pomogą się wzmocnić.

 

Herbata zamiast podjadania

To bardzo dobry nawyk. Zwłaszcza kiedy spędzamy więcej czasu w domu, pojawiają się tendencje do podjadania. Najczęściej przekąskę są słodycze, które sztucznie napędzają apetyt. Na rynku jest wiele ziołowych herbat, które mają naturalnie słodkawy smak i mogą zastąpić słodycze. Warto spróbować tych z dodatkiem naturalnie słodkiej lukrecji, albo z kakaowca.

 

Poza działaniem rozgrzewającym herbata wspomaga też trawienie. Szczególnie polecana jest herbata miętowa, z pokrzywy czy melisa. Napar pobudza wydzielanie soków żołądkowych, łagodzi bóle brzucha, działa rozkurczająco i kojąco na żołądek. Warto pić je regularnie i korzystać z ich dobroczynnego działania.

 

Krótsze dni często wiążą się z ospałością i gorszym nastrojem. Kiedy potrzebujesz energii i pobudzenia sięgnij po zieloną herbatę. Świeże liście zaparzaj nie dłużej niż 3 minuty, dzięki temu będzie działać pobudzająco. Pomoże na pozbycie się uczucia znużenia i senności. Pobudzi, ale nie tak intensywnie jak kawa, dlatego można pić ją także w drugiej połowie dnia.

 

Daria Występek

 

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Zadbaj o siebie zimą

21.12.2016
Zadbaj o siebie zimą

Wschodnia kultura podchodzi do zdrowia i dbania o siebie zupełnie inaczej. Bardzo ważne jest dostosowanie się do pór roku i szeroko rozumiana profilaktyka zdrowia. Liczy się to co jemy, ale też to co myślimy i jak postrzegamy siebie. W czasie całego roku, w otoczeniu zachodzi wiele zmian, które mają bardzo duży wpływ nasz umysł i ciało.

Są też uniwersalne zasady, które mają duże znaczenie w utrzymaniu stałego poziomu energii przez cały rok.

 

Nie licz kalorii

To naturalne, że na zimę nabieramy trochę więcej masy. Według Chińskich wierzeń zimą spada ilość energii yang, która zapewnia nam aktywność. Wzrasta natomiast poziom energii yin qi, która odpowiada za lepsze odżywienie ludzkiego ciała. Tak właśnie tłumaczy się naturalne przybieranie na wadze.

 

Zimą pozostajemy aktywni, a dodatkowa tkanka tłuszczowa jest dla nas barierą ochronną. Oczywiście chodzi to o dodatkowe 2-3 kilogramy nie więcej. Warto zadbać, aby nie był to wynik nadmiernego spożywania tłuszczu. Bardzo często dodatkowe kilogramy pojawiają się kiedy mamy mniej ruchu. Osoby aktywne najczęściej trzymają stałą masę ciała przez cały rok. Warto pamiętać, że niewielkie wahania wagi są fizjologiczną normą, zazwyczaj z rosnącą temperaturą i zwiększoną aktywnością kilogramy szybko uciekają.

 

Energia chowa się do wnętrza

To kolejna ciekawa teoria, Tradycyjna Medycyna Chińska mówi, że zimą energia przechodzi do najgłębszych warstw ciała, do szpiku, kości i nerek. Nerki to narządy silnie oczyszczający, który ma kluczowe znaczenie w funkcjonowaniu organizmu. Sprawne nerki wpływają korzystnie na stan całego organizmu, także mózgu. W zimie szczególnie powinniśmy dbać o nerki, dbać o ich ogrzanie i prawidłowe funkcjonowanie. Są ściśle powiązane z pęcherzem moczowym, który w zimie jest podatny na przeziębienia.

 

W Medycynie Chińskiej nerki uznawane są za „korzeń życia”, od wieków wierzy się, że to właśnie tam znajdują się główne pokłady życiowej energii. Tłumaczą to tym, że tak jak w przypadku roślin na zimę soki spływają do korzeni, tak w człowieka energie spływa do nerek, które są naszymi „korzeniami”.

 

Można się z tym zgadzać bądź nie, jednak bez wątpienia medycyna chińska do wieków ma wielu propagatorów i przynosi dobre efekty. W dbaniu i siebie warto korzystać z wielu nurtów i wybierać to co służy nam najlepiej.

 

Daria Występek

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Copyright ©2019 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się