Art

Czy to rak? Jakie symptomy powinny Cię zaniepokoić?

21.02.2014
Czy to rak? Jakie symptomy powinny Cię zaniepokoić?

Praktycznie każdy z nas zna kogoś, kto chorował na raka. Najczęściej nikt nie zauważał rozwoju tej choroby. W najlepszym przypadku osoba dotknięta chorobą mówiła sobie – hmm, coś jest nie tak. Czy są oznaki, które powinny wzbudzić Twój niepokój? Czy można nauczyć się rozpoznawać symptomy rozwoju chorób nowotworowych u siebie i innych, co mogłoby ocalić życie, pozwolić zyskać na czasie w walce z rakiem?

Tak, istnieją takie symptomy – dla lekarzy są one powodem do podejrzewania raka. W większości są to proste objawy i do zaobserwowania ich nie jest potrzebne stosowanie sprzętu medycznego. Obserwując swoje ciało i wysyłane przez nie sygnały, możesz sam zyskać na czasie w walce z chorobą.

Rak budzi strach


Obecnie nie jest możliwe nieodczuwanie strachu przed rakiem lub niemyślenie o nim. Rak stał się popularny, gdyż w klasyfikacji przyczyn zgonów zajmuje niemal to samo miejsce co choroby sercowo-naczyniowe (udary mózgu, zawały itp.). Rak może dotknąć każdego.

Chociaż wszyscy o tym mówią, myślą, to nieustannie widujemy ludzi przychodzących do lekarza lub nawet szpitala z bardzo zaawansowanym nowotworem, który wręcz „rzuca się w oczy”. Przykładem może być kobieta udająca się do lekarza pierwszego kontaktu z zupełnie innej przyczyny, u której ten odkrywa trzycentymetrowy guz w piersi.

Niezależnie od tego, kto myśli o raku, to zawsze wywołuje on uczucie strachu. Nikt nie chce usłyszeć diagnozy: ma Pan(i) raka, ponieważ powszechnie nadal uważa się, że „mieć raka” oznacza „niechybną śmierć”. Dlatego zamiast iść do lekarza, wolimy mówić sobie nie, to przecież nie może być topójdę później, jak będę miał czas…to mnie przecież nie boli, to nie może być nic groźnego itp. Każdy powód jest dobry, by uciekać przed rzeczywistością.

Tymczasem zdobycie się na odwagę i zapukanie do drzwi lekarza może dosłownie URATOWAĆ CI ŻYCIE! I nie mów sobie, że czekałeś już zbyt długo i pójście do lekarza teraz już na nic się nie zda. Nie! Gdy tylko żyjesz, zawsze jest szansa na to, aby zyskać na czasie.

Niestety, tego rodzaju artykuły nie zawsze będą czytać osoby, które najbardziej potrzebują konsultacji lekarza. Wręcz przeciwnie! Najczęściej pierwszym odruchem jest ucieczka i oddalanie od siebie każdej myśli, która mogłaby spotęgować strach.

Na szczęście Ty, czytając ten artykuł, nawet pobieżnie, będziesz mógł przekazać swoją wiedzę i poradę bliskim, którzy wyjawią Ci swoje obawy. Jeżeli to, co usłyszysz, wzbudzi Twoje podejrzenia i niepokój, będziesz mógł zachęcić ich do udania się do lekarza. Nie zawahaj się towarzyszyć bliskiej Ci osobie w takiej wizycie. Możesz zaofiarować bezcenne wsparcie, będące dowodem Twojej miłości.

Zachowaj czujność, kiedy zauważysz…


1.     …że Ty sam lub bliska Ci osoba bez wysiłku traci na wadze


Utrata od 5 do 10% masy ciała w czasie krótszym niż 6 miesięcy – nie mów: to wspaniale! Powiedz sobie, że to dziwne, skoro nie odchudzasz się i nie jesteś na diecie oraz nie zmieniłeś drastycznie swojego stylu życia z siedzącego (telewizor – samochód) na aktywny fizycznie (bieganie – jazda na rowerze). To najczęściej znak, że Twój organizm wykorzystuje rezerwy energii na toczącą się w nim walkę, być może z rakiem.

