Art

Kinesio taping

13.05.2014
Kinesio taping

Taping (z ang. - wymawiamy "tejping") staje się coraz bardziej popularny głównie za sprawą sportowców, u których często można zobaczyć kolorowe taśmy przyklejone w okolicach stawów. Coraz więcej terapeutów stosuje tą metodę, jest to nieinwazyjny sposób terapii, którego działanie zostało potwierdzone naukowo. W Polsce metoda jest popularna od niedawna, ale została wynaleziona już w latach osiemdziesiątych w Japonii przez dr Kenzo Kase.

Kolorowe taśmy, nie tylko ładnie wyglądają, ale maja tez liczne właściwości lecznicze. Pobudzają układ nerwowy i przywracają równowagą mięśniową. Świetnie sprawdzają się z wieloma innymi terapiami i mogą być uzupełnieniem między innymi krioterapii, laseroterapii, ciepłolecznictwa, terapii manualnej czy akupunktury. Przewagą kinesio tapingu jest to, że po aplikacji działają przez całą dobę i są dobrze tolerowane przez pacjentów. Taśma jest zazwyczaj aplikowana na 3-5 dni. Plaster zachowuje właściwości lecznicze przez około 120 godzin, po tym czasie należy  odkleić plaster lub zmienić na kolejny w razie potrzeby.

Jest wiele jednostek chorobowych, w których kinesio taping znajduje zastosowanie. Są to między innymi: zespoły bólowe stawów kręgosłupa i stawów, stany po urazach ( stłuczenia, skręcenia, naderwania), stany przeciążeniowe stawów i mięśni, ochrona stawów, działanie przeciwbólowe, korekcja postawy, zmniejszenie zastojów i obrzęków limfatycznych.

Taśmy ograniczają powstawanie wtórnych kontuzji, dlatego są tak chętnie stosowane u sportowców.

Bezwzględnym przeciwwskazaniem do stosowania plastrów są ostre infekcje, tętniaki, złośliwe nowotwory, niezrośnięte złamania, ostra faza reumatyzmu, zakrzepice żył, razy otwarte i stany zapalne w obszarze aplikacji.

Jak to działa?

Działanie taśmy tłumaczy się teorią bramki kontrolnej, która udowadnia, że stymulacja włókien nerwowych może złagodzić lub zablokować ból. Dzieje się tak poprzez przesycenia impulsami z dotykowych zakończeń nerwowych, dzięki temu odczuwanie bodźców bólowych może być zmniejszone lub zablokowane.

Jest wiele technik przyklejania taśm, ważny jest stopień napięcia i kształt nadany taśmie. Niezbędna jest dokładna znajomość anatomii i przebiegu mięśni oraz ścięgien. Bez odpowiedniej wiedzy przyklejanie taśm nie ma sensu. Plastry są dostępne w różnych kolorach, ale działaniem niczym nie różnią się od siebie.

Warto wspomóc terapię plastrami i wybrać terapeutę, który ma odpowiednie kursy.

Autorka: Daria Rogowska

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Dlaczego ziewamy? Najnowsze badania.

12.05.2014
Dlaczego ziewamy? Najnowsze badania.

Zwykle ziewamy, gdy jesteśmy śpiący lub znudzeni, a także jeśli widzimy kogoś innego ziewającego. Niektórzy ludzie ziewają także, gdy uczestniczą w czymś ważnym albo są zestresowani. Wielu sądzi, że wynika to z potrzeby dotlenienia mózgu, ale według najnowszych badań większość z tych przypadków jest wynikiem termoregulacji. Ziewanie pozwala schłodzić mózgu.

Cykle snu, pobudzenie kory mózgowej czy stres są związane z wahaniami temperatury mózgu. W przeprowadzonych na szczurach doświadczeniach i badaniach wykonanych na ochotnikach, ziewanie było poprzedzone wzrostem temperatury mózgu, która od razu po ziewaniu jednak spadała. Jeśli ziewanie ma utrzymywać stałą temperaturę mózgu to w tym celu powinniśmy ziewać tylko w optymalnym zakresie temperatur otoczenia.

Aby odkryć to „okno termiczne”, naukowcy kierowani przez Jorg Massen’a z Uniwersytetu Wiedeńskiego i Andrew Gallup’a z SUNY Oneonta zmierzyli częstotliwość tzw.”zaraźliwego ziewania” na 120 przypadkowych pieszych na ulicach Wiednia, w czasie zimy (ze średnią temperaturą 1,4 stopnia Celsjusza) oraz latem (ze średnią temperaturą 19,4 stopni Celsjusza). Następnie wykonali obserwację cyklu zaraźliwego ziewania wsród 18 ochotników, którzy wzięli udział w eksperymencie, także w dwóch porach roku. Naukowcy zapisali wyniki eksperymentu, a także płeć, wiek, czas przebywania na powietrzu, czas snu – niektóre z badanych czynników zostały skorelowane z ziewaniem ochotników w poprzednim badaniu.

