Wymiana opon w samochodzie po sezonie zimowym
Już niedługo większość kierowców zacznie wymieniać opony z zimowych na letnie. Trudno oczywiście jest wybrać najlepszy na to moment, gdyż pogoda bywa kapryśna i potrafi spłatać figla nawet, wtedy gdy już od dawna wszystkie znaki wskazują, że nastała wiosna. Warto czasami dłużej z tym poczekać, bo gdy spadnie nagle śnieg, to na letnich oponach jazda może okazać się ryzykowna. Przyjmuje się, że wymianę śmiało można już przeprowadzić, gdy w okresie ok. 14 dni w nocy temperatura nie spada poniżej czterech stopni Celsjusza.
Przy wymianie opon ważne jest, żeby dobrze je wyważyć. Warto o tym pamiętać nawet wtedy, gdy posiadamy komplet zapasowych kół razem z felgami. Od tego będzie zależeć równomierne zużywanie się opon podczas użytkowania. Warto też przesmarować felgę, żeby była zabezpieczona przed zapieczeniem.
Pamiętajmy o tym, aby ciśnienie w oponach było dokładnie takie jak podane przez producenta. Będzie to miało duże znaczenie podczas jazdy. Przede wszystkim zadbamy w ten sposób o bezpieczeństwo, ale również o komfort prowadzenia pojazdu.
Przy samodzielnym montażu, ważne jest aby samochód znajdował się na płaskiej nawierzchni. Należy zaciągnąć hamulec ręczny i następnie wrzucić bieg.
W przypadku opon symetrycznych nie ma znaczenia jak je zamontujemy. Natomiast jeśli mamy do czynienia z oponami kierunkowymi oraz asymetrycznymi, to musimy zwrócić szczególną uwagę na oznaczenia na bieżniku. Należy je zamontować tak jak pokazuje to strzałka znajdująca się z boku. Dzięki temu samochód zachowa dobrą przyczepność podczas jazdy. Niewłaściwie założona opona w czasie jazdy będzie głośno huczeć. Opony powinny być tego samego modelu, żeby miały takie same parametry.
Zabierając się za przykręcenie śrub musimy użyć klucza, który idealnie będzie do nich pasował. Nie możemy dopuścić do uszkodzenia łba, ani gwintu. Najlepszy jest klucz dynamometryczny. Jeśli producent nie poda inaczej, to najczęściej przy dokręcaniu używa się siły równej 110 Nm. Śruby warto oczyścić, a następnie spryskać sprayem. Przy montowaniu należy przykręcać ja na krzyż, czyli te które znajdują się naprzeciwko siebie. Najpierw lekko, a później jeszcze raz mocniej. Koła nie mogą być przykręcone za lekko, ani zbyt mocno.
Jarosław Cieśla
viola4
02.05.2017Nie jet smaczny ale tu w Polsce to jeden z lepszych naszych krajowych środków