Art

Masaż na krześle.

08.08.2014
Masaż na krześle.

Masaż w pozycji siedzącej był stosowany już kilka wieków temu w Chinach. Jednak dopiero w latach 70 w Stanach Zjednoczonych zaczęto doskonalić i praktykować tę technikę na większą skalę. Stopniowo zaczęto poszerzać metodykę i prowadzić szkolenia dla nowych masażystów. Dziś masaż na krześle jest bardzo popularny, szczególnie w firmach gdzie w miejscu pracy może przynieść ulgę pracującym przy biurku pracownikom, np. w czasie przerwy. Nie jest to jednak jedyne miejsce gdzie można spotkać krzesła do masażu.

Masaż na krześle dobrze sprawdza się na zawodach sportowych,  konferencjach, w miejscach gdzie nie ma czasu i możliwości wykonać tradycyjnego masażu w pozycji leżącej. Jest też dobrym rozwiązaniem u kobiet w ciąży, szczególnie w 2 i 3 trymestrze kiedy kobieta nie może położyć się na  brzuchu.

Masaż na krześle relaksuje, pomaga rozluźnić nadmiernie napięte mięśnie, jego zastosowanie ma zalety klasycznego masażu. Pomaga między innymi zniwelować następujące dolegliwości:

- podwyższone napięcie mięśniowe,

- sztywność karku, szyi i ramion,

- brak egergii,

-  problemy z koncentracją,

- problemy z oddychaniem,

- bóle głowy,

- problemy z zaśnięciem i relaksacją.

Masaż na krześle zazwyczaj nie trwa długo, wystarczy już 10-20 minut masażu żeby poprawić samopoczucie pacjenta, zwiększyć jego efektywność i koncentrację.

Najczęściej w pozycji siedzącej wykonuje się masaż relaksacyjny. Stosowany w serii  np. 10 zabiegów przynosi dobre efekty i poprawia komfort życia pacjenta. Taki masaż jest wykonywany głównie na górnych okolicach pleców, karku oraz na mięśniach przykręgosłupowych.  Mięśnie te są najbardziej narażone na przeciążenia wynikające z długotrwałego siedzenia.

Dodatkowym plusem takiego zabiegu  jest to, że można przeprowadzić go w miejscu gdzie nie ma miejsca na klasyczny stół do masażu, a  pacjent ma mało czasu. Zbędne jest także używanie olejków i innych substancji poślizgowych. Może być wykonywany przez ubranie, jednak dla uzyskania lepszych efektów zaleca się odsłonięcie masowanej okolicy.  Nie wymaga zamkniętego pomieszczenia co często jest dużym plusem. Nie wywołuje dużego skrępowania, bo pacjent pozostaje ubrany, może jedynie zdjąć koszulkę, lub odsłonić okolicę np. karku.

Masować można na zwykłym biurowy krześle, po odpowiednim ułożeniu cała lub na specjalnym krześle przeznaczonym do masażu. Krzesło do masażu zapewni większy komfort, dzięki wielu regulowanym  elementom można dostosować je indywidualnie do potrzeb. Krzesło jest niewielkich rozmiarów, łatwo można je złożyć i przenosić.

 

Autorka: Daria Występek

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Krew pępowinowa.

07.08.2014
Krew pępowinowa.

W ostatnim czasie dużo mówi się o krwi pępowinowej. Czym jest dokładnie i dlaczego jest taka ważna?

Krew pępowinowa to krew, która pozostaje w łożysku i pępowinie po narodzinach dziecka. Może być pobierana zarówno podczas porodu naturalnego, jak i przy cesarskim cięciu. Zabieg pobierania krwi pępowinowej jest całkowicie bezinwazyjny. Nie powoduje żadnych dolegliwości i powikłań u matki i dziecka.

Jest ona źródłem komórek macierzystych, które zostały odkryte stosunkowo niedawno, bo w 2006 roku. Zanim odkryto jej właściwości była wyrzucana. Komórki macierzyste to inaczej komórki pnia, które od innych komórek różnią dwie zasadnicze cechy. Komórki te mogą różnicować się do innych komórek oraz są zdolne do nieograniczonej liczny podziałów. Dzięki temu dają wiele możliwości, które mogą być wykorzystywane w leczeniu, a nawet w ratowaniu życia dziecka. Banki krwi pępowinowej mogą ją przechowywać przez długie lata.

