Art

Nowalijki. Skarbnica zdrowia!

16.05.2014
Nowalijki. Skarbnica zdrowia!

Nowalijki, czyli młodziutkie warzywa, które  pojawiają się na wiosnę. Ich kolor, zapach i krzepka forma wprost zniewalają.  Zwłaszcza po zimie, która większości z nas dała się we znaki swoim skąpym pod względem świeżych warzyw i owoców jadłospisem. Któż widząc oranżową marchewkę nie ma ochoty jej schrupać? Ale czy wszystkie nowalijki są zdrowe? Czym warto kierować się przy ich zakupie?

 

Te świeże i soczyste warzywa, które właśnie pojawiły się na straganach nęcą każdego z nas. Jednak pamiętajmy, że wczesno wiosenne warunki są dość srogimi dla roślin. Jeśli zatem widzimy rzodkiewkę, kalarepkę czy inne młodziutkie warzywo o dorodnych rozmiarach nie łudźmy się, że wyrosło bez żadnego wspomagania. Wiele z nich pochodzi ze szklarni, gdzie były dość intensywnie nawożone. Niestety wszystkie te substancje wnikają we wnętrze rośliny, którą później zjadamy. Oczywistym jest, iż nie pozostają one bez żadnego wpływu na nasz organizm, a tym samym stan naszego zdrowia.

 

Wiele nowalijek pojawiających się na sklepowych półkach pochodzi z innych krajów, gdzie wiosna zaczyna się nieco wcześniej. Pamiętajmy jednak, że i te nie są najzdrowsze, ponieważ przebyły długą drogę. Aby mogły zachować świeżość i swój ładny wygląd, który tak kusi, zostały zebrane zanim dojrzały. Oznacza to, że nie zawierają tyle wartości odżywczych co ich odpowiedniczki rosnące w naszym regionie.

 

Czy znaczy to, że nowalijki wcale nie są zdrowe, a jedynie przereklamowane?

Oczywiście, że nie. Młode warzywa są bardzo bogate w minerały i witaminy oraz inne wartości odżywcze. Jak wiemy każdy młody organizm posiada najwięcej swojej witalnej energii na początku rozwoju. Tyczy się to również roślin! Oznacza to, że właśnie te najmłodsze będą dla nas najzdrowsze. Jednak zanim zdecydujemy się na ich zakup, powinniśmy zastanowić się i uruchomić odrobinę naszą wyobraźnię, by wybrać te odpowiednie.

 

W kolejenej części omówimy czym kierować się w wyborze pierwszych, wiosennych warzyw oraz podamy apetyczną niespodziankę.

 

Autorka: Clementine Zielińska

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Słońce. Czas zadbać o skórę!

15.05.2014
Słońce. Czas zadbać o skórę!

Nareszcie LATO!

Promienie łaskoczą coraz intensywniej twarz i resztę odsłoniętego ciała. Nareszcie jest na tyle ciepło, by pokazać, zakryte skrzętnie zimą, ręce, nogi, dekolt... Któż nie tęsknił za tym? Teraz jest czas na “doładowanie akumulatorów”, ale również odpowiednią ochronę! Sprawdźmy jaką!

Do tego, by odpowiednio zatroszczyć sie o cerę, niezbędna jest pewna wiedza.

Zacznijmy od promieniowania słenecznego.

Są jego dwa rodzaje: UVB, które powoduje zaczerwienienia skóry oraz widoczne poparzenia  i znacznie bardziej szkodliwe UVA. Pokonując warstwę wody, wnika ono głęboko wewnątrz skóry, a jego działanie może powodować nawet jej raka!

Na co powinniśmy zwrócić uwagę dokonując wyboru pośród kosmetyków?

Przede wszystkim jaki faktor ochronny zawiera!

Zazwyczaj możemy znaleźć oznaczenia SPF (ang. Sun Protection Factor) lub IP (franc. Indice de Protection) oraz liczbę, która określa stopień blokady dla promieni słonecznych.

Jak dopasować faktor?

Każdy z nas ma inny rodzaj karnacji, jest to związane z ilością melaniny wytwarzanej przez skórę.
Na tej podstawie określa się kilka typów.

Fototyp skóry i jej wrażliwość na działanie słońca zależą od ilości melaniny - pigmentu znajdującego się w skórze. Najczęściej przyjmuje się:


  • Typ I - włosy rude lub blond, jasne oczy, piegi, skóra na słońcu mocno czerwienieje. Zalecany filtr - tzw. bloker, z faktorem powyżej 25.

