Art

Suszone owoce - czy wszystkie są zdrowe?

29.11.2016
Suszone owoce - czy wszystkie są zdrowe?

Bakalie często postrzegane są jako bardzo zdrowe i wartościowe przekąski. Niestety to także źródło cukru i spora dawka kalorii. Niektóre są bardziej, inne mniej pożądane. Nie należy jeść ich bez ograniczeń, ale dobrze wybrane mogą stanowić dobrą przekąskę.

Zawsze przy wyborze należy zwracać uwagę na zawartość konserwantów, najładniej wyglądające najczęściej mają dodatek siarczanów. Należy ich unikać. Najlepsze są takie suszone na słońcu bez zbędnych dodatków.

Które suszone owoce są dla nas najlepsze, a których lepiej unikać?

 

Daktyle

To najlepszy zamiennik słodyczy. Niektóre odmiany mają karmelowy posmak, a przy tym nie powodują dużych skoków cukru. Warto słodzić nimi desery i wypieki. Świeże daktyle z pestką są najsmaczniejsze.

 

Rodzynki

Zawierają sporo potasu i warto dodawać je do sowich śniadań. Świetnie komponują się z owsianką czy jaglanką. Pieczone jabłka z rodzynkami to też bardzo smaczny i pożywny deser.

 

Śliwki

Jedno z najlepszych źródeł antyoksydantów. Mają sporo błonnika i witamin. Śliwki są skutecznym lekiem na zaparcia, poprawiają perystaltykę jelit i ułatwiają wypróżniania. To dzięki dużej ilości błonnika i pektyn w nich zawartych.

 

Figi i morele

Figi są cennym źródłem wapnia, dlatego zasługują na szczególną uwagę. Suszone morele dostarczają dużą dawkę beta-karotenu, żelaza oraz witamin z grupy B.

 

Suszone owoce, które nie mają dodatku siarczanów i innych substancji konserwujących są cennym źródłem witamin. Warto włączyć je do diety, dobrym momentem na to jest śniadanie, które powinno być energetyczne i sycące.

Są także owoce, które w suszone formie nie koniecznie są dla nas najlepsze. Czego lepiej unikać?

 

Chipsy bananowe

Często ustawiane są w pobliżu bakalii, jednak nie mają z nimi nic wspólnego.  Są to plasterki bananów smażone na głębokim oleju. Nie są ani wartościowe, ani zdrowe. Suszone banany mają zupełnie inną formę i  zachowują swój smak. Chipsy bananowe lepiej omijać szerokim łukiem.

 

Owoce kandyzowane

Owoce same w sobie mają sporą dawkę cukru, w wersji kandyzowanej są ogromną bombą kaloryczną. Dodatkowo często są wzmacniane sztucznymi dodatkami. Najczęściej w takiej formie można spotkać ananasy, kiwi i papaja. Kupując te owoce upewnij się, że są suszone, a nie pokryte dodatkową warstwą szkodliwego cukru.

 

Daria Występek

 

 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Popraw menu i zyskaj zdrowie

28.11.2016
Popraw menu i zyskaj zdrowie

Jedzenie zgodnie z porą roku to najbardziej naturalny sposób odżywiania. Jesień i zima to czas na korzeniowe warzywa, jabłka, gruszki i kiszonki. Najlepiej jeść jak najwięcej nieprzetworzonego jedzenia, które zapewni najwięcej witamin i składników odżywczych.

 

Wybieraj rozgrzewające pokarmy i przyprawy. Kurkuma, cynamon, kardamon, gałka muszkatołowa pomogą podkręcić smak i dodatkowo korzystnie wpłyną za zdrowie. Warto wprowadzić kilka prostych zasad, które pomogą zachować zdrowie.

 

Jesz witaminy

Świeże warzywa i owoce to najlepsze źródło witamin. Na jakie owoce i warzywa mamy teraz sezon? Wbrew pozorom wybór jest całkiem spory, mamy dynię, buraki, ziemniaki, patisony, bakłażana, brukselkę, kapustę, jarmuż, szpinak, pora, selera, marchewkę, pietruszkę. A także owoce- jabłka, gruszki, pigwę, winogrona i śliwki.

 

Witamina D

Sezonowo niezbędna jest suplementacja witaminy D3 i K2, których organizm nie może wytworzyć bez odpowiedniej dawki słońca. Większość osób ma spore niedobory, dlatego warto sprawdzić jej poziom, a następnie dobrać odpowiednią dawkę witamin.

 

Rozgrzewające przyprawy

Ciepłe dania są bardzo dobre i zdrowe. Zimą postaw na ciepłe śniadania i zupy, które są dobrym posiłkiem kiedy wracamy zmarznięci do domu. Do zup możesz dodać imbir, kurkumę, kunim, chrzan, a nawet cynamon. To świetne dodatki do aromatycznych potraw. Warto mieć je w kuchni i stosować każdego dnia. 

