Art

Kobieto badaj piersi!

22.06.2017
Kobieto badaj piersi!

Wraz z rozwojem cywilizacyjnym stwierdza się coraz więcej zachorowań na raka piersi. Nie dotyczy to tylko kobiet starszych, ale już u bardzo młodych pań można zauważyć wzrost występowania tego nowotworu. Ważne jest więc, aby nastoletnie dziewczęta zapoznawały się z profilaktyką wykrywania raka piersi. Taka świadomość i wiedza mogą im później uratować życie.

Przyczyny

Ważną kwestią jest to, żeby dowiedzieć się co ma wpływ na występowanie tego nowotworu. Wśród czynników sprzyjających można wymienić nieodpowiednią dietę, zwłaszcza bogatą w tłuszcze, czynniki dziedziczne, zanieczyszczenia powietrza, brak aktywności ruchowej, stres, a także nadmierne spożywanie alkoholu. Zachorowanie na raka może też nastąpić pod wpływem terapii hormonalnej, chorób gruczołu piersiowego oraz u kobiet w starszym wieku  po przebytej ciąży.     

Obserwacja

Już nastoletnie dziewczyny, powinny zdawać sobie sprawę z tego, jak ważne jest obserwowanie piersi i zwracanie uwagi na wszelkie zmiany. Warto poświęcić na to czas chociażby przy codziennych czynnościach związanych z higieną. Trzeba zwrócić uwagę na niepokojące zmiany w wielkości piersi i ich kształcie. Wszelkie przebarwienia na skórze, bardzo widoczne żyły, owrzodzenia lub obrzęki powinny być natychmiast sygnałem do udania się do specjalisty. Tak samo należy postąpić jeśli z sutka wypływa wydzielina lub krew, a brodawki znacznie zmieniły swój wygląd.   

Samobadanie

Sprawdzenie zmian w piersiach należy wykonywać samodzielnie przynajmniej raz w miesiącu. Nie jest ono miarodajne, ale może wykryć guzki, których wcześniej nie było. Takie samobadanie palpacyjne, czyli za pomocą własnej dłoni można wykonywać w pozycji leżącej i siedzącej. Należy zataczać dłonią okręgi zaczynając od sutków przechodząc coraz niżej i zwiększając nacisk, tak aby wykryć zmiany zachodzące głębiej. Piersi bada się także od góry do dołu, a także po promieniach zaczynając od brodawek.

USG i mammografia   

Jest coraz więcej różnego rodzaju akcji połączonych z aktywnością fizyczną, w których namawia się panie do bezpłatnego badania piersi. Warto skorzystać z takiej możliwości, by w razie czego podjąć wcześniej odpowiednie kroki zaradcze. W przypadku badania USG lekarz używa specjalnej głowicy przesuwanej po piersiach i obserwuje wyniki na monitorze. Natomiast mammografia polega na prześwietleniu piersi.
Badania i wizyty u specjalisty celem wykrycia zmian w piersiach powinno się wykonywać systematycznie. Po 40 roku życia zalecana jest mammografia raz na dwa lata.

 

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

5 właściwości zdrowotnych czosnku

20.06.2017
5 właściwości zdrowotnych czosnku

Czosnek pospolity zwany też zwyczajnym, to warzywo i przyprawa w jednym. Od lat w medycynie ludowej znane są jego właściwości zdrowotne i lecznicze. Można go spożywać na świeżo, jak też dodawać do zup, potraw i napojów.

1. Wzmacnianie odporności organizmu

Czosnek często jest spożywany jako zabezpieczenie przed wirusami, chorobami i przeziębieniem. Wzmacnia układ obronny organizmu. Hamuje rozwój niekorzystnych bakterii, które powodują wiele chorób. Czosnek jest naturalnym, pozbawionym sztucznych środków chemicznych antybiotykiem.

2. Wzmacnianie wydolności

Czosnek wpływa na podwyższenie ogólnej kondycji organizmu. Wspomaga układ oddechowy co sprawia, że znajduje się w menu zawodników uprawiających sporty wytrzymałościowe. Powoduje również podwyższenie jakości sprawności fizycznej.

