Art

Co poprawia metabolizm?

31.03.2017
Co poprawia metabolizm?

Metabolizm to inaczej przemiana materii, czyli różne procesy biochemiczne zachodzące w organizmie. Pozwalają one na prawidłowe zarządzanie energią oraz substancjami, które pochodzą z produktów żywnościowych. Wszystko po to, żebyśmy mogli żyć, prawidłowo się rozwijać i właściwie funkcjonować.    

Nasz metabolizm zależy przede wszystkim od genów. Jeśli jest wolny, wtedy dana osoba będzie przybierała na wadze. Przy szybkim nie ma problemu z otyłością. Można sporo jeść i nie katować się ćwiczeniami fizycznymi, a i tak sylwetka jest szczupła. Osoby mające problem z wolnym metabolizmem, nie powinny się jednak tym smucić, gdyż są sposoby na jego przyspieszenie.

Przede wszystkim warto pomyśleć o zmianie nawyków żywieniowych, gdyż to właśnie one są odpowiedzialne za przybieranie na wadze. Nie stosujmy ,,diet cud", ale zacznijmy przyglądać się uważniej temu co spożywamy. Jeśli osoba o wolnej przemianie materii je zbyt dużo, a do tego dojada między posiłkami, to nic dziwnego, że jej organizm potrzebuje dużo czasu na spalenie większej ilości kalorii. Dlatego ważne jest, aby ograniczyć ich dostarczanie. Lepiej spożywać posiłki w regularnych odstępach czasu np. co 3 godziny. Chodzi o to, aby nie czuć głodu, a jednocześnie się nie przejadać. Niech na talerzu królują warzywa. Odrzućmy tłuste mięsne pokarmy oraz produkty w składzie z cukrem. Zdrowiej też będzie zrezygnować z pożywienia typu fast food oraz słodzonych napojów gazowanych. Jeśli skontaktujemy się z dietetykiem, który zleci nam wykonanie odpowiednich badań, wtedy będzie wiadomo jakich składników brakuje w naszym organizmie. Ich brak może też być przyczyną zaburzeń.

Ruch to zdrowie i dlatego należy być aktywnym fizycznie. Można ćwiczyć na siłowni, biegać, jeździć na rowerze, pływać, chodzić na zajęcia fitness lub crossfit, uprawiać sporty drużynowe  lub po prostu często chodzić na długie spacery. Jeśli wysiłek jest intensywny, to wystarczy trenować 3-4 razy w tygodniu ok. jednej godziny. W innym przypadku warto być aktywnym codziennie przez co najmniej 45 minut. Ten czas pozwoli na efektywne spalenie tkanki tłuszczowej.  

      

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

gizmo

21.04.2017

Ja mam genetyczne obciążenie :( rodzice są otyli:( ile bym nie ćwiczył to waga idzie w góre

Art

Dlaczego warto jeździć na rowerze?

30.03.2017
Dlaczego warto jeździć na rowerze?

Aktywność ruchowa powinna nam towarzyszyć przez całe życie. Niekoniecznie trzeba startować w zawodach, czy poddawać się reżimowi stosując różne metody treningowe. Warto po prostu być aktywnym fizycznie, co wpłynie pozytywnie na nasz organizm zarówno pod kątem fizycznym jak i psychicznym. Doskonałym na to sposobem jest systematyczna jazda na rowerze.

Sprawne ciało

Rekreacyjne korzystanie z jednośladu powoduje zwiększenie ruchomości stawu kolanowego. Co ważne nie obciąża go w porównaniu do takich aktywności jak piłka nożna, czy bieganie. Nawet spokojna, ale systematyczna jazda na rowerze pozwoli na wzmocnienie mięśni i to nie tylko nóg, ale również brzucha i kręgosłupa.  

Kondycja

Systematyczne korzystanie z jednośladu wpłynie na poprawę wydolności. Nie trzeba jeździć szybko i długo. Codzienne pokonywanie drogi do pracy i z powrotem zupełnie wystarczy, aby po kilku tygodniach zauważyć poprawę. Metabolizm również zyska na jakości, a lepsze krążenie sprawi, że będziemy się czuli pełni energii. Lepiej pracujące serce, to zabezpieczenie przed ryzykiem zawału.

Kontakt z przyrodą

Jazda na rowerze po leśnych i polnych drogach oraz szlakach rowerowych pozwoli nam na bliski kontakt z przyrodą. To nie tylko będzie dotlenienie organizmu, ale także psychiczne odprężenie od problemów dnia codziennego. Szum wiatru, przebiegające drogę zwierzęta leśne, widok jeziora i zapach lasu - tego wszystkiego możemy doświadczyć na rowerowej wycieczce.

