Art

Trening z kettlebell

25.06.2017
Trening z kettlebell

Kettlebell to przyrząd do ćwiczeń wyglądający jak piłka z uchwytem. Kiedyś praktycznie tylko trenowano z takim żeliwnym odważnikiem. Teraz wraca do łask, a ćwiczenia z kettlebell są coraz bardziej popularne. Wynika to z tego, że z odważnikiem można ćwiczyć siłowo, ale także pracować nad wytrzymałością. Przyrząd ten również nadaje się dla osób, które szukają sposobu na zrzucenie zbędnych kilogramów.  

Trening z  kettlebell różni się od dźwigania zwykłych hantli. Podczas ćwiczeń pracuje wiele partii mięśniowych, dzięki temu że środek ciężkości znajduje się w centralnym punkcie przyrządu. Poza tym ćwiczący cały czas musi balansować ciałem, po to żeby utrzymać równowagę. Oczywiście wagę kettlebell należy dobrać do zawodnika, żeby się nie przeciążyć. Wraz z nabieraniem wprawy i doświadczenia można korzystać z coraz cięższych odważników.

Ważną kwestią w ćwiczeniach siłowych jest odpowiednie rozgrzanie się przed wykonaniem treningu właściwego. Mięśnie nie mogą być ,,zimne", gdyż grozi to poważnymi urazami, dolegliwościami oraz w konsekwencji nawet przewlekłymi kontuzjami. Najlepiej jest na rozgrzewkę poświęcić od 10 do 20 minut. Można wykonać trucht w miejscu, wymachy rąk i nóg, skłony, podskoki, przysiady, pajacyki. Ważne, żeby wszystkie partie mięśniowe były przygotowane na obciążenia treningowe.

Istotną sprawą jest to, aby nie nadwyrężyć kręgosłupa podczas ćwiczeń. Dlatego unoszeni, czy też podnoszenie odważnika z podłoża należy wykonywać na ugiętych nogach. Plecy powinny być proste. Podczas wyciskania należy ściągać łopatki i napinając brzuch pamiętać o wdychaniu powietrza. W treningu siłowym bardzo ważne jest, aby we właściwy sposób oddychać. Wtedy ćwiczenia są efektywniejsze, a mięśnie lepiej pracują.

Nie należy wyciskać odważnika na siłę, nadwyrężając przy tym mięśnie i stawy, lecz skupić się na poprawnym wykonywaniu ćwiczeń. Ważne, żeby nie doprowadzić do urazów. Można trenować pojedynczą ręką, jak też trzymając kettlebell oburącz. Wykonuje się wymachy, unoszenia oraz podrzuty odważnikiem.

Po skończonym treningu należy schłodzić organizm, czyli tak jak na początku potruchtać w miejscu oraz przeprowadzić ćwiczenia rozciągające.

 

Jarosław Cieśla

     

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Korzenie maca - na płodność, zdrowie i witalność

23.06.2017
Korzenie maca - na płodność, zdrowie i witalność

Maca to roślina pochodząca z Ameryki Południowej, a konkretnie z Peru. Rośnie w ekstremalnych warunkach pośród Andów. Jej właściwości zdrowotne jako pierwsi poznali tubylcy, dla których jest to prawdziwa skarbnica dostarczająca mnóstwa energii, wzmacniająca siły i zapewniająca płodność. Maca znana jest też jako pieprzowe ziele i peruwiański żeń-szeń. Spożywają ją nie tylko ludzie, ale również zwierzęta.

Skład

Maca zawiera najpotrzebniejsze składniki niezbędne do normalnego funkcjonowania oraz bycia zdrowym. Energii dodają węglowodany, których jest ponad 59%. Roślina posiada także dużą ilość białka, a także błonnika. W składzie macy znajdują się też witaminy B odpowiedzialne za prawidłowe krążenie i wspomagające pracę serca oraz witamina C wzmacniająca odporność organizmu. Maca to również bogate źródło minerałów takich jak: żelazo, cynk, mangan, miedź oraz selen.

Na płodność i popęd seksualny

Mieszkańcy peruwiańskich Andów od wieków stosowali macę jako skuteczny środek na płodność. Co ciekawe nie tylko sami ją spożywali, ale również podawali zwierzętom. Badania wykazują, że ruchliwość plemników oraz wzrost ich liczebności wzrasta po spożyciu macy. Jednak nie tylko mężczyznom pomagało jedzenie tej rośliny. Maca wykazuje wzrost popędu,  lepsze doznania oraz poprawę sprawności seksualnej również u kobiet.  