2.     …ciągłe zmęczenie


Czy w ostatnich miesiącach często czujesz się zmęczony lub dolegliwość ta dotyczy bliskiej Ci osoby? Powinna Cię skłonić do refleksji sytuacja, w której Twój harmonogram zajęć nie jest napięty bardziej niż dotychczas, a coraz częściej zdarza Ci się iść wcześniej spać oraz ucinać sobie drzemki w ciągu dnia, co nie miało miejsca nigdy wcześniej.

3.     …zmniejszony apetyt


Nie odczuwasz głodu, co kontrastuje z Twoimi przyzwyczajeniami żywieniowymi. Nawet potrawy, które uwielbiałeś, nie są już tak atrakcyjne.

4.     …utrzymującą się przez wiele tygodni bez wyraźnej przyczyny gorączkę


(Uwaga. Jeśli jest to możliwe, temperaturę należy mierzyć termometrem doodbytniczym).

W przypadkach tego rodzaju temperatura nie sięga 40°C, ale oscyluje raczej w przedziale 38 – 38,5°C. Niewielka gorączka trwająca kilka dni nie powinna być alarmująca. Należy zachować czujność, gdy trwa dłużej niż kilka tygodni lub regularnie nawraca, oraz zwrócić uwagę na występowanie dodatkowych objawów.

5.     …guzki w niektórych strategicznych miejscach


Guzki często można wyczuć podczas badania palpacyjnego piersi albo jamy brzusznej. Mogą też pojawić się na reagujących na wiele czynników węzłach chłonnych, których aktywowanie powoduje powiększenie ich wielkości. Uwaga – węzły są bardzo reaktywne i mogą zostać pobudzone z przyczyn całkowicie „niegroźnych”.

Najczęściej wyczuwalnymi węzłami są węzły chłonne pachowe, w zgięciu między nogą a brzuchem (węzły pachwinowe), na szyi lub w zagłębieniu tuż za obojczykiem (dół nadobojczykowy). Niepokojące są wtedy, gdy pozostają powiększone dłużej niż przez kilka tygodni, powiedzmy ponad miesiąc, aby wyrazić to precyzyjniej. Jeśli węzły są bolesne w dotyku, możesz się uspokoić – prawdopodobnie to nie rak, lecz infekcja.

Poznaj charakterystyczne symptomy w przypadku czterech najczęściej występujących nowotworów


1.     Piersi


Regularnie badaj swoje piersi raz w miesiącu, zgodnie z zaleceniami (na przykład pod prysznicem, kiedy skóra jest bardziej śliska). Jeśli wyczujesz guzek, postaraj się zachować spokój i, jeśli możesz, poczekaj przynajmniej dwa tygodnie, zwłaszcza jeżeli nie jesteś po menopauzie. Wraz z cyklem hormonalnym struktura piersi ulega zmianom i możliwe, że ta mała wykryta palcami zmiana zniknie na koniec cyklu. W tym przypadku może to być mała torbiel lub inna niebudząca niepokoju zmiana powiązana z cyklem hormonalnym.

Natomiast, gdy zmiana jest dosyć duża i utrzymuje się przez kilka tygodni po jej odkryciu, nie zwlekaj dłużej. Idź do ginekologa lub innego kompetentnego lekarza. Należy podkreślić jeszcze raz, że każde zgrubienie wcale nie musi oznaczać nowotworu.

Struktura piersi może również ulec zmianie w postaci ściągnięcia skóry, jakby była ona wciągnięta do środka. Inną oznaką może być wyprysk na brodawce sutkowej, który jest szczególnym przejawem choroby. Przypomina to stan zapalny skóry, która staje się zaczerwieniona i bolesna.

2.     Płuca


Jeżeli palisz, pomyśl o tym. Jeżeli nie palisz, pomyśl o tym również!

