Art

Jak rozpoznać anoreksję u dzieci?

26.04.2017
Jak rozpoznać anoreksję u dzieci?

Anoreksja to zaburzenie odżywiania określane jeszcze jako jadłowstręt psychiczny. Chora osoba w sposób celowy doprowadza się do drastycznego utraty wagi, gdyż wręcz panicznie obawia się przytyć. Dzieje się tak w wyniku fałszywego obrazu własnego ciała. To zaburzenie może pojawić się już u kilkuletnich dzieci, dlatego bardzo ważne jest, aby osoba dorosła umiała rozpoznać pierwsze symptomy choroby i odpowiednio na nie zareagowała.

Na początku warto zwrócić uwagę, czy nasza pociecha z niechęcią odnosi się do każdej formy posiłku, zwłaszcza gdy nagle nie chce spożywać swoich dotychczas ulubionych dań. Czasami tak jest, że dziecko nie chce jeść, bo akurat jest zajęte zabawą albo po prostu dana potrawa mu nie smakuje. Dziecko potrafi podjadać między posiłkami, więc bywa również tak, że w danym momencie nie czuje głodu. Jednak jeśli bez powodu zaczyna zostawiać nietknięte porcje, wtedy należy wykazać czujność.

Warto w takim przypadku obserwować jak dziecko zachowuje się przy stole. Może np. chcieć jeść tylko na małym talerzyku i popijać z jak najmniejszego kubka. Porcje też są w bardzo nikłych ilościach. Z odrazą patrzy na jedzenie, a jeśli już je to małe pokrojone kawałki. Często też stwierdza, że nie chce nic spożywać. Proponuje także, że zje w swoim pokoju później jak poczuje głód. Gdy stwierdzimy, że pokarm zniknął z talerza i to dość szybko, wtedy warto się upewnić, czy np. nie wylądował w koszu, za oknem lub jeszcze w innym miejscu. To dziwne przecież, aby dziecko jeszcze niedawno z niechęcią patrzyło na jedzenie, a później tak szybko je zjadło. Zaczynają się też kłamstwa na temat spożywania pokarmów. Dziecko może np. wmawiać rodzicom, że zjadło już coś w szkole, poza domem, u babci.  

Dzieci, a zwłaszcza nastolatkowe często mają kompleksy na punkcie własnego wyglądu. Dbać o siebie i własne zdrowie oczywiście należy, ale gdy dziecko zbyt często mówi, że jest za grube, a w rzeczywistości tak nie jest, to należy z nim o tym porozmawiać. Jeśli taka sytuacja się powtarza, a dodatkowo nie zauważamy, żeby nasza pociecha dużo więcej jadła niż zwykle, wtedy być może istnieje już problem. Również rzucenie się w wir ćwiczeń fizycznych i ciągłe sprawdzanie wagi ciała po każdym treningu powinno wzbudzić niepokój u rodziców.

U osoby chorej na anoreksję waga spada w znacznym stopniu. Z innych widocznych objawów do najbardziej częstych należą podkrążone oczy. Skóra na ciele jest sucha, tak samo jak włosy. Dziecko ciągle jest osłabione, apatyczne i bez energii życiowej. Takie objawy powinny uświadomić rodzicom, że dziecko ma już poważne problemy i należy niezwłocznie udać się z nim do specjalisty.  

     

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Popraw pamięć

25.04.2017
Popraw pamięć

Pamięć wcale nie musi pogarszać się wraz z wiekiem. To prawda, że z wiekiem spadają funkcje poznawcze, ale osoby które dbają o swój umysł i ciągle uczą się nowych rzeczy, zdobywają wiedzę i mają w sobie ciekawość świata cieszą się lepszą pamięcią. To bardzo pozytywne odkrycie może zmotywować do stymulowania się i zachowania sprawnego umysłu do późnej starości.

 

Mózg - centrum dowodzenia

Komórki mózgowe mają zdolność regeneracji, trzeba stworzyć im do tego odpowiednie warunki. Niezbędne jest ćwiczenie mózgu, dbać o ogólną formę i nie zatruwać się toksynami. Zdrowe ciało jest niezbędne do zachowania ogólnej sprawności, dlatego trzeba o nie dbać. Uczenie się nowych rzeczy czy zdobywanie wiedzy czy rozwijanie sfery fizycznej jest stymulujące i usprawnia rozwój komórek mózgowych.

 

Co sprzyja komórkom mózgowym?

