Art

Melasa - naturalny cukier

06.09.2015
Melasa - naturalny cukier

Melasa


To naturalny cukier o konsystencji gęstego, słodkiego syropu. Ma ciemnobrązowy kolor i dlatego nazywa się ją „czarnym złotem”. To dobry i naturalny zamiennik cukru, który ma też wiele korzyści zdrowotnych. Dzięki coraz większemu zainteresowaniu zdrowym odżywianiem melasa jest o wiele łatwiej dostępna i warto jej spróbować.

Co ciekawe melasa powstaje jako produkt uboczny w czasie produkcji cukru spożywczego. Można spotkać dwie odmiany melasy, buraczaną (z cukru buraczanego) lub trzcinową (z cukru trzcinowego). Zawiera około 20 % wody, poza tym znajdziemy z niej sacharozę, aminokwasy, związki azotowe czy cukry redukujące.

Dlaczego wybrać melasę?


Jedna łyżeczka melasy to około 20 kalorii i zero tłuszczu. To dobry zamiennik białego rafinowanego cukru i syntetycznych słodzików.

To produkt bogaty z cenne witaminy i związki mineralne. Melasa jest źródłem niehemowego żelaza, które jest najtrudniej wchłaniane. Zawiera także magnez, potas, wapń, sód, miedź, fosfor, chrom, cynk oraz witaminy z grupy B – B1, B2, B3 (niacynę) B6 oraz kwas foliowy.

Polecana jest każdemu, także sportowcom, osobom starszym, a także kobietom w ciąży. Dzięki licznym składnikom mineralnym korzystnie wpływa na układ trawienny, odpornościowy i nerwowy. Spora zawartość żelaza reguluje poziom krwinek i zapobiega anemii. Chrom jest ważnym pierwiastkiem u osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, a także pomaga zregenerować trzustkę.

Jak jeść melasę?


Melasa jest stopniowo wprowadzana do przemysłu spożywczego. Jest droższa od tradycyjnego cukru, jednak można spotkać ją w wyrobach cukierniczych, w produkcji kwasów organicznych, a także w alkoholu.

W domu tez znajdzie szerokie zastosowanie. Ma płynną konsystencję dlatego można zastąpić nią wszelkie słodkie syropy, np. z agawy, a także miód. Można słodzić nią napoje, dodawać do wypieków, jogurtów i wszystkich słodkich potraw.

Wpływ melasy na zdrowie


Potwierdzono, że melasa wspomaga obniżenie poziomu szkodliwego cholesterolu LDL. Jest także pomocna w procesie odchudzania, w badaniach udowodniono, że spożywając pokarmy z melasą w czasie trawienia organizm wchłaniał mniej kalorii. Zaleca się ją osobom z anemią, a także osobom chorującym na astmę, alergię i z osłabioną odpornością.

Nie należy nadużywać cukru i substancji słodzących, jednak sięgając po nie lepiej wybrać takie z których będziemy mieć korzyści zdrowotne.

 

Autorka: Daria Występek

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Jaką matę do ćwiczeń wybrać?

05.09.2015
Jaką matę do ćwiczeń wybrać?

Jaką matę do ćwiczeń wybrać?

Do niedawna mieliśmy do wyboru jeden podstawowy rodzaj maty do ćwiczeń, wykonany z PCV. Od kiedy nastała moda na aktywny styl życia wybór maty jest nie lada wyczynem. Musimy dobrać matę do odpowiedniego typu ćwiczeń, wybrać materiał z jakiego jest zrobiona i odpowiednią grubość. Dodatkowo zadbać o jej przechowywanie. Na co warto zwrócić uwagę przy kupnie maty, żeby posłużyła na długo? Oto kilka wskazówek:

 


  1. Grubość maty.


Od tego zależy wygoda w czasie ćwiczeń. Grubsza mata chroni kolana i łokcie w pozycjach podporu. Standardowa grubość to około 3 mm, najlepiej wybierać nieco grubsze 5-6 mm, będą znacznie wygodniejsze. Cieńsze maty są dobre dla osób, które często przemieszczają się z matą, ponieważ są o wiele lżejsze. Za grubsze maty zazwyczaj trzeba dopłacić, jednak warto wybrać dobra matę, która posłuży nam na długie lata.

 


  1. Materiał.


To tworzywo z jakiego zrobiona jest mata decyduje o jej trwałości, przyczepności, ale też ekologiczności. Większość mat wykonana jest z PCV, jeśli liczy się dla Ciebie środowisko wybierz te z kauczuku lub bawełny naturalnej. W przypadku uczulenia na lateks, należy unikać mat z naturalnej gumy.