Najbardziej klasycznymi oznakami łatwymi do wychwycenia jest plucie krwią, zmiana głosu (problem z mówieniem, przytłumiony głos, dwutonowy…), utrzymujące się tygodniami nawroty czkawki.

3.     Prostata


Pomyśl o tym, jeśli jesteś mężczyzną. Kobiety nie mają prostaty. Symptomy nie są „oczywiste”, ponieważ prostata nie jest widoczna gołym okiem.

Najczęściej spotykanym objawem są problemy z oddawaniem moczu (dysuria), ponieważ prostata otacza cewkę moczową (biegnącą od pęcherza moczowego do końca penisa). Jednakże inne przyczyny, jak łagodny przerost prostaty, mogą powodować takie same objawy. W moczu może również pojawić się krew.

4.     Górne drogi oddechowe


Przyczyną nowotworów w górnych drogach oddechowych jest zazwyczaj wieloletnie nadużywanie alkoholu i palenie tytoniu. Rak najczęściej atakuje jamę ustną, gardło (przełyk, krtań), struny głosowe.

Jego obecność można podejrzewać w przypadku długotrwałych trudności w przełykaniu podczas picia lub jedzenia albo jednego i drugiego (dysfagia). Uczucie jakby coś tkwiło w gardle, stałe łaskotanie również może być sygnałem ostrzegawczym, jeśli objawy te nie ustępują w ciągu kilku dni.

W jamie ustnej może pojawić się niegojąca się tygodniami rana na języku lub na wewnętrznej stronie policzków, podniebieniu lub dziąsłach.

Kaszel utrzymujący się przez kilka tygodni, a nawet miesięcy może również budzić obawy, zwłaszcza, jeśli nie przydarzało Ci się to nigdy wcześniej. Twój głos może również ulec zmianie (jak w przypadku raka płuc); może być stłumiony lub możesz mieć problemy z kontrolowaniem go.

Powiększone węzły chłonne szyjne są również symptomatyczne, jeżeli współtowarzyszą innym objawom.

W skrócie


Łączne występowanie kilku z wymienionych symptomów powinno być alarmujące.

Jeżeli zaobserwujesz je u siebie, najważniejsze, abyś nie mówił sobie: to rak, już po mnie! Symptomy te nie są „niezawodne” i mogą wystąpić również w przebiegu wielu innych, mniej poważnych chorób lub błahych schorzeń. Dlatego musisz koniecznie udać się do lekarza! Jego doświadczenie i zdolność łączenia informacji pozwoli na postawienie diagnozy, która albo Cię uspokoi, albo będzie impulsem do podjęcia właściwych kroków. Gra toczy się o Twoje zdrowie! Na tym etapie Twoja przyszłość jest w Twoich rękach.

W razie wątpliwości porozmawiaj z przyjaciółmi, jeśli boisz się pójść do swojego lekarza. Poproś osobę, którą darzysz zaufaniem, aby Ci towarzyszyła i dodała otuchy. Przede wszystkim nie zastanawiaj się zbyt długo. Działaj, jeśli obawiasz się tego, co może Cię spotkać.

Przekazuję Ci ten artykuł, abyś uczynił wszystko, by nie dopuścić do sytuacji, kiedy będziesz musiał powiedzieć: gdybym wiedział…, czułem, że coś było nie tak… bądź wypowiedzieć każde inne słowo wyrażające żal, że czegoś nie uczyniłeś w przeszłości. Zrób to dla siebie i dla tych, których kochasz.

To, co możesz teraz zrobić – przekaż ten artykuł osobom, na których Ci zależy, a nie chciałbyś, aby kiedykolwiek powiedziały: gdybym wiedział.

******

Ryzyko, że umrzesz na chorobę związaną z Twoim stylem życia, wynikającą ze sposobu odżywiania się, palenia tytoniu lub braku aktywności fizycznej, wynosi aż 3 do 5. Tak wynika z badań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Ale masz aż 80% szans, aby uniknąć tych chorób, podejmując proste środki zaradcze, prawdopodobnie nieznane Twojemu lekarzowi.