Relaks jest konieczny dla dobrego funkcjonowania. Niezbędny jest odpowiednio długi sen, prawidłowe odżywianie i ćwiczenia które usprawnią logiczne myślenie czy polepszą pamięć. Zasmakuj mózg nowymi pomysłami, próbuj nowych rzeczy. Rozwiązuj krzyżówki, czytaj książki, wymyśl niecodzienny sposób na zwykła czynności. Zmieniaj ścieżki którymi chodzisz, odwiedzaj nowe miejsca, nie przewiązuj się do codziennych rytuałów. Otwórz się na nowe, nieznane smaki, zapachy, wyprawy. Życie może być zaskakujące, warto tego doświadczyć.

Spróbuj zapamiętać wiersz, nauczyć się nowych wyrazów, może w tym pomóc słownik wyrazów bliskoznacznych. Możliwości jest bardzo wiele, wszystko zależy od pomysłowości i chęci.

 

Dieta na lepszą pamięć

Dieta powinna być lekkostrawna, w dużej mierze oparta na warzywach, owocach i nie przetworzonej żywności. Składniki odżywcze zawarte w tych produktach są niezbędne dla zachowania zdrowego umysłu. Dzięki temu procesy regeneracyjne będą przebiegały sprawniej.

Negatywny wpływ ma długotrwały stres, napięcie emocjonalne, palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu, a także dieta uboga w witaminy i składniki mineralne. Eliminacja tych czynników powinna być twoim priorytetem, jeśli chcesz zachować sprawny umysł na całe życie.

 

Daria Występek

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

Jaga

25.04.2017

fajny artykuł, dzięki, przekaże "starszyźnie" w rodzinie :)

Art

O czym warto wiedzieć korzystając z sauny?

24.04.2017
O czym warto wiedzieć korzystając z sauny?

Sauna, to miejsce gdzie ciało poddaje się działaniom wysokich temperatur. Zazwyczaj przebywa się w niej do kilkunastu minut. Osoby będące w saunie najczęściej mają na sobie tylko ręcznik zakrywający części intymne. Wyróżnia się kilka rodzajów sauny: parowa, sucha, mokra oraz na podczerwień.

Sauna swoją popularność zawdzięcza zaletom zdrowotnym. Korzystanie z niej pozytywnie wpływa na pozbywanie się różnych dolegliwości i schorzeń. Stwierdza się też, że zbawiennie działa na organizm hamując procesy starzenia. Cała tajemnica pozytywnego oddziaływania sauny tkwi w stosowaniu procesów naprzemiennego przegrzewania ciała oraz jego schładzania. Dzięki temu organizm hartuje się, gdyż nagle musi sobie poradzić z różnymi temperaturami. To powoduje wzrost odporności. Korzystanie z sauny jest też znakomitym sposobem na poprawę krążenia. Podczas pocenia się ciało zostaje oczyszczone z toksyn, co pozytywnie wpływa na wszystkie tkanki.

Warto jednak zdać sobie sprawę, że są takie momenty w naszym życiu, kiedy nie powinniśmy korzystać z uroków sauny. Dotyczy to osób z przeziębieniem, które mogą jeszcze bardziej się rozchorować. Z sauny nie powinny też korzystać osoby uskarżające się na choroby serca i z niewydolnością krążenia, gdyż wysokie temperatury tam panujące mogą być przyczyną omdlenia, a nawet udaru. Pobyt w saunie ma wzmóc odporność, jednak te osoby, które w danym momencie narzekają na osłabienie organizmu, również nie powinny korzystać z jej uroków, gdyż doprowadzą do jeszcze większego wyczerpania. Dlatego kobiety w okresie menstruacji oraz podczas ciąży, także nie powinny narażać się na dodatkowe przeciążenia i poddawanie ciał wysokim temperaturom.

Istotną kwestia jest też przestrzeganie kilku podstawowych zasad. Ważne jest, aby nie przesadzać z korzystaniem z sauny. Jeden raz w tygodniu zupełnie wystarczy, większa ilość może doprowadzić do osłabienia organizmu i w konsekwencji różnych dolegliwości oraz schorzeń. Przebywaj w saunie ok. 10 minut. Korzystając z niej lepiej jest nie być pod wpływem alkoholu, ani głodnym, ale też nie objedzonym. Warto także mieć suchą skórę, co spowoduje efektywniejsze wydalanie potu z organizmu. Po wyjściu z sauny dobrze jest wziąć naprzemienny raz zimny, a raz gorący prysznic oraz dać odpocząć organizmowi i przez ok. jedną godzinę nie narażać go na wysiłek i przeciążenia.

 

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

koja

25.04.2017

Ja kiedyś byłam chyba z 30 minut, myślałam że zasłabnę:-) trzeba uważać

Copyright ©2018 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się