Art

Jak dieta wpływa na mózg dziecka?

30.01.2017
Jak dieta wpływa na mózg dziecka?

Mózg to genialny narząd naszego organizmu.  Pracuje nieustannie: odbiera, przetwarza, wszelkie informacje ; jest odpowiedzialny za umiejętności uczenia się i pamięci.

Mózg jest aby prawidłowo funkcjonował nieustannie potrzebuje dostarczenia odpowiedniej ilości glukozy i tlenu.

Coraz częściej mówi się o związku pożywienia z koncentracją i nadpobudliwością.

Główną przyczyną zaburzeń funkcjonowania mózgu  jest zachwianie równowagi  między stężenia glukozy we krwi, niedobór nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i substancji mineralnych a nadmiarem  spożywania produktów wysoko przetworzonych z zawartością sztucznych barwników i konserwantów.

 

Układając menu  dla dzieci warto wziąć pod uwagę Indeks Glikemiczny  IG, który określa procentowo  stosunek szybkości wzrostu stężenia glukozy we krwi po spożyciu produktów  do wzrostu, jaki następuje po spożyciu tej samej ilości węglowodanów w postaci czystej glukozy.  Przykładowo u  dzieci, które spożywają  na śniadanie białą bułkę z kremem czekoladowym lub słodkie płatki śniadaniowe z mlekiem dochodzi do gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi  tzw : hipoglikemii,  co dalej powoduje gwałtowny wyrzut insuliny z trzustki i natychmiastowe zmniejszenie ilości glukozy we krwi. W konsekwencji takiego żywienia dziecko nie jest w stanie skupić swojej uwagi, jest rozdrażnione,  może  też dojść do pogorszenia możliwości intelektualnych.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda gdy dzieci mają w swoim jadłospisie posiłki oparte na pełnoziarnistych  produktach  węglowodanowych, dzięki którym poziom glukozy do krwi uwalniany jest powoli na stałym poziomie, a jednocześnie są źródłem niezbędnych minerałów. Przygotowując na śniadanie owsiankę z ziarnami czy orzechami i owocami wiemy, że nasze dzieci będą mogły skorzystać z zajęć dydaktycznych w przedszkolu. W ciągu dnia używajmy pełnoziarnistych   kasz, makaronów, pieczywa.

Bardzo istotne  do rozwoju i zdrowego funkcjonowania układu nerwowego, mózgu są nienasycone kwasy tłuszczowe omega -3. Nasz organizm nie wytwarza tych tłuszczów dlatego  muszą być dostarczane z dietą.  Najcenniejszym źródłem kwasów są  tłuste ryby  jako DHA i EPA. Kolejnym dobrym źródłem jest siemię lniane i z niego olej, oraz ziarna i orzechy.

Przykładowo dając dzieciom jako  przegryzkę nasiona dyni zapewniamy dawkę cynku, istotnego dla zwiększenia pamięci i umiejętności myślenia.

Orzechy są nie tylko źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych ale również witaminy E, która pomaga chronić błony nerwowe.

Witaminy E, C, β- karoten Antyoksydacyjne witaminy takie jak witamina E, C i β- karoten dostarczymy w diecie bogatej w kolorowe warzywa i owoce.

 

W diecie naszych dzieci bardzo cenne są też ekologiczne jajka, które są źródłem białka, a żółtka to bogactwo choliny, która jest pomocna w rozwoju pamięci.

 

Do prawidłowej pracy mózgu, jak i całego systemu układu nerwowego, niezbędne są neuroprzekaźniki, które są odpowiedzialne za przenoszenie informacji pomiędzy neuronami, czyli komórkami nerwowymi. Najbardziej znanymi neuroprzekaźnikami są katecholaminy, kwas γ-aminomasłowy (GABA), serotonina i acetylocholina. Niezbędne substancje - aminokwasy do wytworzenia neuroprzekaźników dostarczymy przygotowując posiłki z jajek, fasoli, ryb, awokado  orzechów, dobrej jakości ekologiczne mięso, ekologiczny nabiał.

