Art

10 zalet BURAKA

08.11.2015
10 zalet BURAKA

Burak to często niedoceniane warzywo, a ma przecież tak wiele dobroczynnych właściwości... Poznajcie zalety buraka, by przekonać się, że warto wprowadzić go do diety!

10 zalet buraka

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Krwawienie z nosa

28.10.2014
Krwawienie z nosa

Pojawia się zwykle w najmniej spodziewanych okolicznościach. Gwałtowne tryśnięcie krwi z nosa może być nie tylko kłopotliwe, ale także przerażające - zwłaszcza gdy mała ilość urasta w naszych oczach do litrów, ponieważ chustki przesiąkają jedna po drugiej.

 

W większości przypadków u osób podatnych na krwawienie z nosa występuje bez wyraźnej przyczyny. Może ono być także wynikiem stłuczenia lub dłubania w nosie, a u małych dzieci często jest wywołane przez obce ciało (na przykład koralik) wepchnięte do nozdrza.

 

Bez względu na przyczynę, krwawienie występuje wówczas, gdy naczynia krwionośne w nosie ulegają przerwaniu. Może do tego dojść, gdy wrażliwa wyściółka nosa zostanie podrażniona przez suche powietrze albo klimatyzację. Podatne na krwotoki z nosa są osoby ze stwardnieniem tętnic, podobnie jak te, które przyjmują pewne leki, w tym z grupy przeciwzapalnych (jak aspiryna lub ibuprofen) albo leki na rozrzedzenie krwi (jak warfarin).

 

W przypadku krwawienia nie należy wpadać w popłoch. Krwawienie z nosa zwykle udaje się zatamować w ciągu kilku minut. Oto kilka skutecznych sposobów, jak to zrobić.

 

Krwawienie z nosa - porady


  • Najprostszą metodą na krwotok z nosa jest tradycyjny ucisk. Usiądź prosto z głową lekko pochyloną do przodu (w ten sposób uniemożliwisz spływanie krwi do gardła). Najpierw delikatnie wydmuchaj zalegającą krew z nosa, która może przeszkadzać w uszczelnieniu przerwanego naczynia krwionośnego. Następnie chwyć chrzęstną część nosa jak szczypcami i mocno ściśnij. Wytrzymaj w tym położeniu przez co najmniej 10 minut. Zwykle to skutkuje.

  • Jeśli nadal krwawisz, możesz w krwawiące nozdrze włożyć tampon z kawałka zwiniętej gazy i uciskać przez kolejne 15-20 minut. Gdy krwawienie zostanie zatamowane, pozostaw tampon w nosie przez 2 godziny. Jeśli krew nie przestaje płynąć, wezwij pomoc medyczną - być może potrzebna będzie fachowa tamponada lub uszczelnienie pękniętego naczynia krwionośnego przez przyżeganie (kauteryzację).

  • Może pomóc odrobina soku z cytryny lub olejku lawendowego nałożona na krwawiące miejsce (jeśli orientujesz się, gdzie ono jest - zwykle w przedniej części przegrody nosowej).

  • Przyłóż zewnętrzny okład z lodu lub zimny okład nasączony oczarem wirginijskim wzdłuż krwawiącego nozdrza. Pod wpływem zimna naczynia krwionośne zwężają się i krwotok słabnie.

  • Pewien stary sposób leczenia sugeruje, aby wziąć mały kawałek szarego papieru, posypać go solą i włożyć między dziąsła a górną wargę, w miejscu pod nosem. Według innej metody należy włożyć monetę lub mały, płaski guzik pod górną wargę, też poniżej urażonego nozdrza. Brak jednak naukowych dowodów, że sposoby te są skuteczne.

  • Jeśli chcesz uniknąć krwotoków z nosa, powinieneś zadbać o ciągłe nawilżanie błon śluzowych - pij więc 8 szklanek wody dziennie. Jesteś odpowiednio nawodniony, gdy mocz jest w jasnym, a nie ciemnym kolorze.

  • Zimą zapobiegaj wysuszającemu działaniu centralnego ogrzewania, zwiększając wilgotność powietrza - włączaj nawilżacz lub susz pranie na kaloryferach.

  • Przecieraj śluzówkę nosa wazeliną albo nawilżaj obficie rozpylaczem do nosa z roztworem soli fizjologicznej. Roztwór ten możesz przygotować sam - wystarczy rozpuścić łyżeczkę soli kuchennej w około 500 mililitrach przegotowanej wody. Każda z tych metod pomoże ci utrzymać wilgotność nozdrzy. Jest to pożyteczne w sytuacji, kiedy jesteś tuż przed podróżą samolotem, gdy właśnie przeszedłeś przeziębienie lub infekcję zatok, albo gdy przebywasz w bardzo suchym klimacie.

  • Uważaj z przyjmowaniem aspiryny. Aspiryna może mieć wpływ na krzepliwość krwi, a nie jest to dobre, gdy często zdarza ci się krwawienie z nosa. Nie przerywaj przyjmowania dziennej dawki aspiryny, jeśli przepisał ci ją lekarz na rozrzedzenie krwi; poradź się go jednak, czy nie można zmienić stosowanego leku.

  • Jeżeli twoje reakcje alergiczne dotyczą także śluzówki nosa, zajmij się ich skutecznym leczeniem. Ustawiczne podrażnianie alergenami i uszkadzanie przez dmuchanie nosa dodatkowo przeciąża śluzówki.

