Art

Kolendra i jej właściwości

24.07.2016
Kolendra i jej właściwości

Nasiona i listki kolendry to dobrze znana przyprawa, która ma także właściwości zdrowotne. Napar z jej nasion może być remedium na problemy z niestrawnością czy wzdęciami. Właściwości lecznicze i wspomagające prace układu pokarmowego były znane i wykorzystywane już w starożytności.

Kolendra ma silny i charakterystyczny zapach dzięki dużej zawartości olejków eterycznych. Zawiera też kwasy tłuszczowe, między innymi kwas linolowy (omega 6), kwas palmitynowy, kwas oleinowy, które działają leczniczo i obniżają stężenie cholesterolu LDL we krwi.

Olejki eteryczne działają przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowe i antygrzybiczne. Olejek eteryczny z kolendry jest polecany przy stanach zapalnych, skurczach i nadmiernym napięciu mięśni, a także na bóle reumatyczne. Jest to często składnik maści i żeli łagodzących stany zapalne mięśni. W domu można stosować okłady z dodatkiem olejku.

Dzięki dużej zawartości błonnika, kolendra wspomaga perystaltykę jelit i poprawia trawienie. Nie podrażnia przy tym błony śluzowej żołądka. Dodatkowo poprawia apetyt.

Właściwości zdrowotne kolendry

Jest źródłem wielu pierwiastków, zawiera miedź, żelazo, potas, wapń, mangan, magnez i cynk. Napar z nasion kolendry ma duże właściwości zdrowotne, wzmacnia organizm, działa wykrztuśnie, pomaga w wielu schorzeniach dróg oddechowych. Jest zalecany przy przeziębieniach i przewlekłym kaszlu.

W kuchni stosowana jest najczęściej w potrawach Indyjskich, jednak dzięki łatwej dostępności staje się coraz bardziej popularna także u nas. Najczęściej spotkać można nasiona kolendry oraz świeże liście. To drugie są szczególnie aromatyczne i nadają ciekawy smak. Dobrze komponują się z mięsem, grzybami i wieloma daniami wegetariańskimi. Można dodawać ją także do sosów i sałatek.

Warto urozmaicać swoją dietę i dodawać do niej różne świeże zioła. Dzięki temu można poznać wiele nowych smaków i wypróbować nieznane dotąd połączenia. Kolendrę i inne zioła warto hodować w domu. Mając je pod ręką, na pewno częściej będziesz po nie sięgać.

 

Daria Występek

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Niewielkie odwodnienie może sprzyjać chorobom serca

23.07.2016
Niewielkie odwodnienie może sprzyjać chorobom serca

Jak pokazują najnowsze doniesienia nawet niewielkie odwodnienie organizmu może przyczyniać się do chorób serca. Badanie przeprowadzono w tym roku, a wyniki  były zaskakujące. Warto się nad tym zastanowić i uświadomić sobie jak duży wpływ na nasze zdrowie ma prawidłowe nawodnienie.

W badaniu wzięło udział dziesięciu zdrowych mężczyzn, o prawidłowej wadze ciała i BMI. Sprawdzono także ich poziom nawodnienia. W czasie badania mężczyźni byli poddani wysiłkowy fizycznemu. Maszerowali przez 100 minut, a w tym czasie nie mogli sięgać po żadne płyny. Po wysiłku uzyskami odwodnienie na poziomie 1,9%, czyli mniej więcej tyle ile wynosi ono przy uczucie pragnienia.

Zaskakujący był inny parametr, po takim wysiłku odwodnienie śródbłonka mierzone poprzez flow- mediated dilation (FMD) było gorsze o 27%. Takie wartości obserwuje się palaczy. Funkcja śródbłonka jest znacząca, a obniżenie jego funkcji przyczynia się do wielu chorób cywilizacyjnych jak miażdżyca, nadciśnienie czy choroby serca. Nie można więc ignorować takich doniesień. Oczywiście sporadyczny spacer czy dzień z mniejszą ilością wody nie spowodują od razu poważnych chorób, jednak codzienne pogorszenia funkcji śródbłonka może mieć groźne konsekwencje.