Wyniki były interesujące. Różnica pomiędzy ziewaniem w dwóch porach roku była znaczna: 18,3 procent uczestników ziewało w zimie, podczas gdy 41,7 procent ziewało w lecie. Gdy zespół porównał wyniki z identycznym badaniem przeprowadzonym w Tucson w Arizonie (USA), okazało się, że wyniki są przeciwne. W badaniu ze Stanów większy odsetek ludzi ziewnął w zimie (ze średnią temperaturą 22 stopni Celsjusza), niż w miesiącach letnich (ze średnią temperaturą 37 stopni Celsjusza).

Okazało się, że to nie pora roku miała wpływ na częstotliwość zaraźliwego ziewania, ani także ilość słonecznych dni. Największa częstotliwość zaraźliwego ziewania została przypisana do optymalnej strefy cieplnej, gdy temperatura otoczenia wynosi 20 stopni Celsjusza. Ziewanie zmniejszało się, gdy temperatura była znacznie wyższa lub znacznie niższa.

Naukowcy sądzą, że mechanizm leżący u podstaw ziewania, zarówno spontanicznego jak i zaraźliwego, bierze udział w regulacji temperatury mózgu. Według ich oceny chłodzenie mózgu poprawia sprawność umysłową. Jeśli tak jest to mechanizm ten nie będzie działał, gdy temperatura otoczenia jest zbliżona do temperatury ciała, a także może nie działać lub być nawet szkodliwie, gdy jest zimno. Autorzy badania sugerują także, że rozprzestrzenianie się zaraźliwego ziewania może mieć na celu zwiększenia ogólnej czujności grupy.
Wyniki badań zostały opublikowana w magazynie „Physiology & Behavior”:

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0031938414001784

Massen, J.J.M., Dusch, K., Eldakar, O.T. & Gallup, A.C. (2014) A thermal window for yawning in humans: Yawning as a Brain Cooling Mechanism. Physiology & Behavior. Data pubilkacji: 12 kwietnia 2014.
Treść artykułu pochodzi z serwisu:

http://medienportal.univie.ac.at/presse/aktuelle-pressemeldungen/detailansicht/artikel/yawning-to-cool-the-brain/

Tłumaczenie:
Zespół HaloZdrowie.pl

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Pilates

10.05.2014
Pilates

Nie każdy lubi i może trenować bardzo intensywnie. Form aktywności jest wiele i każdy może wybrać coś dla siebie. Jedną z mniej intensywnych form ruchu jest Pilates, często kojarzony z jogą. Joseph Pilates stworzył program, który może stosować każdy. Rozpiętość ćwiczeń pozwala na praktykowanie metody przy różnych poziomach sprawności ruchowej, a także w różnym wieku. Co czyni tą metodę bardzo uniwersalną. Pilates jest nazywany treningiem  „dobrego samopoczucia” i warto  go wypróbować. Na metodę składa się około 500 ćwiczeń inspirowanych jogą,  baletem oraz treningiem siłowym.

W ćwiczeniach Pilatesa ważna jest przede wszystkim równowaga. Ćwiczenia są spokojne i bezpieczne. Dzięki temu często są wykorzystywane w rehabilitacji, np. po urazach kręgosłupa. Jest to też odpowiedni zestaw ćwiczeń dla osób starszych, nie sprzyja urazom, a dodatkowo zapobiega osteoporozie.

Spokojne ćwiczenia są prowadzone w rytm spokojnej muzyki, co dodatkowo poprawia samopoczucie. Wolne tempo pozwala skupić się na poprawnej technice i wykonywać ćwiczenia uważnie. Niepozorne ćwiczenia skutecznie wzmacniają mięśnie, szczególnie te położone głęboko, odpowiadające za zachowanie prawidłowej postawy i równowagę. Pilates może być świetnym dopełnieniem treningów siłowych. Silne centrum czyli brzuch i grzbiet to podstawa, dzięki temu łatwiej zachować dobre zdrowie fizyczne i uniknąć problemów z kręgosłupem. Wzmacnia także mięśnie ramion, ud i pośladków.

Josehp Pilates stworzył metodę, którą dziś zna cały świat. Pozwala na wzmocnienia ciała bez rozbudowania mięśni, dodatkowo świetnie rozciąga. Całe ciało pracuje równomiernie, poprawia się jego wygląd. Ważnym elementem metody Pilates jest także nauka prawidłowego oddechu, co dodatkowo poprawia komfort wykonywanych ćwiczeń. Techniki głębokiego, spokojnego oddechu przydają się na co dzień, pomagają opanować stres i wyciszyć się po ciężkim dniu.

Nie bez powodu taka forma aktywności często polecana przez fizjoterapeutów, to najlepsze lekarstwo na ból kręgosłupa. Jest określana jako najbezpieczniejsza aktywność fizyczna. To dobre wprowadzenie do fitnessu i innych form aktywności. Pomaga zrozumieć swoje ciało i daje solidne podstawy do dalszej pracy. Warto rozglądać się i sprawdzić gdzie możemy zapisać się na zajęcia.

 

Autorka: Daria Rogowska

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Copyright ©2019 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się