 

Nie możemy zapomnieć o najbardziej istotnym produkcie jakim jest woda, która stanowi  ok 80% mózgu. To od wody zależy przewodzenie impulsów nerwowych. Zbyt niska ilość spożywanej wody może mieć wpływ na jakość pracy mózgu. Dobrym zwyczajem jest nauczyć dzieci pić codziennie niegazowaną wodę.

 

 Artykuł pochodzi z zaprzyjaźnionego serwisu www.przedszkoland.pl - najlepsze przedszkola i żłobki 

Dodaj swój komentarz

Komentarzy: 0

Art

Jak dietą wzmocnić układ kostny u dzieci?

28.01.2017
Jak dietą wzmocnić układ kostny u dzieci?

Już w okresie prenatalnym zaczyna się kształtować układ kostny naszego dziecka.

Już w trzecim miesiącu ciąży widoczne są kości maluszka. Wiek wczesnodziecięcy to najszybszy czas wzrostu układu kostnego jak i też wiek przedszkolno – szkolny. Człowiek osiąga szczytową masę kostną w wieku 35 lat  Stan kości w wieku dziecięcym ma wpływ na  na stan kości w wieku dorosłym.

Kluczowym  elementem wspierającym  rozwój układu kostnego jest prawidłowa dieta zapewniająca składniki odżywcze do wzrostu i odpowiedniej mineralizacji kości.

Układając jadłospis dla dzieci warto uwzględnić następujące  produkty spożywcze:

- wapń  - znajdziemy go w migdałach, rybach , sezamie, ekologicznym nabiale, brokułach, kapuście.

- fosfor  źródło fosforu to : słonecznik, kasza gryczana, warzywa strączkowe, migdały, ryby, mięso, ryż

- kolagen   znajdziemy go w ekologicznych  mięsach  i  rybach .

- witamina  C  dobrym źródłem jest : żurawina, papryka czerwona, czarne porzeczki, czerwone porzeczki, owoce cytrusowe, warzywa kapustne, pomidory.

- witaminę D – Jej niedobór powoduje krzywicę u dzieci. Znajdziemy ją w następujących pokarmach : jajka, masło, ekologiczny nabiał.

Najlepszym źródłem wit D są promienie słoneczne. Pamiętajmy że używane kremy z filtrami blokują również witaminę D

Kolejnym czynnikiem wpływającym decydująco na rozwój układu kostnego jest aktywność fizyczna.  Dlatego też przy wyborze przedszkola warto zwrócić na zajęcia dodatkowe jakie mają przedszkola w swoim profilu www.przedszkoland.pl .

Codzienne uprawianie sportów w wieku rozwojowym korzystne wpływa na przyrost i wzmocnienie masy kostnej. Szczególnie bardzo dobra jest aktywność fizyczna na świeżym powietrzu. Symulacja mechaniczna m.in przyczynia się do wzrostu masy kostnej szyjki kości udowej co daje większą wytrzymałość oraz zmniejsza ryzyko złamania kości w późniejszym wieku. Sport  ma również dobroczynny wpływ na rozwój i wytrzymałość chrząstki stawowej. Należy również pamiętać, że ruch ma  również ma wiele innych działań prozdrowotnych takich jak :  profilaktyka otyłości u dzieci ale również pozwala na odpowiednie kształtowanie masy mięśniowej. Mięśnie wraz z  szkieletem tworzą nierozerwalny układ ruchowy oraz zapewniają  odpowiednią postawę sylwetki ciała.

 

Artykuł pochodzi z zaprzyjaźnionego serwisu www.przedszkoland.pl – najlepsze przedszkola i żłobki 

Dodaj swój komentarz

Komentarzy: 0

Art

Oddychanie – jak pomóc dziecku prawidłowo oddychać?

24.01.2017
Oddychanie – jak pomóc dziecku prawidłowo oddychać?

Oddychanie to kluczowa funkcja życiowa. Bez jedzenia możemy przetrwać kilka tygodni, bez picia kilka dni, bez oddechu kilka… minut.

Tak istotny  i tak bardzo przez nas niezauważany - oddychamy bez przerwy , o co tak naprawdę chodzi z tym oddychaniem ?

 

Spokojny, cichy oddech pierwszego niemowlęcia w rodzinie budzi niepokój  rodziców: “Czy ona na pewno  oddycha?”

