Art

Polskie superfoods na zimne miesiące

23.11.2016
Polskie superfoods na zimne miesiące

Moda na superfoods, czyli bardzo odżywcze produkty dostarczające wielu witamin, trwa cały czas. To bardzo pozytywny trend, który, warto się zainteresować. Nie są to tylko drogie i ciężko dostępne produkty z drugiego końca świata. W Polsce nie brakuje sezonowych warzyw i owoców, które bardzo korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Jesienny i zimowy jadłospis powinien zawierać sporo produktów podnoszących odporność. Dzięki temu wzmocnimy odporność i będziemy mieć większe szanse na to, że choroby nas ominą. Warto zadbać o siebie, po jakie produkty warto sięgać szczególnie często?

 

Dynia

Jest dostępna w wielu odmianach i można przygotować z niej dosłownie wszystko. Najzdrowsza będzie na surowo, jako dodatek do soków, koktajli, albo sałatek. Niektóre odmiany można chrupać na surowo np.  z dodatkiem hummusu. Nadaje się do przygotowania wielu dań obiadowych z zupą na czele, ale też deserów.

Dynia ma wiele składników mineralnych i witamin, dzięki temu korzystnie wpływa na organizm.

Pomarańczowy miąższ zawiera dużą dawną beta- karotenu. Jest też bogaty w witaminy A, C i E, a także PP, B1 oraz B3, żelazo, fosfor, magnez, potas,wapń i miedź. Warto wykorzystać też pestki z dyni, które także mają wiele składników odżywczych.

 

Dynia jest niskokaloryczna, dlatego zalecana jest przy dietach odchudzających. Pomaga także obniżyć poziom cholesterolu, wspomaga leczenie nadciśnienia tętniczego, wspomaga pracę nerek i wątroby oraz wspomaga działanie jelit.

 

Dynia to jedno z warzyw, które często powinno gościć na naszym stole.

 

Czosnek

Jest nazywany naturalnym antybiotykiem i jest to bardzo trafne określenie. Zawiera sporą dawkę flawonoidów, witamin, aminokwasów, mikro- i makroelementów oraz olejków eterycznych. Skutecznie zapobiega infekcjom, dlatego warto jeść go regularnie, a nie kiedy już dopadnie nas przeziębienie.

Zawarte z nim związki siarki hamują rozwój bakterii i pasożytów, a przy tym nie niszczą naturalnej flory jelitowej, jak w przypadku syntetycznych antybiotyków. Czosnek rozrzedza krew i jest zalecany osobom z chorobami układu krążenia, które mają tendencje do zakrzepów. Chroni przed udarem niedokrwiennym, a także zawałem. Pomaga uregulować ciśnienie krwi, a także poprawia elastyczność ścian naczyń krwionośnych.

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Sposoby na chrapanie

22.11.2016
Sposoby na chrapanie

Chrapanie to dolegliwość, która z czasem może prowadzić przewlekłego zmęczenia, rozdrażnienia i kłopotów z koncentracją. To także problem na innych domowników, którzy mogą skarżyć się na hałas w nocy. Ten problem dotyczy blisko połowy społeczeństwa, około 45 % z nas. 

Jeśli chrapiesz nie bagatelizuj problemu, tylko spróbuj sobie z nim poradzić. Co może przynieść poprawę?

 

Udrożnij nos i drogi oddechowe

Nie chrapiemy oddychając przez nos, a kiedy jest zatkany, jesteśmy zmuszeni oddychać przez usta. Często problem z chrapaniem mają osoby z krzywą przegrodą nosową, co można skorygować prostym zabiegiem. Jeśli masz problem z zatokami, wykonuj regularnie inhalacje, żeby udrożnić drogi oddechowe. Przyczyną może być też alergia na kurz lub pyłki.

 

Odpowiednia wilgotność powietrza

Suche powietrze zwiększa problem chrapania. Szczególnie w sezonie grzewczym pamiętaj o ustawianiu pojemników z wodą na kaloryferach, albo rozwieszeniu mokrych ręczników w pomieszczeniu, w którym śpisz.

 

Zadbaj o prawidłową wagę

Nadprogramowe kilogramy prowadzą do odkładania tkanki tłuszczowej na całym ciele, także w okolicy szyi. Może to uciskać drogi oddechowe i przez to zmniejszać ich drożność. Osoby z otyłością częściej mają problem z chrapaniem, utrata kilogramów często daje znaczną poprawę i pomaga w eliminacji schorzenia. 