  • Jeśli często nękają cię krwotoki z nosa, wprowadź do diety pokarmy bogate w witaminę C. Wybierz pomarańcze, grejpfruty, kiwi i mnóstwo zielonych warzyw. Możesz także przyjmować suplement. Dzienna dawka witaminy C może wynosić w takich wypadkach 1000 miligramów. Witamina C wpływa na wzmocnienie ścianek naczyń włosowatych i jest kluczowym składnikiem kolagenu, substancji, która tworzy w nozdrzach wilgotną, ochronną warstwę. Razem z witaminą C przyjmuj 500 miligramów dziennie bioflawonoidów w postaci suplementów, takich jak wyciąg z pestek winogron (Endotelon), wyciąg z kory sosny nadmorskiej, pycnogenol lub proantocyjaniny. Flawonoidy wpływają leczniczo na naczynia włosowate.


Skontaktuj się z lekarzem, gdy często masz krwawienia z nosa bez uchwytnej przyczyny. Każdy, u kogo stwierdzono nadciśnienie krwi lub miażdżycę naczyń krwionośnych, powinien skonsultować się z lekarzem, jeśli krwotok z nosa trwa dłużej niż 10 minut. Należy natychmiast wezwać pomoc medyczną, jeśli krwawienie z nosa jest efektem urazu głowy, zwłaszcza gdy krew wydaje się rozrzedzona i wodnista (wskazuje to na obecność płynu mózgowego). Zgłoś się również na pogotowie, gdy krwotok z nosa nie ustaje po 30 minutach i czujesz, że jest ci słabo albo wręcz mdlejesz.

 

Autor: Zbigniew Hamer, Tekst pochodzi z zaprzyjaźnionego serwisu

http://sekretyzdrowia.blogspot.com/

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Jedzenie jak lekarstwo

29.10.2014
Jedzenie jak lekarstwo

Od wieków ludzie używali jedzenia jako naturalnego lekarstwa. Każdy wie, że na przeziębnie najlepszy jest miód, cytryna i czosnek. Sięgano po nie instynktownie, a z czasem okazało się, że naturalne medycyna bardzo dobrze działa. Czy można pożywieniem zastąpi lekarstwa?

W latach 80-tych rozpoczęto badania nad alternatywnymi terapiami, skupianiu się w nich głównie na wpływie pożywienia na  zdrowie.  Już wtedy zaczęto badać jak wpływa na organizm eliminacja wielu produktów spożywczych, jak np. gluten, nabiał, cukier, czerwone mięso czy przetworzone jedzenie. Czy dzięki wyłączeniu z diety konkretnych produktów uda się wyleczyć alergie, astmę czy egzemę? Warto spróbować i przekonać się czy dzięki temu poprawi się nasze zdrowie i samopoczucie.


  1. Jedz jak najmniej przetworzone produkty.


Organizm nie zna chemicznych dodatków do żywotności, nie jest to składnik naturalnego pożywienia. Jeśli tylko jest to możliwe powinniśmy ich unikać. Gotuj w domu i staraj się komponować posiłki tak żeby w każdym znalazły się warzywa i jak najmniej przetworzonego jedzenia i  cukru.

  1. Zastąp suplementy jedzeniem.


Nieprzetworzone jedzenie z dobrego źródła zawiera wiele witamin i minerałów, które często przyjmuje się w formie tabletek. Syntetyczne suplementy nie są w pełni przyswajana przez organizm dlatego nie zawsze są one skuteczne. Zdrowe i zbilansowane  odżywianie zapewnia odpowiednią ilość witamin i minerałów, a także antyoksydantów i wielu składników odżywczych, które pomagają utrzymać odpowiedni poziom cholesterolu i cieszyć się zdrowiem.

  1. Zredukuj stres.


Przewlekłe zdenerwowanie ma bardzo niekorzystny wpływ na funkcjonowanie układu trawiennego.  Zestresowane osoby nie cieszą się dobrym zdrowiem i samopoczuciem  nawet przy zdrowym sposobie odżywiania. Naucz się jeść powoli i świadomie. Jedzenie w pośpiechu nie jest zdrowe ani przyjemne. Jedząc wolniej zawsze zjemy mniej i dokonamy lepszych dla siebie wyborów.

  1. Znajdź profesjonalistę, który pomoże Ci odpowiednio skomponować dietę, opanować stres i           unikać suplementów.


Jesteśmy zalewani reklamami leków i suplementów, które mają na celu zredukować stres, poprawić kondycje, wspomóc odchudzanie, poprawić pamięć i wiele innych aspektów życia. Wiele z nich ma wiele nieporządkach składników, które mogą dawaj efekty uboczne przy długotrwałym stosowaniu.

  1. Nie bądź fanatykiem zdrowego odżywiania.


Obserwuj swój organizm i ucz się co mu służy, a co szkodzi. Jedz zdrowo, ale nie osądzaj się kiedy zjesz coś mniej zdrowego. Ważne żeby umieć zachować zdrowy balans i cieszyć się dobrym samopoczuciem. Jedzenie nie powinno być centralnym punktem życia.  Raz w tygodniu można zjeść to na co mamy ochotę, a w pozostałe dni starać się przestrzegać zdrowych zasad, nasze zdrowie na tym nie ucierpi.

 

Autorka: Daria Występek

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się