Szybko i tanio

Zaletą przemieszczania się jednośladem jest to, że w zatłoczonym mieście wszędzie możemy dotrzeć. Udając się na zakupy postawimy rower pod sklepem, wystarczy tylko mieć odpowiednie zabezpieczenie przed kradzieżą. Produkty, które zakupimy włożymy do koszyczka znajdującego się na bagażniku lub kierownicy i nawet nie odczujemy ich ciężaru. Poza tym zaoszczędzimy pieniądze, które wydalibyśmy na bilety komunikacji miejskiej lub paliwo do samochodu.   

Zbicie wagi

Jazda na rowerze to dobry sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Podczas takiej aktywności spalasz tkankę tłuszczową już po 30-minutach. Organizm traci kalorie i potrzebuje energii, którą pobiera z zapasów glukozy. W ten sposób spala się tłuszcz.

 

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

nora

30.03.2017

Hej, czy ktoś może liczył co taniej wychodzi - kupić nowy rower czy wypożyczać. Dodam że jeżdżę do pracy na rowerze ok 40 minut no i w weekendy czasem.

Art

Codzienna gimnastyka - sposób na zdrowie

29.03.2017
Codzienna gimnastyka - sposób na zdrowie

Bycie aktywnym powoduje, że człowiek staje się bardziej pobudzonym do życia. Poprawia się metabolizm oraz krążenie, co wpływa na szybszą regenerację całego ciała. Krew wydajniej rozprowadza tlen do wszystkich tkanek w organizmie i dzięki temu mamy lepszą wydolność, ale także praca mózgu jest efektywniejsza. Poza tym przybywa nam energii. Z tych wszystkich powodów warto codziennie znaleźć chociaż kilkanaście minut na gimnastykę.

Pobudka

Po przespanej nocy ciało nie funkcjonuje jeszcze na pełnych obrotach. Dlatego najpierw warto usiąść na łóżku i przez ok. 5 minut trwać tak robiąc głębokie wdechy i wydechy powietrza. Dopiero po tym czasie można wstać. Rano potrzebujemy energii do działania. Dobrze jest najpierw wykonać skłony, skrętoskłony tułowia, wymachy rąk i przysiady. Pomaszerujmy w miejscu, a nawet potruchtajmy. Jak będziemy już rozgrzani można teraz wykonać kilka ćwiczeń siłowych, czyli pompki, podciąganie na drążku jeśli taki posiadamy, wyciskanie hantli, a także planki. Później przyda nam się rozciąganie mięśni całego ciała. Warto na zakończenie wyciszyć się jeszcze np. w pozycji lotosu lub korzystając z ćwiczeń relaksujących jogi. Całość całej gimnastyki powinna trwać od 15 do 30 minut.

Wciągu dnia

Każda praca jaką wykonujemy wpływa na nasze samopoczucie. Ślęczenie wiele godzin przy biurku, czy powtarzanie jakiejś czynności może spowodować usztywnianie mięśni i wywoływanie dolegliwości. Dlatego należy co pewien czas zrobić sobie przerwę na ,,rozprostowanie kości" wykonując krótkie ćwiczenia. Może to  być kilka półprzysiadów, skłony, skrętoskłony, ale także rozciąganie tych najbardziej usztywnionych partii ciała. W tym czasie wykonujmy głębokie wydechy, aby ćwiczenia były intensywniejsze i pozwoliły się odprężyć. Cała gimnastyka może trwać od jednej do trzech minut. Powtarzajmy te ćwiczenia co godzinę, a jeśli nie jest to możliwe, to przynajmniej co dwie.

Codzienna gimnastyka pomoże nam we właściwy sposób przygotować ciało do czekających je zadań, ale także doda energii i wpłynie pozytywnie na nasza psychikę. Wystarczy tylko kilka minut, aby czuć się komfortowo.

 

Jarosław Cieśla

Dodaj komentarz


Komentarzy: 2

kejtok

30.03.2017

Hehe Spanie w pracy to by było fajne :))))

meti

29.03.2017

kolega w biurze wykonuje ćwiczenia co jakiś czas, ale jak na tyle osob, które pracują to chyba tylko on, albo nie widziałem - podobno dobrze robi też krotka drzemka w pracy - nie dluzej niż 5 minut, ale to chyba bardziej na zachodzie popularne :-)

Copyright ©2018 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się