 

Szanowny Czytelniku,
dzisiejszy newsletter nie jest mojego autorstwa. Jest to wspaniały artykuł lekarza internisty – Ludivine, który ukazał się na jej stronie internetowej: http://l-ordonnance-ou-la-vie.com, a który za jej zgodą publikujemy.

Jean-Marc Dupuis

 

Artykuł pochodzi z newslettera Poczta Zdrowia, przekazującego najnowsze, potwierdzone badaniami naukowymi, informacje o naturalnych metodach leczenia i zapobiegania chorobom. Można go  bezpłatnie  zaprenumerować na stronie www.PocztaZdrowia.pl

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Karmienie piersią. O czym powinna wiedzieć młoda mama - część 1.

20.02.2014
Karmienie piersią. O czym powinna wiedzieć młoda mama - część 1.

Oczywistym jest fakt, iż ludzie są ssakami. Nasze potomstwo po przyjściu na świat karmione jest mlekiem matki. Rzecz ta niby jest bardzo prosta i instynktowna, jednak w rzeczywistości nie rzadko mamy muszą zmierzyć się z różnymi wyzwaniami. By choć trochę przybliżyć i ułatwić ten temat rodzicom, rozpoczynamy cykl kilku artykułów na temat laktacji.

 

Zacznijmy od jedzenia. Przyjrzyjmy się składnikom w jakie dieta kobiety karmiącej powinna być bogata oraz tym, których powinna unikać i dlaczego?

To co dobre.

Przede wszystkim powinniśmy pamiętać, że to co zje matka znajdzie się w pokarmie dziecka. Stąd pojawiają się różne ograniczenia w diecie, jednak bardzo ważne, by nie uległa ona zubożeniu. Powinna być bogata w różnego rodzaju owoce i warzywa, ponieważ są świetnym źródłem witamin i minerałów oraz błonnika i węglowodanów potrzebnych do budowy organizmu oraz jego prawidłowego funkcjonowania.
Najlepsze będą te regionalne sezonowe oraz suszone. Na samym końcu tej listy znajdą się egzotyczne, gdyż najczęściej wywołują alergie u malucha.
Z pewnością nie powinno zabraknąć wszelkiego rodzaju ciemnego i pełnoziarnistego pieczywa, makaronu, ryżu i kasz gruboziarnistych.
Niezwykle ważne, by dieta była bogata w białko, zatem warto spożywać nabiał, jaja oraz ryby. Choć rośliny strączkowe również zawierają go wiele, na początku karmienia ze względu na właściwości wzdymające lepiej je odstawić. W późniejszej fazie będą bardzo cenne.
Warto zadbać o tłuszcze, najlepiej roślinne. Witaminy A, D, E i K właśnie w nich są rozpuszczalne. Oznacza to, że tylko poprzez dietę zasobną w tłuszcze przyswoimy je.

Bardzo ważne, by potrawy były świeże. Najlepiej, żeby produkty do nich użyte nie były przetwarzane. Karmienie piersią wymaga wiele energii, dlatego młoda mama powinna jeść minimum 3 posiłki dziennie. Świetnie jeśli będzie ich pięć, a duża część potraw podawana na ciepło. Ilość płynów przyjmowanych w ciągu dnia również powinna zostać zwiększona. Idealna jest woda, soki świeżo wyciskane, naturalne herbatki owocowe i ziołowe. Szczególnie korzystnie na proces laktacji wpływają: melisa, koper, anyż, rumianek. W wielu sklepach można zakupić odpowiednie mieszanki dla kobiet karmiących. Mają one dodatkowo korzystne działanie na trawienie maluszka i pomagają w pozbyciu się kolek.

