Art

Badania profilaktyczne dla aktywnych

08.04.2017
Badania profilaktyczne dla aktywnych

Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest ruch i aktywny styl życia. Ci, którzy decydują się na amatorskie uprawianie różnych dyscyplin sportowych powinni pamiętać, o tym że również istotne jest regularne konsultowanie się ze specjalistami, którzy dokładnie przebadają ich organizm. Obciążenia jakimi poddawane jest nasze ciało podczas ćwiczeń wymagają, aby ze szczególną troską je potraktować.

Przynajmniej raz w roku powinniśmy zlecić wykonanie kilku badań, aby mieć pewność czy intensywny wysiłek nie powoduje negatywnych zjawisk w naszym organizmie. Po pobraniu próbki krwi, czyli  przy badaniu morfologicznym będziemy znali stan hematokrytów oraz hemoglobiny. Jeśli jest zbyt niski, to znaczy, że prawdopodobnie obniżył się poziom żelaza. Badanie wskaże także na zawartość leukocytów. Są one odpowiedzialne za ochronę organizmu właśnie podczas znacznego osłabienia. Analiza próbki krwi może również objąć lipidogram, czyli badanie wykrywające nieprawidłowy poziom cholesterolu, a także trójglicerydów. Pobierając krew sprawdza się także tzw. OB, czyli czy w organizmie występuje stan zapalny. Wyniki pokażą też poziom glikozy.  

Ważne jest również, aby wykonać badanie moczu. Daje ono odpowiedź na temat stanu narządów wewnętrznych w naszym organizmie. Pozwala też dowiedzieć się, czy prawidłowo się odżywiamy. Wynik tego badania pozwoli też na ustalenie nieprawidłowości związanych z drogami moczowymi oraz w wykryciu chorób nerek.

Warto, aby osoby aktywne ruchowo miały wiedzę na temat stanu własnego układu oddechowego. To można uzyskać poprzez badania wydolnościowe. Dzięki temu dowiemy się jak podczas intensywnego wysiłku pracuje nasze serce, a także płuca. Jednym z takich badań  jest spirometria. Pokazuje ona jaka jest wydolność organizmu podczas spoczynku. Natomiast pracę serca w czasie wysiłku wykaże EKG wydolnościowe. Wyniki badań powinien obejrzeć specjalista, który oceni zdolność pacjenta do dalszego uprawiania aktywności fizycznej. Podpowie też jaka powinna być częstotliwość treningów.  

Ważną kwestią jest też to, aby udać się do fizjoterapeuty, który oceni zakres ruchu naszego ciała. Być może zaleci odpowiednie ćwiczenia po to, aby wykorzenić pewne naleciałości i poprawić układ sylwetki. Dzięki temu będziemy mogli uniknąć kontuzji wynikających z przeciążeń podczas treningów.

 

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 4

kitlle

21.04.2017

W przychodni Bessera robią w sosnowcu? ktoś wie?????

jentoła

20.04.2017

wujek Google pomoże :P

paula

09.04.2017

tanie badania w sosnowcu????

Art

Jak radzić sobie z nadwrażliwością zębów?

03.04.2017
Jak radzić sobie z nadwrażliwością zębów?

Mimo regularnego odwiedzania gabinetów stomatologicznych i codziennego dbania o zęby, czasami zdarza się że czujemy przeszywający ból w okolicach dziąseł. Najczęściej ma to miejsce, gdy spożywamy właśnie coś zimnego lub gorącego. Mogą to być napoje gazowane, herbata, kawa, lody, a czasami kwaśne potrawy. Jak więc pozbyć się tych dolegliwości?

Ważną kwestią jest, abyśmy mieli świadomość dlaczego pojawia się ból. Przyczyny są różne. Wrażliwość zębów może wynikać z niewłaściwej ich pielęgnacji. W skutek zbyt mocnego szorowania lub szczotkowania poziomego bez wykonywania ruchów kulistych, może dojść do starcia wierzchniej warstwy, a także do odsłonięcia tzw. szyjek zębowych. Tak dzieje się również w przypadku występowania kamienia nazębnego. Także używanie szczoteczek z bardzo twardym włosiem może doprowadzić do odsłonięcia zębiny. Zdarza się to też, gdy dana osoba podczas snu trze zębem o ząb, co potocznie określa się zgrzytaniem. Zwłaszcza jeśli szkliwo jest słabe i podatne na zdzieranie. Ból pojawia się również w przypadku próchnicy, gdyż w tym przypadku zęby nie mają właściwej ochrony przed działaniem zimna lub gorąca. Nadwrażliwość może wynikać także z diety jaką stosujemy. Dzieje się tak, gdy wypijamy dużo soków owocowych, spożywamy owoce cytrusowe i kwaśne pokarmy.  