 

Wybierz dobrą pozycję

Spanie na plecach sprzyja chrapaniu. Przy spaniu na wznak język opada ku tyłowi i blokuje drogi oddechowe. Jeśli masz problem ze spaniem na boku, połóż za plecami gruby koc, który będzie utrudniał przewrócenie się na plecy w czasie snu.

 

Alkohol i inne używki

To czynnik sprzyjający chrapaniu. W czasie snu mięśnie są rozluźnione, a alkohol dodatkowo pogłębia to rozluźnienie. Duże zwiotczenie mięśni sprzyja chrapaniu. Palenie papierosów podrażnia błonę śluzową gardła i nosa, może prowadzić do stanów zapalnych, a nawet obrzęków, przez które oddychanie jest utrudnione.

 

Jeśli proste metody nie pomagają pozbyć się problemu z chrapaniem warto udać się do lekarza. Problemem mogą być choroby układu oddechowego, powiększone migdałki lub inne dolegliwości. Często wystarczy drobna interwencja i udaje się zminimalizować problem. Nie warto odkładać tego na później. Im szybciej wyleczysz ten problem tym lepiej.

 

Daria Występek

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Nerwobóle

21.11.2016
Nerwobóle

Nerwobóle towarzyszą najczęściej osobom zestresowanym, spędzającym dużo czasu w pozycji siedzącej. Źródłem bólu może być tez uszkodzenie mechaniczne. Nerwoból wynika z podrażnienia luz uszkodzenia nerwu. Kiedy do tego dojdzie dochodzi do zaburzenia wysyłania i odbierania sygnałów, przewodzonych przez włókna nerwowe.

 

Jak rozpoznać nerwoból?

Ból pojawia się nagle, jest silny i rwący. Pojawia się na kilka minut, ma różne natężenia i może promieniować wzdłuż włókien nerwowych. To bardzo nieprzyjemne uczucie, dodatkowo bólowi może towarzyszyć drętwienie lub mrowienie.

Nie jest to wynik uszkodzenia ciała, ale układu nerwowego.

 

Najczęstsze przyczyny

Jest ich bardzo wiele, ale bardzo często stres jest czynnikiem zapalnym. Duże przygnębienie, niepokój, lęki, nerwica, tłumione emocje, stany depresyjne często nasilają nerwobóle. Im dłużej nie odzyskamy spokoju tym bardziej problem będzie się nasilał. Nie bez powodu osoby chorujące na depresją, narzekają na fizyczny ból ciała. Silny stres najczęściej wywołuje ból w okolicy szyi, karku, obręczy barkowej i ramion. Występują też bóle w klatce piersiowej, który mogą towarzyszyć trudności w oddychaniu.

 

Jak sobie z nimi radzić?

Konieczne jest holistyczne podejście i przeanalizowanie kilku elementów. Jedną z częstych przyczyn są niedobory witamin, szczególnie witamin z grupy B. Najczęściej konieczna jest suplementacja, warto wykonać badania które wykażą jakich witamin i pierwiastków nam brakuje, wtedy szybciej można eliminować problem.

 

Technik radzenia ze stresem jest wiele i warto znaleźć dobry dla siebie sposób. Nie należy bagatelizować problemu. Jeśli konieczna jest wizyta i specjalisty i terapia lepiej zdecydować się nie nią od razu.

 

Nerwobóle mogą być także wywołane innymi chorobami. Częstym powodem jest cukrzyca, borelioza, stany zapalne w organizmie czy reumatoidalne zapalenie stawów. Dokładna diagnostyka umożliwia szybką lokalizację problemu, niestety skrywane emocje i problemy z radzeniem sobie ze stresem często wymagają dłuższego czasu leczenia. Wtedy konieczne mogą okazać się leki. Leczenie opiera się najczęściej na lekach przeciwbólowych i przeciwzapalnych. Skutecznymi metodami  jest też masaż relaksacyjny i akupunktura. Naturalne metody często przynoszą podobne rezultaty.

 

Daria Występek

 

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

Marlena

19.10.2017

Ja czytałam, że na nerwobóle można stosować elektroterapię. Znalazłam, że w Krakowie w RehaPro stosują ten zabieg. chyba się zdecyduję bo mam dosyć łykania leków przeciwbólowych.

Copyright ©2018 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się