Art

Aktywność fizyczna w ciąży.

06.05.2014
Aktywność fizyczna w ciąży.

Aktywność fizyczna jest ważna w ciągu całego życia, nie powinny z niej rezygnować kobiety w ciąży nie mające przeciwwskazań do uprawiania sportu. Przez  całe 9 miesięcy można być w dobrej formie i wzmacniając mięśnie przygotować się do efektywnego porodu. Ciągle jest wiele mitów i kobiety boją się aktywności  fizycznej w ciąży, jednak jeśli lekarz tego nie zabroni można wybrać aktywność dostosowaną do aktualnego stanu. Jeśli ciąża przebiega prawidłowo regularne ćwiczenia  mają bardzo korzystny wpływ na przyszłą mamę. Kobiety aktywne przed ciążą mogą ćwiczyć od pierwszych tygodni ciąży. Jednak jeżeli w czasie ciąży kobieta chce rozpocząć regularne treningi powinna to zrobić po 10 tygodniu ciąży. Ćwiczenie wykonywane w tym czasie powinny być wykonywane z umiarkowaną częstotliwością. Regularny wysiłek fizyczny ma pozytywny wpływ na matkę, a także na dziecko. Dlaczego warto ćwiczyć:

1. Poprawia się krążenie, a organizm jest lepiej dotleniony.

2. Ciało jest lepiej przygotowane do porodu, powrót do formy sprzed ciąży jest o wiele szybszy i łatwiejszy.

3. Kobiety ćwiczące regularnie rodzą statystycznie zdrowsze dzieci, mniej jest poronień i patologii ciąży.

4. Dzięki zwiększonemu tempu przemiany materii przyrost masy ciała jest  mniejszy w czasie ciąży.

5. Ważny jest aspekt psychologiczny, wysiłek ma pozytywny wpływ na postrzeganie siebie, działa relaksująco .

Regularna aktywność fizyczna w okresie ciąży koniecznie musi być skonsultowana z lekarzem. Nie zawsze jest to możliwe, jest kilka przeciwwskazań, które trzeba wykluczyć. Jeśli lekarz wyrazi zgodę na aktywność fizyczną możliwości jest wiele, można zapisać się na liczne zajęcia grupowe dla przyszłych mam, albo ćwiczyć w domowym zaciszu. Dobrą formą ruchu jest pilates z pewnymi modyfikacjami dla kobiet w ciąży lub ćwiczenia z piłką gimnastyczną. Wiele kobiet wybiera też basen, który odciąża stawy i kręgosłup. Jest ono szczególnie polecane kobietom w ciąży.  Dla kobiet, które przed ciążą lubiły jogging dobrą alternatywą mogą być szybkie spacery, czy nordic walking. Aktywność fizyczna jest ważnym elementem dbania o siebie w czasie ciąży. Umiarkowane ćwiczenia pomogą zachować dobrą formę i nastrój, pozwalają czuć się pięknie, sprawnie i atrakcyjnie. Zapewnią też  szybszy powrót do ciąży po porodzie.

Autorka: Daria Rogowska

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Zwichnięcie stawu kolanowego

06.11.2016
Zwichnięcie stawu kolanowego

Staw kolanowy to jeden z największych i najbardziej skomplikowanych stawów w organizmie człowieka. Do jego urazu może dochodzić w przypadku wypadków, ale też na skutek nadwagi, lub uprawiania sportu i eksploatację stawu. Najczęściej urazowi ulegają więzadła, które mają za zadanie utrzymywać staw stabilnie. W stawie kolanowym jest sporo więzadeł, są także chrząstki i łąkotki.

 

Najczęściej dochodzi do zerwania więzadeł i uszkodzenia łąkotki, takie kontuzje często dotyczą sportowców, szczególnie piłkarzy, narciarzy i biegaczy. Staw kolanowy jest mocny i nie tak łatwo go uszkodzić. Kości stawu są idealnie dopasowane do siebie, maja też dobrą amortyzację. Z czasem struktury zużywają się i tracą swoje możliwości amortyzujące. U każdego proces ma inne tempo, zależy od wielu czynników. Nie zawsze sport sprawia, że stawy są bardziej podatne na kontuzje. Równie niebezpieczny jest bezruch, który z czasem powoduje osteoporozę. Nie da się jednak ukryć, że niektóre sporty, zwłaszcza te które mocno obciążają kolana mogą predysponować do kontuzji i bolesności.

