Art

Sezam- zdrowe ziarno

01.12.2016
Sezam- zdrowe ziarno

Sezam wielu osobom kojarzy się głównie z sezamkami. Warto używać go też na co dzień w kuchni do podawania wielu potraw. Sezam ma wiele cennych właściwości zdrowotnych, z których warto korzystać.

 

Sezam był pierwszą rośliną, z której wytwarzano olej. Jego ziarna w 50% składają się z tłuszczu, zawiera też prozdrowotne fitosterole, które blokują wchłanianie szkodliwego cholesterolu. Poza tłuszczami zawiera aż 20% białka, które się w łatwo przyswajalne przez organizm.

Zawiera wiele witamin i pierwiastków. Dzięki zawartości witamin A i E głęboko odżywia i nawilża skórę. Osoby ze skóra suchą powinny jeść go regularnie. Poprawia też kondycję włosów i paznokci, są mniej łamliwe, mocniejsze i zdrowsze. Żeby poprawić ich kondycję można jeść sezam, albo wcierać tłoczony na zimno olej sezamowy we włosy jako maskę, nadaje się też do pielęgnacji skórek i paznokci.

 

To też skarbnica minerałów, zawiera magnez, który pozytywnie wpływa na układ nerwowy i krwionośny. Wapń- niezbędny do prawidłowego przewodnictwa nerwowego i zachowania zdrowego układu kostnego. A także cynk i żelazo.

 

Ziarna sezamu zawierają naturalne przeciwutleniacze- sezaminę i sezamolina, nie znajdziemy ich w innych roślinach. Opóźniają procesy starzenia organizmu, przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej, a także chronią wątrobę przed uszkodzeniami.

 

Olej sezamowy

Warto wykorzystywać go w kuchni, szczególnie do serwowania na zimno, w sałatkach i daniach obiadowych. Nie nadaje się do podgrzewania i smażenia. Najzdrowszy jest jasny olej sezamowy nierafinowany, ciemna wersja jest tłoczona z prażonych ziaren sezamu.

 

Sezamki, chałwa, tahini

Mogą  być zdrową i pożywną przekąską, jeśli wybierzesz te z dobrym składem, albo zrobisz je w domu. Wystrzegaj się tych z syropem glukozowo- fruktozowym w składzie. Szukaj takich, które w składzie maja tylko sezam i miód, dalbo syrop klonowy. Inną zdrową słodkością na bazie sezamu jest chałwa, to głównie miazga sezamowa, najlepiej połączyć ją z syropem klonowym lub daktylowym, żeby uzyskać jak najzdrowsze połączenie.

W sklepach coraz częściej można znaleźć pastę sezamową tahini. Na jej bazie można przygotować zdrowe dressingi do sałatek, ale też zdrowe słodycze. Warto szukać nowych smaków i korzystać ze coraz łatwiej dostępnych zdrowych produktów.

 

Daria Występek

 

 

 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Problemy przy karmieniu piersią

30.11.2016
Problemy przy karmieniu piersią

Zgodnie z doniesieniami naukowymi ponad 80 % kobiet ma trudności z karmieniem piersią tuż po porodzie. To bardzo duży procent i warto zastanowić się  jakie metody mogą w tym pomóc. Kobieta tuż po porodzie musi odnaleźć się w nowej rzeczywistości, a dodatkowo zaakceptować swoje ciało, które potrzebuje czasu żeby wrócić do formy. W tym czasie konieczna jest wiedza i wsparcie, dzięki temu łatwiej uporać się z trudnościami.

 

Mleko matki to najlepszy możliwy pokarm dla dziecka. Kiedy pojawiają się problemy kobieta często obwinia siebie. Wszystko jest jednak do naprawienia, warto dowiedzieć się jakie trudności mogą przydarzać się najczęściej.

 

Nawał

To nadmiar płynów w piersiach, pojawia się około 3-4 dni po porodzie. Piersi, w których jest nadmiar pokarmu mogą być tkliwe, bolesne, nabrzmiałe i ciepłe. Towarzyszy temu uczucie dużego dyskomfortu, a pierś może być trudna do uchwycenia dla malucha. W takiej sytuacji należy karmić dziecko częściej, jeśli tego potrzebuje. Czasem konieczne jest też ściągnie pokarmu z piersi.

Warto wspomagać się naturalnymi sposobami jak np. zimny okład, który przyniesie dużą ulgę. Podobnie jak delikatny masaż piersi.

 

Stan zapalny

Dotyka to około1/3 karmiących kobiet. Pierwszymi objawami są ciepłe i zaczerwienione piersi. Może zdarzyć się kilkukrotnie w czasie całego okresu karmienia dziecka. Czas trwania może być różny, od jednego do nawet kilkunastu dni. Warto spróbować leczyć się naturalnymi metodami. Po pierwsze odpoczynek, który jest wskazany w przypadku każdego stanu zapalnego. Duża ilość snu i odpoczynek to zdecydowanie najlepsze lekarstwo. Stan zapalny nie wymusza na matce przerwy w karmieniu, wręcz przeciwnie.