 

Autorka: Clementine Zielińska

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Zatrzymaj się, weź głęboki oddech, nie pozwól by dopadł Cię stres…

18.02.2014
Zatrzymaj się, weź głęboki oddech, nie pozwól by dopadł Cię stres…

Bezsenne noce, ciągła gotowość do działania, podenerwowanie, coraz większe problemy ze koncentracją i pamięcią, nagłe wybuchy złości i skłonność do irytacji to efekty przewlekłego stresu.

W ogniu nieprzerwanej aktywności, pod presją czasu i efektywności zaczynasz funkcjonować zero jedynkowo:  przez większość dnia i część nocy jesteś na” haju”, napędzany adrenaliną, potem padasz wykończony, bez świadomości, na kilka godzin snu. Po pewnym czasie takiego funkcjonowania ulega osłabieniu układ odpornościowy i rozpoczyna się proces chorobowy. Efektem  są najczęściej choroby autoimmunologiczne np. fibromialgia, choroby tarczycy (hashimoto), zespół jelita nadwrażliwego, zespół chronicznego zmęczenia i inne.

Umiejętność odpoczywania i relaksu ma zasadnicze znaczenie dla naszego zdrowia psychofizycznego. O odpoczynku, chwili dla siebie, należy szczególnie pamiętać w czasie realizacji projektów, które angażują Cię fizycznie i mentalnie oraz wymagają  dużego zaangażowania w długim okresie czasu. Dotyczy to również sytuacji, kiedy „wisi” nad Tobą czujne oko szefa gotowego skrytykować każdą podjętą przez Ciebie decyzję, jak również czasu osobistych porażek, problemów i niepowodzeń.

Poniżej podaję kilka porad jak nie pozwolić żeby dopadł Cię stres:

•             nawet w wirze największej aktywności codziennie znajdź chwilę na uspokojenie, zdystansowanie się, wyciszenie. Może to być ciepła kąpiel, ciekawa książka lub medytacja przed snem.

•           staraj się nie przenosić problemów z pracy do domu

•           nie pozwól, żeby praca zabrała Ci rodzinę, życie towarzyskie i przyjaciół.  Rozmawiaj z nimi o kłopotach w pracy, daje to szansę na zdystansowanie się wobec problemów i spojrzenia na nie z innej strony

•           nawet w chwilach najwyższych obrotów w pracy nie rezygnuj z Twojej codziennej aktywności sportowej. „W zdrowym ciele, zdrowy duch” – to przysłowie zawsze jest aktualne

•           dbaj o zdrową dietę

•        zamiast tabletek nasennych pij herbatki ziołowe przed snem, np. melisę.  W ciągu dnia nie przesadzaj z kawą.

•           pamiętaj, że w chwilach nadmiernych emocji lub stresu organizm ma tendencję do wydalania magnezu, wapnia oraz witamin z grupy B. Jeśli czujesz, że dopada Cię stres zrób badania na obecność tych pierwiastków w organizmie. W porozumieniu z lekarzem prowadzącym  zadbaj o właściwą suplementację.

•           najbardziej efektywną metodą radzenia sobie ze stresem jest medytacja. Pierwszym krokiem w nauce medytacji są ćwiczenia jogi.

•           jedną z najskuteczniejszych metod relaksacji jest masaż. Jeżeli korzystasz z tej formy relaksu, zadbaj o regularność zabiegów, szczególnie w okresach zwiększonej aktywności i narażenia na stres.

•           prawidłowy oddech ma zasadnicze znaczenie dla właściwego działania układu nerwowego, dlatego zwróć uwagę by był spokojny, głęboki i powolny. Spokojny oddech pomoże uspokoić umysł. Szybki, płytki oddech prowadzi do hiperwentylacji i nasila objawy stresu.

•           nie odkładaj urlopu wypoczynkowego na wieczne nigdy:)

 

Tekst: Urszula Bednarz, fizjoterapeuta

http://gabinetsurya.eu/

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Copyright ©2017 RankingLekarzy.pl

Zapytaj lekarzaStrefa lekarza Zaloguj się