Badanie było przeprowadzone na małej liczbie osób i już podjęto je na większej populacji, na wyniki trzeba jeszcze poczekać. Mimo to już obecne wyniki dają pogląd na to jak ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu.

Ile wody należy wypijać w ciągu dnia?

Lekarze i dietetycy zalecają codziennie wypijać około 2,5 litra płynów.  Nie musi być to jedynie woda, ale też herbaty ziołowe, woda zawarta w owocach i warzywach, a także zupach.

Woda wspomaga pracę organizmu i umożliwia pozbywanie się zbędnych toksyn. Dzięki niej odpady metaboliczne mogą być szybko usuwane, bez szkody dla zdrowia.

Brak wody powoduje osłabienie i znużenie. Jeśli wypijesz mniej niż 1,5 litra wody mogą pojawić się nawet zawroty głowy. Woda dostarcza także cenne elektrolity, których odpowiedni poziom jest ważny dla funkcjonowania.

 

Daria Występek

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Najnowsze trendy żywieniowe

22.07.2016
Najnowsze trendy żywieniowe

Osoby zajmujące się wyznaczaniem trendów śledzą także tendencje kurialne. Polska nie zostaje w tyle i także nadąża za nowinkami. Jakie są przewidywanie na najbliższy rok? Warto wiedzieć co nam służy, a co jest jedynie dobrym marketingiem.

Własne ogródki

Szefowie kuchni sami dbają o owoce i warzywa, które podają w restauracjach. Podpisują kontrakty z lokalnym rolnikami, żeby mieć pewność skąd pochodzą produkty i jak były hodowane. To bardzo pozytywny trend wspierający lokalnych rolników i modę na slow food. Coraz większa świadomość sprawia, że zdrowe jedzenie jest bardziej pożądane, a restauracje muszą wyjść na potrzeby klientów. Warto podpatrzyć ten trend i spróbować hodować zioła czy zielone liście na balkonie.

Czarny kolor

Czarny makaron, ryż, a nawet pieczywo coraz częściej pojawia się na fotografiach w w menu najlepszych restauracji. Coraz łatwiej będzie też dostępne w sklepach. Czarny ryż nie jest zaskoczeniem, jednak reszta nie ma nic wspólnego z naturalnością. Najczęściej jest to żywność sztucznie barwiona. Czarny barwnik pozyskuje się z ośmiornicy, kalmarów i mątwy.

Moda na zupy

Po wielki szale na świeżo wyciskane soki poza na zupy. Teraz to one będą podstawą modnych diet oczyszczających. To dobry trend, który warto śledzić. Zupy to dobry sposób na przemycenie do diety zdrowych warzyw, także dzieciom. Kolorowe zupy krem, mogą być bardzo dobre i pożywne.

Bez alkoholu

Coraz częściej można napić się w barach ciekawych drinków bez alkoholu. Zdrowy stul życia i aktywność fizyczna wyparły alkohol z życia wielu fit maniaków. Nie znaczy to, że siedzą oni w domu. Bez alkoholu też można się świetnie bawić.

Zero cukru

Biały cukier jest słusznie demonizowany, jest nadużywany przez producentów żywności. Znajdziemy go nawet chlebie, musztardzie czy ketchupie. Teraz czas na zdrowsze zamienniki na czele z cukrem kokosowym, syropem daktylowym, klonowym, syropem z agawy, stewią czy miodem. Lepiej sięgać po zamienniki cukru, jednak też z rozsądkiem. Nie są to zdrowe produkty, pozyskiwany cukier jest przetworzony.

Tłuszcze nie są takie złe

Tłuszcze wracają na stoły, stosowane z umiarem nie muszą być szkodliwe. Zapewniają energię i dobrze wpływają na funkcjonowanie wielu układów. Warto wybierać oleje nierafinowane, tłoczone na zimno, żeby korzystać z ich cennych właściwości.   Daria Występek

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Copyright ©2019 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się