3. Zbawienny wpływ na krew i serce  

Czosnek bardzo korzystnie wpływa na pracę i działanie układu krwionośnego, a także sercowo-naczyniowego. Powoduje usunięcie wszelkich niepotrzebnych i zanieczyszczających substancji, które dostają się do krwi w wyniku przemiany materii. Naczynia krwionośne są rozszerzane dzięki działaniu czosnku. Roślinę tę powinny spożywać osoby, które mają  podwyższony poziom ciśnienia krwi. Czosnek może zapobiec wystąpieniu zawałowi serca, dzięki temu że powoduje rozkurczanie naczyń krwionośnych.

4. Zapobieganie nowotworom

W składzie czosnku znajdują się substancje, które niszczą komórki rakowe. Dzięki spożywaniu czosnku układ immunologiczny jest pobudzany we właściwy sposób. Dzieje się tak w wyniku działania przeciwutleniaczy, które wpływają na hamowanie mechanizmów powstawania nowotworów, zwanych kancerogenezą. Warto więc regularnie dodawać czosnek do swoich posiłków.

5. Na młody wygląd

Czosnek w swym składzie posiada wiele cennych minerałów i witamin. Powodują one niszczenie antyutleniaczy, co w konsekwencji prowadzi do wolniejszego starzenia się organizmu. Człowiek, który spożywa regularnie czosnek ma zdrowszą i piękniejszą skórę. Wygląda młodziej, a jego samopoczucie jest lepsze. Osoby, które cierpią na wypryski na twarzy albo zmiany grzybicze również powinny spożywać czosnek.


Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

W jakim wieku dziecko może zacząć uprawiać sport?

18.06.2017
W jakim wieku dziecko może zacząć uprawiać sport?

W dużej mierze to od rodziców zależy jaką formą aktywności fizyczną zainteresuje się ich dziecko. Niektórzy chcą, by ich potomek wybrał karierę sportową, natomiast inni ruch uważają za przyczynek do lepszej formy i zdrowia w dorosłym życiu.

Przyjemnie jest patrzeć jak rodzice razem ze swoją pociechą grają w piłkę, biegają, jeżdżą na rowerze, pływają i spędzają mnóstwo czasu na świeżym powietrzu. Jeśli dorośli trenują regularnie, to młody człowiek ma skąd czerpać pozytywne wzorce. Wiadomo przecież, że czym skorupka za młodu…

Po 3 roku życia mięsnie i kości są coraz mocniejsze, więc można już aplikować dziecku jak najwięcej ruchu. Jednak powinny to być raczej formy zabawowe, a nie normalny trening sportowy. Dziecko ma w sobie wiele energii i warto tak do 7 roku życia organizować mu taką rozrywkę, żeby mięśnie się wzmacniały, a aparat ruchu był jak najbardziej pobudzany. Pamiętać jednak należy, żeby nie katować swojej pociechy żmudnymi i nudnymi treningami, gdyż po prostu może się zniechęcić do wysiłku. Dziecko powinno czuć radość z aktywności fizycznej.

Wiadomo, że w niektórych krajach ,,wychowywanie" mistrza sportowego odbywało się już w najmłodszych latach życia dziecka. Zdarzało się, ze maluchy często pozostawały w specjalnych obozach i na treningach spędzały po kilka godzin dziennie. Nie jest to jednak najlepsza metoda, gdyż takie dzieci nie są szczęśliwe. Poza tym mocno eksploatowany organizm w dorosłym życiu może po prostu niedomagać.

Dziecko może uczestniczyć w zorganizowanych zajęciach sportowych w młodym wieku, jednak należy zwrócić uwagę na kilka aspektów. Przede wszystkim zajęcia nie powinny być zbyt obciążające dla tkanek, gdyż nasza pociecha ciągle jeszcze rośnie. Nie można też  dopuścić do zniekształceń sylwetki. Zajęcia powinny skupiać się na kształtowaniu koordynacji ruchowej, zwinności i oczywiście mają być prowadzone w formie zabawy. Na treningi wytrzymałościowe przyjdzie czas po ok. 13 roku życia. Natomiast w jeszcze późniejszym okresie można zacząć ćwiczenia siłowe stosowane w takich sportach jak kulturystyka, czy podnoszenie ciężarów.

Oczywiście wszystko zależy od indywidualnego rozwoju dziecka. Jego tkanki mięśniowej oraz predyspozycji wrodzonych. To trener danej dyscypliny sportowej musi wiedzieć jakie ćwiczenia aplikować swojemu podopiecznemu, aby były one dla niego bezpieczne.

 

Jarosław Cieśla       

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Copyright ©2018 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się