Na starzenie się

W skład korzenia macy wchodzą antyoksydanty. Działają one hamująco na rozwój wolnych rodników, które mają negatywny wpływ na tkanki i komórki w organizmie ludzkim. Osoby spożywające macę regularnie mogą spodziewać się wielu lat życia. Roślina ta pozytywnie wpływa na kości odbudowując i wzmacniając ich strukturę.   

Na witalność

Dzięki ogromnym zasobom węglowodanów maca dostarcza organizmowi dużego zastrzyku energetycznego. Jest rośliną, którą powinny spożywać osoby pracujące fizycznie, a także sportowcy. Poprawia ogólną kondycję organizmu oraz sprawność. Jest też doskonałym sposobem na poprawę wytrzymałości, ze względu na dużą zawartość żelaza. 

Na mózg

Maca nie tylko wpływa na lepszą sprawność fizyczną organizmu, ale także właściwie stymuluje pracę mózgu. Dzięki temu poprawia się pamięć, logiczne myślenie i inteligencja. Kwasy omega-3 wchodzące w skład macy mają wpływ na hamowanie rozwoju choroby Alzheimera, czy Parkinsona.

 

Jarosław Cieśla  

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Kobieto badaj piersi!

22.06.2017
Kobieto badaj piersi!

Wraz z rozwojem cywilizacyjnym stwierdza się coraz więcej zachorowań na raka piersi. Nie dotyczy to tylko kobiet starszych, ale już u bardzo młodych pań można zauważyć wzrost występowania tego nowotworu. Ważne jest więc, aby nastoletnie dziewczęta zapoznawały się z profilaktyką wykrywania raka piersi. Taka świadomość i wiedza mogą im później uratować życie.

Przyczyny

Ważną kwestią jest to, żeby dowiedzieć się co ma wpływ na występowanie tego nowotworu. Wśród czynników sprzyjających można wymienić nieodpowiednią dietę, zwłaszcza bogatą w tłuszcze, czynniki dziedziczne, zanieczyszczenia powietrza, brak aktywności ruchowej, stres, a także nadmierne spożywanie alkoholu. Zachorowanie na raka może też nastąpić pod wpływem terapii hormonalnej, chorób gruczołu piersiowego oraz u kobiet w starszym wieku  po przebytej ciąży.     

Obserwacja

Już nastoletnie dziewczyny, powinny zdawać sobie sprawę z tego, jak ważne jest obserwowanie piersi i zwracanie uwagi na wszelkie zmiany. Warto poświęcić na to czas chociażby przy codziennych czynnościach związanych z higieną. Trzeba zwrócić uwagę na niepokojące zmiany w wielkości piersi i ich kształcie. Wszelkie przebarwienia na skórze, bardzo widoczne żyły, owrzodzenia lub obrzęki powinny być natychmiast sygnałem do udania się do specjalisty. Tak samo należy postąpić jeśli z sutka wypływa wydzielina lub krew, a brodawki znacznie zmieniły swój wygląd.   

Samobadanie

Sprawdzenie zmian w piersiach należy wykonywać samodzielnie przynajmniej raz w miesiącu. Nie jest ono miarodajne, ale może wykryć guzki, których wcześniej nie było. Takie samobadanie palpacyjne, czyli za pomocą własnej dłoni można wykonywać w pozycji leżącej i siedzącej. Należy zataczać dłonią okręgi zaczynając od sutków przechodząc coraz niżej i zwiększając nacisk, tak aby wykryć zmiany zachodzące głębiej. Piersi bada się także od góry do dołu, a także po promieniach zaczynając od brodawek.

USG i mammografia   

Jest coraz więcej różnego rodzaju akcji połączonych z aktywnością fizyczną, w których namawia się panie do bezpłatnego badania piersi. Warto skorzystać z takiej możliwości, by w razie czego podjąć wcześniej odpowiednie kroki zaradcze. W przypadku badania USG lekarz używa specjalnej głowicy przesuwanej po piersiach i obserwuje wyniki na monitorze. Natomiast mammografia polega na prześwietleniu piersi.
Badania i wizyty u specjalisty celem wykrycia zmian w piersiach powinno się wykonywać systematycznie. Po 40 roku życia zalecana jest mammografia raz na dwa lata.

 

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Copyright ©2018 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się