Krew pępowinowa jest źródłem macierzystych komórek krwiotwórczych, które mogą być przeszczepiane podobnie jak komórki szpiku kostnego, w celu odbudowania układu odpornościowego i krwiotwórczego. Komórki krwi pępowinowej są o wiele bardziej skuteczne niż te pobrane od osób dorosłych. Mogą być one wykorzystywane do autoprzeszczepów (kiedy dawca jest biorcą komórek), a także do przeszczepów rodzinnych, wtedy może pomóc uratować np. rodzeństwo. Komórki macierzyste mają zdolność do namnażania się po przeszczepieniu. Obecnie wskazuje się na około 70 chorób, przy których przeszczep może być możliwością wyleczenia.

Zawiera ona komórki umożliwiające odbudowę nie tylko komórkom krwi, ale także komórkom innych układów- im. tkanki nerwowej, kostnej, mięśniowej.

Jest to nowy temat, z którym warto się zapoznać. Wydaje się  dobrym zabezpieczeniem  przyszłości dziecka i jego rodzeństwa, jednak na razie jest to dość kosztowne. Samo pobranie krwi pępowinowej to koszt około 2 tysięcy złotych. Do tego dochodzą koszty przechowywania w banku krwi- około 400-600 zł rocznie. Oferowane są też różne wieloletnie pakiety. Nie są to małe koszty, jednak inwestycja w zdrowie i życie dziecka  jest największą zaletą decyzji o przechowywaniu krwi pępowinowej. Ciągle jest mnóstwo pytań i badań które pomogą zwiększyć skuteczność jej wykorzystania. Może za kilka lat za jej pomocą będzie można wyleczyć np. białaczkę, guzy, anemię.

 

Autorka: Daria Występek

 

 

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Dlaczego biegam i nie chudnę?

06.08.2014
Dlaczego biegam i nie chudnę?

Bieganie jest często pierwszym sportem, o którym myślimy kiedy chcemy zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Zazwyczaj w tym celu biegamy często i jak najdłużej czekając na spektakularne efekty. Wydaje się to dobrym rozwiązaniem, im więcej biegamy, tym więcej spalamy tłuszczu. W rzeczywistości wygląda to trochę inaczej.

Wielu biegaczy stara się schudnąć tylko o kilka kilogramów, dlaczego się nie udaje? Oto kilka powodów:


  1. Bieganie ciągle tych samych dystansów w jednym tempie nie pozwala schudnąć. Nasze ciało lubi różnorodność. Zwalniaj i wydłużaj trasę, a 2-3 razy w tygodniu postaw na interwały, czyli sprint przelatany truchtem. Po urozmaiconych treningach szybciej zobaczysz rezultaty.


 

  1. Trening siłowy też jest ważny, nie pomijaj go. Im więcej mięśni tym szybszy metabolizm, nawet kiedy nie ćwiczymy. Dlatego samo bieganie to za mało. Ważne są też ćwiczenia wzmacniające wszystkie partie ciała. Nie trzeba od razu iść na siłownie. Wystarczą ćwiczenia z obciążeniem własnego ciała.


 

  1. Potrzebujesz regeneracji i minimum jednego dnia odpoczynku. Organizm potrzebuje czasu, żeby przyzwyczaić się to częstych treningów. Nie zaczynaj od razu do intensywnego wysiłku każdego dnia. Przeplataj intensywność dni treningowych. Za duże obciążenie organizmu powoduje zwiększenie wydzielania hormonów stresu, które utrudniają odchudzanie.


 

  1. Odżywianie jest bardzo ważne. Sam wysiłek fizyczny bez zdrowego odżywiania kiedy chcemy schudnąć nic nie da. Zrezygnuj z cukru i przetworzonej żywności, jedz więcej warzyw.


 

  1. Wysypiaj się. Po treningu ważna jest regeneracja, organizm najskuteczniej odpoczywa podczas snu. Nieprzespana noc sprawia, że tracimy energię i mamy większy apetyt.


 

  1. Nasz organizm nie chętnie spala zapasy tłuszczu. Na początku wysiłku sięga po zapas glikogenu, dopiero później go tłuszcz. Ważna jest  konsekwencja i systematyczność.


Bieganie jest świetnym sportem i jeśli go lubisz nie odpuszczaj. Ważne jest jednak, żeby aktywność połączyć ze zdrowymi, zbilansowanymi posiłkami i znaleźć czas na regenerację. Wtedy treningi będą skuteczniejsze. Słuchaj swojego organizmu, jeśli masz taką potrzebę wybierz się do dietetyka, żeby pomógł ustalić zdrowe posiłki. Powodzenia!

Autorka: Daria Występek

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Copyright ©2018 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się