  • Typ II - włosy ciemny blond, jasne oczy i skóra, piegi, również częste oparzenia słoneczne. Zalecany filtr - także bloker.

  • Typ III - jasna skóra, jasne lub ciemne oczy, włosy brązowe lub ciemny blond. Zalecany krem z faktorem od 30 do 25.

  • Typ IV - skóra normalna, ciemne oczy i włosy. Zalecany krem z faktorem 20.

  • Typ V - lekko śniada karnacja, brązowe włosy, ciemne oczy. Zalecany krem z faktorem, 10-15.

  • Typ VI - śniada cera, ciemne włosy i oczy. Zalecany krem z faktorem 10.


Pamiętajmy, że krem się ściera i nie wystarczy nasmarować się nim tylko raz, w ciągu dnia należy czynność powtarzać. Jeśli będziemy pływać lub pocić się powinniśmy zafundować sobie krem o właściwościach wodoodpornych.

W następnej części omówimy m.in. jak chronić najmłodszych.

 

Autorka: Clementine Zielińska

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Wytrawne koktajle orzeźwiające, a zarazem sycące.

14.05.2014
Wytrawne koktajle orzeźwiające, a zarazem sycące.

Im cieplej, tym mniej mamy ochotę na ciężkie posiłki. Dodatkowo szukamy pyszności, które miło połechcą podniebienie i jednocześnie orzeźwią. Jest wariant kulinarny, który sprawdza się idealnie! Co to? Koktajle i napoje warzywne! Oto kilka propozycji na zdrowe i proste w wykonaniu!

Do większości napojów niezbędny się blender ręczny lub kielichowy, dzięki któremu bardzo łatwo i szybko połączymy skaładniki i uzyskamy właściwą kostystencję.

 

Czerwone warzywa

Napój zawiera potas, wapń oraz bardzo cenny likopen o działaniu przeciwrakowym.

 

Składniki:

1 filiżanka soku z marchwi

1 filiżanka soku pomidorowego

2 duże, czerwone papryki bez pestek, pokrojone na kawałki

1 łyżka stołowa soku z cytryny

Świeżo zmielony czarny pieprz
Seler naciowy

 

Przygotowanie:

PIerwsze cztery składniki umieścić w blenderze i zmiksować na gładki płyn. Podawać w wysokich szklankach do drinków z selerem naciowym i doprawione świeżo zmielonym czarnym pieprzem.


Seler naciowy z imbirem
Napój zawiera wapń, potas, witaminę C oraz olejki eteryczne, które pobudzają trawienie i pracę wątroby.

 

Składniki:

2 - 3 łodygi selera

2 - 3 cm korzenia

filiżanka wody mineralnej niegazowanej

pieprz czarny

natka pietruszki

 

Przygotowanie:

Seler naciowy i imbir należy obrać, pokroić i wrzucić do blendera. Dolać wody i dalej miksować. Doprawić pieprzem, przelać do szklanki i posypać posiekaną natka pietruszki.

 

 

Brokuły z kiełkami

Koktajl zawiera większość witamin, a także białko, kwas foliowy, wapń, żelazo oraz potas. Szczególnie dobry dla osób na diecie wegetariańskiej. Dodaje energii, zapobiega zmęczeniu, wzmacnia kości i układ odpornościowy.

 

Składniki:

Połowa brokuła

filiżanka jogurtu naturalnego

2 łyżki dowolnych kiełków (np. brokuła, soczewicy, rzodkiewki)

odrobina wody mineralnej niegazowanej

suszone chilli

 

Przygotowanie:

Brokuła podzielić na różyczki i zblanszować (sparzyć wrzątkiem, lecz nie gotować). Następnie zmiksować razem z kiełkami i jogurtem. Jeśli koktajl jest za gęsty, nalezy dolać odrobinę wody mineralnej. Na koniec doprawić chilli.

 

Mamy nadzieję, że nie tylko wykorzystacie podane przepisy na wytrawne koktajle orzeźwiająco-sycące, ale również zainspirujecie się nimi do kolejnych, własnych wariacji.
Smacznego!

 

Autorka: Clementine Zielińska

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Copyright ©2017 RankingLekarzy.pl

Zapytaj lekarzaStrefa lekarza Zaloguj się