Kiedy ból jest nie do zniesienia można pomyśleć o lekach przeciwzapalnych.

 

Obolałe i poranione brodawki

Wynika najczęściej z niewłaściwego przystawiania dziecka do piersi. Karmienie sprawia wtedy ból i może być nieprzyjemne. Najlepiej zapobiegać temu zjawisku, jeśli czujesz ból w czasie karmienia staraj się zmienić ułożenie dziecka, albo zmień stronę.

Dla złagodzenia podrażnień zastosuj olej kokosowy, olej z awokado lub maść nagietkową.

 

Zatkany kanalik

Zgrubienia na piersiach w czasie laktacji często świadczą o zatkanym kanaliku. Sporo kobiet mierzy się z tym problemem. Powodem może być nieodpowiednio dobrany stanik, albo nie zbyt częste karmienie. Jak sobie pomóc? Najlepiej karmić dziecko jak najczęściej, a przed karmieniem robić ciepłe okłady. Dobrze sprawdza się termofor, albo ciepły prysznic. Spróbuj tez masażu szczotką w miejscu zgrubienia.

 

To zdecydowanie najczęściej występujące problemy z laktacją. Dla młodej mamy to często stresujący czas i każda niedogodność odbierana jest jako znacznie poważniejszy problem. W razie wątpliwości skonsultuj się z lekarzem, albo poradź kogoś kto miał podobny problem.

 

Daria Występek

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Suszone owoce - czy wszystkie są zdrowe?

29.11.2016
Suszone owoce - czy wszystkie są zdrowe?

Bakalie często postrzegane są jako bardzo zdrowe i wartościowe przekąski. Niestety to także źródło cukru i spora dawka kalorii. Niektóre są bardziej, inne mniej pożądane. Nie należy jeść ich bez ograniczeń, ale dobrze wybrane mogą stanowić dobrą przekąskę.

Zawsze przy wyborze należy zwracać uwagę na zawartość konserwantów, najładniej wyglądające najczęściej mają dodatek siarczanów. Należy ich unikać. Najlepsze są takie suszone na słońcu bez zbędnych dodatków.

Które suszone owoce są dla nas najlepsze, a których lepiej unikać?

 

Daktyle

To najlepszy zamiennik słodyczy. Niektóre odmiany mają karmelowy posmak, a przy tym nie powodują dużych skoków cukru. Warto słodzić nimi desery i wypieki. Świeże daktyle z pestką są najsmaczniejsze.

 

Rodzynki

Zawierają sporo potasu i warto dodawać je do sowich śniadań. Świetnie komponują się z owsianką czy jaglanką. Pieczone jabłka z rodzynkami to też bardzo smaczny i pożywny deser.

 

Śliwki

Jedno z najlepszych źródeł antyoksydantów. Mają sporo błonnika i witamin. Śliwki są skutecznym lekiem na zaparcia, poprawiają perystaltykę jelit i ułatwiają wypróżniania. To dzięki dużej ilości błonnika i pektyn w nich zawartych.

 

Figi i morele

Figi są cennym źródłem wapnia, dlatego zasługują na szczególną uwagę. Suszone morele dostarczają dużą dawkę beta-karotenu, żelaza oraz witamin z grupy B.

 

Suszone owoce, które nie mają dodatku siarczanów i innych substancji konserwujących są cennym źródłem witamin. Warto włączyć je do diety, dobrym momentem na to jest śniadanie, które powinno być energetyczne i sycące.

Są także owoce, które w suszone formie nie koniecznie są dla nas najlepsze. Czego lepiej unikać?

 

Chipsy bananowe

Często ustawiane są w pobliżu bakalii, jednak nie mają z nimi nic wspólnego.  Są to plasterki bananów smażone na głębokim oleju. Nie są ani wartościowe, ani zdrowe. Suszone banany mają zupełnie inną formę i  zachowują swój smak. Chipsy bananowe lepiej omijać szerokim łukiem.

 

Owoce kandyzowane

Owoce same w sobie mają sporą dawkę cukru, w wersji kandyzowanej są ogromną bombą kaloryczną. Dodatkowo często są wzmacniane sztucznymi dodatkami. Najczęściej w takiej formie można spotkać ananasy, kiwi i papaja. Kupując te owoce upewnij się, że są suszone, a nie pokryte dodatkową warstwą szkodliwego cukru.

 

Daria Występek

 

 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Copyright ©2017 RankingLekarzy.pl

Zapytaj lekarzaStrefa lekarza Zaloguj się