 

Kasza jaglana

Nasze polskie dobro i superfoods. To sycący i lekkostrawny pokarm. Można przygotować ją na słodko i wytrawnie. Szczególnie zalecana jest w okresie przeziębiania, ponieważ pomaga pozbyć się śluzu z organizmu. Działa wykrztuśnie i nawilża drogi oddechowe. Przy okazji dostarcza wielu składników odżywczych i witamin. W czasie przeziębień warto przemycać ją w każdym posiłku.

 

Nie dla cukru

Biały, rafinowany cukier zaburza wiele procesów w organizmie. Osłabia i zaburza metabolizm i obniża odporność. Kiedy czujemy się słabiej powinniśmy wyeliminować go całkowicie. Nie oznacza to jednak całkowitego odcięcia od słodkiego smaku. Jest wiele deserów, które można posłodzić naturalnymi składnikami. np. daktylami, cukrem kokosowym czy ksylitolem. Zawsze staraj się wybierać jak najbardziej naturalne składniki.

 

Daria Występek

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Dlaczego zapobieganie nadciśnieniu jest ogromnie ważne?

27.11.2016
Dlaczego zapobieganie nadciśnieniu jest ogromnie ważne?

Nadciśnienie dotyczy coraz młodszych osób. Przyczyną mogą być obciążenia genetyczne, ale zdecydowanie częściej winny jest nieodpowiedni styl życia. Duża nadwaga i otyłość z czasem prowadzi do problemów zdrowotnych i bardzo obciąża mięsień sercowy.

 

Nieleczone nadciśnienie tętnicze może prowadzić do uszkodzenia ścian naczyń krwionośnych. W ubytkach odkładają się złogi cholesterolu, który z czasem prowadzi do powstawania blaszek miażdżycowych. Z czasem może prowadzić to do zamykania światła naczyń krwionośnych i zmniejsza przepływ krwi. Jest to bardzo groźne i może doprowadzić do niedokrwienia narządów wewnętrznych.

 

Jakie mogą być konsekwencje nadciśnienie tętniczego?

 

Zawał serca i choroba wieńcowa

Z czasem kiedy światło tętnic zostaje zmniejszone, praca naczyń zostają trwale uszkodzona. Może nawet prowadzić do martwicy. Naczynia nie są w stanie doprowadzać odpowiedniej ilości krwi do serca, co prowadzi nawet do martwicy fragmentu serca. Nadciśnienie tętnicze to jeden z głównych czynników ryzyka pojawienia się zawału serca.

 

Udar mózgu

W przypadku nadciśnienia może dojść zarówno to udaru krwotocznego, przy którym występuje wynaczynienie krwi, jak również do udaru niedokrwiennego. W drugim wypadku dochodzi do zmniejszenia dopływu krwi, a tym samym tlenu i składników odżywczych do mózgu. Niedotlenienie mózgu prowadzi do upośledzenia jego funkcji, a w konsekwencji nawet martwicę tkanek.

 

Upośledzenia funkcji nerek

Nadciśnienie tętnicze prowadzi do stopniowego uszkodzenia funkcji nerek.

 

Retinopatia

Niedostateczne ukrwienie tkanek w okolicy oka często doprowadza do uszkodzenia siatkówki na podłożu naczyniowym. Nieleczona retinopatia z czasem może prowadzić do utraty wzroku.

 

PAD czyli miażdżyca naczyń obwodowych

Nadciśnienie może prowadzić zarówno do uszkodzenia serca, jak i naczyń odwodowych, położonych dalej od mięśnia sercowego.  Zwężenie światła tętnic, a w konsekwencji niedożywienie i niedotlenienie może mieć bardzo groźne konsekwencje. Nadciśnienie tętnicze bardzo szybko prowadzi do takich zmian.

 

Trudności dnia codziennego

Poza poważnymi problemami zdrowotnymi, nadciśnienie mocno upośledza funkcjonowanie na co dzień. Niemożliwy jest wysiłek fizyczny, a nawet wchodzenie po schodach jest mocno wyczerpujące. Czynności dnia codziennego mogą być ogromnie meczące co prowadzi do gorszego samopoczucia i znacznie pogarsza jakość życia. Warto zacząć dbać o siebie. Pierwszym krokiem powinna być zmiana diety i stałe wprowadzenie zdrowych nawyków. Z czasem uda się włączyć też prostą aktywność fizyczną. Warto zawalczyć o swoje zdrowie i poprawić jakość życia.

 

Daria Występek

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Copyright ©2017 RankingLekarzy.pl

Zapytaj lekarzaStrefa lekarza Zaloguj się