Jeśli często zdarza się, że po spożyciu pokarmów odczuwamy przeszywający ból, to przede wszystkim powinniśmy skonsultować się ze stomatologiem. On poradzi jak mamy postępować lub rozpocznie leczenie. Jeśli masz problem z kamieniem nazębnym, to należy systematycznie go usuwać. Ważne jest też samemu dbać o zęby i stosować metody, które pomogą nam pozbyć się bólu zębów lub przynajmniej w jakiejś mierze go zminimalizować. Warto więc używać szczoteczki z miękkim włosiem oraz pasty, która będzie zapobiegać nadwrażliwości. Dobrze jest myć zęby po każdym posiłku, a także czyścić szczeliny między nimi nitką dentystyczną. Stosujmy płyny do higieny całej jamy ustnej. Najlepiej będzie jeśli zrezygnujemy z kwaśnych napojów i produktów żywnościowych lub przynajmniej zdecydowanie ograniczymy ich spożywanie. Nie jedzmy też potraw zaraz po ugotowaniu, kiedy są jeszcze bardzo gorące. Lepiej poczekajmy aż nieco ostygną.

 

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

heniu

08.04.2017

ojjj boli to boli :(

Art

O czym warto wiedzieć korzystając z sauny?

24.04.2017
O czym warto wiedzieć korzystając z sauny?

Sauna, to miejsce gdzie ciało poddaje się działaniom wysokich temperatur. Zazwyczaj przebywa się w niej do kilkunastu minut. Osoby będące w saunie najczęściej mają na sobie tylko ręcznik zakrywający części intymne. Wyróżnia się kilka rodzajów sauny: parowa, sucha, mokra oraz na podczerwień.

Sauna swoją popularność zawdzięcza zaletom zdrowotnym. Korzystanie z niej pozytywnie wpływa na pozbywanie się różnych dolegliwości i schorzeń. Stwierdza się też, że zbawiennie działa na organizm hamując procesy starzenia. Cała tajemnica pozytywnego oddziaływania sauny tkwi w stosowaniu procesów naprzemiennego przegrzewania ciała oraz jego schładzania. Dzięki temu organizm hartuje się, gdyż nagle musi sobie poradzić z różnymi temperaturami. To powoduje wzrost odporności. Korzystanie z sauny jest też znakomitym sposobem na poprawę krążenia. Podczas pocenia się ciało zostaje oczyszczone z toksyn, co pozytywnie wpływa na wszystkie tkanki.

Warto jednak zdać sobie sprawę, że są takie momenty w naszym życiu, kiedy nie powinniśmy korzystać z uroków sauny. Dotyczy to osób z przeziębieniem, które mogą jeszcze bardziej się rozchorować. Z sauny nie powinny też korzystać osoby uskarżające się na choroby serca i z niewydolnością krążenia, gdyż wysokie temperatury tam panujące mogą być przyczyną omdlenia, a nawet udaru. Pobyt w saunie ma wzmóc odporność, jednak te osoby, które w danym momencie narzekają na osłabienie organizmu, również nie powinny korzystać z jej uroków, gdyż doprowadzą do jeszcze większego wyczerpania. Dlatego kobiety w okresie menstruacji oraz podczas ciąży, także nie powinny narażać się na dodatkowe przeciążenia i poddawanie ciał wysokim temperaturom.

Istotną kwestia jest też przestrzeganie kilku podstawowych zasad. Ważne jest, aby nie przesadzać z korzystaniem z sauny. Jeden raz w tygodniu zupełnie wystarczy, większa ilość może doprowadzić do osłabienia organizmu i w konsekwencji różnych dolegliwości oraz schorzeń. Przebywaj w saunie ok. 10 minut. Korzystając z niej lepiej jest nie być pod wpływem alkoholu, ani głodnym, ale też nie objedzonym. Warto także mieć suchą skórę, co spowoduje efektywniejsze wydalanie potu z organizmu. Po wyjściu z sauny dobrze jest wziąć naprzemienny raz zimny, a raz gorący prysznic oraz dać odpocząć organizmowi i przez ok. jedną godzinę nie narażać go na wysiłek i przeciążenia.

 

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

koja

25.04.2017

Ja kiedyś byłam chyba z 30 minut, myślałam że zasłabnę:-) trzeba uważać

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się