 

Jako dorośli zapominamy co to  znaczy dobrze oddychać.

Do chrapania,  głośnego oddychania w nocy, sapania i łapania powietrza jesteśmy znacznie bardziej przyzwyczajeni i wydaje nam się to normalne.

 

Nos pełni podstawową rolę w oddychaniu. Chociaż możemy brać  powietrze przez usta, to właśnie oddychanie nosem  pozwala  dostarczyć wysokiej jakości powietrze do płuc i zapewnić prawidłową wymianę gazów.

Nawilżanie, filtrowanie i ogrzewanie jakie przebiega w jamie nosowej daje komfort w starciu ze  środowiskiem zewnętrznym, przez wszystkie cztery pory roku. Okres jesienno - zimowy jest dużym wyzwaniem dla dróg oddechowych – zimne powietrze, na zmianę z bardzo suchym  i gorącym  w ogrzewanych pomieszczeniach może być zgubne. Okres wiosna – lato - przegrzewanie oraz kwitnienie z dużą ilością pyłków  – może doprowadzać do narażenia błon śluzowych układu oddechowego.

 

Oddychanie  suchym, zimnym  lub zbyt gorącym, powietrzem przez usta powoduje: suchość w gardle, skurcz oskrzeli pojawienie się wydzieliny w nosie i w oskrzelach, często nawet  kaszel. Są to naturalne odruchy, które pozwalają nam przetrwać i zachować prawidłową wymianę gazów.

 

Kiedy czujemy jakikolwiek niepokój nasz rytm oddychania przyśpiesza.  Jest to naturalna reakcja na stres. – w celu przetrwania.  Ten dyskomfort prowadzi do dalszych reakcji: przesuszenia błony śluzowej nosa, uczucia braku powietrza i oddychania przez usta.

Wdech przez usta jest  nieograniczony. Gdy oddychamy ustami  zwiększa się ilość wdychanego powietrza. Dzięki powyższym procesom objętość wdychanego powietrza może podwoić się a czasem potroić (!) a powyższe procesy są znacząco nasilone.

 

Stąd już całkiem blisko do zakażenia, przekroczenia uszkodzonych barier odpornościowych czyli zagnieżdżenia się chorobotwórczych bakterii, wirusów czy grzybów.

 

Nadmierne oddychanie, podobnie jak nadmierne jedzenie przynosi wiele problemów.

Uczucie zmęczenia, chrapanie, astma, alergiczny nieżyt nosa to tylko część z nich. Nadmierne oddychanie ustami może przyczyniać się np. do otyłości i zaburzeń hormonalnych.

 Dzięki zwróceniu uwagi na prawidłowe oddychanie możemy przerwać przyczynę  nawracających infekcji dróg oddechowych takich jak zapalenia ucha czy migdałków.  Poprawić kontrolę nad przewlekłymi chorobami takimi jak astma, a zapobiegając nadmiernemu pobudzeniu układu nerwowego, zredukować stres i ustrzec się przed diagnozą zaburzeń koncentracji.

 

Biorąc pod uwagę częstość oddechów (12/min u dorosłych ale 40/min u noworodków) powyższe procesy mają szczególne znaczenie u dzieci. Podwojenie liczby oddechów i pogłębienie oddychania może dramatycznie zwiększyć przepływ powietrze z 4-9 litrów na minutę do 10-15.

 

Proste rozwiązania typu -  ułożenie na boku i przytrzymanie brody do góry w celu utrzymania zamkniętej buzi w trakcie snu zwykle przynoszą znakomite efekty. Czasem konieczna jest toaleta nosa tzw : jala neti przed położeniem się do snu.

Ustawienie temperatury w pokoju dziecka na 16-19 stopni C lub wyłączenie ogrzewania na noc będzie dobrym rozwiązaniem.

Zachęcanie dziecka do oddychania nosem w trakcie czuwania i zabawy uczące prawidłowe oddychanie powinny być stałym punktem edukacji zdrowia tak jak np. mycie rąk przed jedzeniem.

 

Artykuł pochodzi z zaprzyjaźnionego portalu www.przedszkoland.pl najlepsze przedszkola i żłobki

 

Dodaj swój komentarz

Komentarzy: 0

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się