Art

Wesołych Świąt

24.12.2015
Wesołych Świąt

  Wesołych Świąt oraz szczęśliwego Nowego 2016 Roku,

życzy zespół RankingLekarzy.pl

wesolych Swiat

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Kwasy tłuszczowe MCT

16.10.2016
Kwasy tłuszczowe MCT

MCT to średiołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które wyróżniają się budową chemiczną. Mają zdecydowanie inne właściwości niż kwasy tłuszczowe długołańcuchowe, które dominują w pożywieniu.

Co je wyróżnia?

Kwasy MCT trawią się inaczej niż pozostałe kwasy tłuszczowe. Wchłaniane są z przewodu pokarmowego bezpośrednio przed żyłę wrotną wątroby. Dzięki temu wchłaniają się szybko, bezpośrednio do krwiobiegu. Nie są transportowane w postaci chylomikronów, co nie zwiększa ryzyka miażdżycy. Zalecane są także w stanach zapalnych i chorobowych, kiedy zaburzone jest wchłanianie tłuszczów, a także w przypadkach chorób metabolicznych, chorób wątroby albo niedożywienia. Kwasy MCT mają działanie termogeniczne, ale też antybakteryjne.

Dlaczego warto je spożywać i komu są zalecane?

Najczęściej suplementację zaleca się osobom o zwiększonej aktywności fizycznej, a także sportowcom. Szybkość wchłaniania oleju jest bardzo istotna i umożliwia na oszczędzenie glikogenu mięśniowego w czasie treningu. To bardzo dobre źródło energii, a także szybki sposób na regenerację potreningową. MCT są pomocne w przypadku diety redukującej tkankę tłuszczową, a także przy budowaniu masy mięśniowej.

Olej MCT jest coraz bardziej popularny wśród sportowców, jest też coraz łatwiej dostępny. Dzienna dawka wynosi od 10-50 ml, w zależności do zapotrzebowania i celu stosowania kuracji. Najpopularniejszym olejem MCT, a zarazem najbardziej naturalnym źródłem tych kwasów jest olej kokosowy. Ten bardzo popularny olej jest bardzo korzystny dla zdrowia.

Można przyjmować go na wiele sposobów. W czasie posiłków można dodawać go na wiele sposobów, ważne żeby zużycie zapasów energii powinno mieć miejsce od 2-6 godzin po spożyciu posiłku z MCT. Gwarantuje to wysoki poziom energii i dobrą wytrzymałość w czasie ćwiczeń.

Oleje MCT można dodawać do wszystkich posiłków, omletów, sałatek, koktajli, dań obiadowych czy kanapek. Jego wartości obniża połączenie z olejem słonecznikowym. To dobry sposób na podniesienie kaloryczności posiłków u osób, które trenują bardzo dużo. Często ciężko jest przyswoić dużą dawkę jedzenia w czasie przygotować do zawodów, kiedy treningi odbywają się częściej niż raz dziennie.

Daria Występek

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Masaż ajurwedyjski

21.01.2014
Masaż ajurwedyjski

Ten rodzaj masażu łączy w sobie walory lecznicze, relaksujące i pielęgnujące skórę.  Ajurweda  to jedna z holistycznych metod terapeutycznych, która zyskała oficjalne uznanie WHO (Światowej Organizacji Zdrowia).  Wywodzi się z Indii i pomaga osiągnąć zdrowie, długowieczność oraz równowagę umysłową i emocjonalną.

Masaż ajurwedyjski jest coraz popularniejszy i można znaleźć go w ofercie wielu ośrodków spa i gabinetów masażu. Polega głównie na uciskaniu wybranych punktów, podobnie jak w akupresurze. Dodatkowo wykorzystuje się techniki masażu klasycznego- głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie i potrząsanie.  Masaż wykonywany jest delikatnie przy użyciu naturalnych olejków, głównie oleju sezamowego i kokosowego. Mają ona właściwości oczyszczające i pielęgnujące.

Abyanga to masaż ciała, Szirobyanga- głowy, Mukabyanga- twarzy.  Zabieg wykonywany jest w kierunku serca, masażysta zaczyna od nóg, następnie masuje ręce, grzbiet, brzuch, klatkę piersiową oraz głowę, szyje i twarz. Dużo uwagi poświęca dłoniom i stopom,  wykorzystując techniki refleksologii i akupresury.

Szczególną odmianą ajurwedyjskiego masażu jest polewanie ciała strumieniem  oleju (ciepły lub zimny), który rozprowadza się na całym ciele lub na wybranych partiach.

Kolejną odmianą jest masaż Kerali wywodzący się z południowo-  wschodniego rejonu Indii.  Polega na „wędrowaniu” po ciele pacjenta stopami terapeuty, który dodatkowo podtrzymuje się przymocowanego  do sufitu sznura.

Wykorzystywana jest też litoterapia czyli masaż kamieniami, w tym wypadku półszlachetnymi.

Ajurweda opracowała ćwiczenia i praktyki angażujące specyficzną energię witalną kundalini.  Składają się na to wybrane asany (pozycje jogi), masaż określonych rejonów ciała, a także medytacja i ćwiczenia oddechowe.

Warto wybrać się na taki masaż, w czasie masażu w pomieszczeniu unoszą się naturalne ziołowe olejki, które dodatkowo pomagają się zrelaksować.

 

Autorka: Daria Rogowska

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się