 


  1. Przyczepność maty.


Ma istotne znaczenie, zapobiega ślizganiu się na macie w czasie ćwiczeń. Trzeba wybrać taką, na której będzie można utrzymać nawet trudne, wymagające równowagi pozycje. Dobrze sprawdzają maty PCV, ale także maty ekologiczne.

 


  1. Cena.


Ma znaczenie, ale nie warto kupować taniej maty za 20-30 zł. Taka najczęściej wymaga wymiany po kilku miesiącach regularnych ćwiczeń. Trzeba też być czujnym i nie dać się naciągnąć. Producenci często zawyżają cenę wprowadzając ładny wzór, kolor czy logo. W cenie około 60-100 zł można kupić porządną matę, która zostanie z nami na lata.

 


  1. Ekologia.


Przyjazność dla środowiska też nie jest bez znaczenia. Jeśli na co dzień segregujesz śmieci, nie będziesz chciał kupować maty PCV, której recykling jest ciężki i kosztowny. Na runku dostępnych jest wiele ekologicznych mat, ich cena jest wyższa, ale są przyjazne dla środowiska i będziesz jej używać z czystym sumieniem. Nie będziesz też wdychać szkodliwych substancji z PCV.

 

Zakup maty nie sprawdza się tylko wyboru koloru. Wygląd tez jest ważny, bo ćwicząc na niej powinniśmy robić to z przyjemnością. Warto zwrócić tez uwagę na kilka innych aspektów, wtedy mata zostanie z nami na dłużej.

 

Autorka: Daria Występek

 

 

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Stopa grecka, rzymska, egipska

04.09.2015
Stopa grecka, rzymska, egipska

Stopa człowieka


Jest najbardziej dystalną częścią ciała, ma mocne i sprężyste sklepienie, które ma za zadanie dźwiganie ciężaru całego ciała. Pełni funkcję podporową, nośną i lokomocyjną. Zbudowana jest z 26 kości i aż 33 stawów połączonych więzadłami i torebkami stawowymi. Człowiek ciągu dnia wykonuje średnio od 6 do 10 tysięcy kroków. Budowa i kształt stopy mają ogromny wpływ na jakość stawianych kroków, amortyzację i podpór. Zdrowe i prawidłowo ustawione stopy są warunkiem utrzymania prawidłowej postawy.

Na co dzień nie ma to wielkiego znaczenia, ale warto wiedzieć że kształt naszych stóp może się różnić. Wyróżniamy trzy typy budowy ze względu na długość palców: stopę egipską, grecką i rzymską.

Stopa grecka


W stopie greckiej najdłuższy jest palec drugi, który był charakterystyczny u starożytnych Greków. Ten rodzaj stopy występuje obecnie u 20% populacji. Taka stopa jest częściej narażona na występowanie palców młoteczkowanych, czyli deformacji placów stopy od II do V. Polega na niemożności wyprostowania palców objętych deformacją. Należy odpowiednio dobierać obuwie, żeby nie wywoływać ucisku na długi palec drugi. Pomoże to też uniknąć występowanie halluksa, czyli palucha koślawego.

Stopa rzymska


Nazywana jest także stopą prostą lub kwadratową. Charakterystyczne jest w niej to, że długość pierwszych 2-3 palców jest jednakowa. Dwa ostatnie palce są znacznie krótsze. Stopa rzymska wydaje się o wiele masywniejsza i mocniejsza, a także krótsza niż w rzeczywistości. Dobrze znosi obciążenia i jest odporna na urazy. Występuje u 10 % populacji.

Stopa egipska


Najdłuższy jest w niej paluch, a reszta palców układa się w linii skośnej. Jest też nazywana stopą idealną. Taką stopę ma większość Europejczyków, od 50-70%. W takiej stopie największe obciążenia spoczywają na śródstopiu i paluchu. Dlatego predysponuje do powstawania halluksa- palucha koślawego. Można temu zapobiegać wzmacniając mięśnie stopy, a także wybierając odpowiednie obuwie.

Należy dbać o stopy i zapobiegać schorzeniom do jakich predysponują dane typy. Zaburzenia i deformacje zaburzają biomechanikę chodu, co po dłuższym czasie prowadzi do przykurczów, zaburzeń chodu, bolesności, a nawet niestabilności stawu skokowego. W razie wątpliwości zawsze warto udać się do ortopedy, który pomoże prawidłowo ustawić stopę.

 

Autorka: Daria Występek

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Copyright ©2019 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się