 

Zwichnięcie stawu kolanowego

Nie dochodzi do niego zbyt często, jego przyczyną jest uszkodzenie obu więzadeł krzyżowych. W takim wypadku konieczne jest natychmiastowe unieruchomienie kończyny. Leczenie operacyjne daje najlepsze rezultaty i szybki powrót do formy. Jeśli dodatkowo dojdzie do złamania kości rzepki, lekarze zazwyczaj decydują się na zespolenie tzw, pręgiem Wabera. 

W przypadku leczenia zachowawczego opatrunek gipsowy założony zostaje na prawie cła nogę. Od połowy uda do kostki.

 

Czy da się przed tym uchronić?

Ważne jest wzmacnianie mięśni. Jeśli trenujesz bieganie czy narciarstwo nie zapominaj o regularnym wzmacnianiu mięśni. Ważna jest też rozgrzewka przed treningiem i porządne rozciąganie po zakończonych ćwiczeniach. Przy uprawianiu sportu na zewnątrz warto zmieniać podłoże i nie trenować tylko na twardym asfalcie. Dbanie o prawidłowy zakres ruchomości w stawach i pamiętanie o regeneracji jest bardzo istotne. Jeden dzień w tygodniu warto przeznaczyć na odpoczynek od ćwiczeń.

 

Daria Występek

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Gula java

08.11.2016
Gula java

Zdrowe zastępniki cukru to bardzo popularny temat. Producenci takich produktów zacierają ręce i ciągle wprowadzają nowe produkty. Trzeba być uważnym i pamiętać, że część z nich jest tylko o wiele droższa, a wcale nie jest zdrowsza od cukru.

 

Wystrzegaj się sztucznych słodzików i cukru, ale kiedy odczuwasz potrzebą słodkiego smaku postaw na jedną z naturalnych alternatyw. Może być to np. stewia wyhodowana w doniczce w domu. Niestety cukier biały czy trzcinowy nie dostarczają żadnych składników odżywczych poza pustymi kaloriami. Mimo, że korzenie trzciny cukrowej są bardzo wartościowe, w procesie przetwarzania tracą wszystkie wartości i cenne minerały. Cukier nie tylko dostarcza pustych kalorii, ale też wypłukuje w organizmu wiele cennych składników.

 

Słyszałeś o Gula Java?

Pojawiła się u nas niedawno. To cukier a jawy, czyli słodzik pozyskiwany z nektaru kwiatów palmy kokosowej. Palma kokosowa to drzewo, które dostarcza wszystkiego co jest nam potrzebne do życia. Określa się je mianem drzewa życia i drzewa tysiąca zastosowań, a także lekarstwem na wszystko.

 

Cukier z palmy kokosowej jest nierafinowany i bogaty w wiele składników odżywczych. Ma słodki i lekko karmelowy smak. Dodatkowo posiada niski indeks IG (35) i nie powoduje dużych wahań poziomu cukru we krwi. Mimo to, nie jest zalecany dla diabetyków. Jest polecany jaki jeden z najlepszych słodzików, który dodatkowo dostarcza wiele minerałów, jest dobry źródłem potasu. Mimo wszystko nie należy przeceniać jego właściwości odżywczych. Są o wiele lepsze źródła, w których należy szukać witamin i składników odżywczych korzystnych dla zdrowia. Nie wiej jednak wybierając słodzik, warto szukać alternatyw dla białego cukru.

 

W jakiej postaci można kupić cukier kokosowy hula jawa?

  • cukier, który można stosować tak samo jak cukier trzcinowy. Nadaje się do herbaty, kawy, wypieków. Wygląda podobnie do cukru trzcinowego, ma lekko kokosowy posmak.
  • cukier puder, dobry do dekoracji i najczęściej wykorzystywany w wypiekach.
  • napoje, szczególnie te rekomendowane dla osób aktywnych i sportowców. Często maja w sobie suplementy, które pomagają zregenerować się po ciężkim i wymagającym wysiłku.

 

 

 

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się