Art

Bóle kręgosłupa w czasie ciąży

13.08.2014
Bóle kręgosłupa  w  czasie ciąży

Kręgosłup w czasie ciąży obciążony jest dodatkowymi kilogramami, średnio jest to 10- 12 kg. Ciężar ten nie jest rozłożony równomiernie i jest to powodem większego obciążenia kręgosłupa. Dodatkowo przesuwa się środek ciężkości, a z każdym kolejnym miesiącem sylwetka kobiety ulega większym zmianom. Prowadzi to do powiększenia lordozy lędźwiowej,  na bolesność tego miejsca skarży się w czasie ciąży najwięcej kobiet. Duże różnice w sylwetce są także wywołane zmianami w gospodarce hormonalnej. Hormon relaksyna doprowadza do rozluźnienia torebek stawowych i zwiększenia ruchomości stawów. Kobiety często mają problemy z równowagą, bo hormon ten może powodować zwiotczenia rożnych partii ciała. Zmiany zachodzące w ciele kobiety przyczyniają się do bólu kręgosłupa, ale też kończyn dolnych, a szczególnie łydek. Kobiety w ciąży mogą sobie pomóc, jest kilka sposobów, które pomogą złagodzić bóle kręgosłupa:

  1. Kontrola wagi w ciąży. Kobieta nie powinna ulegać presji społecznej i nie tłumaczyć sobie, że w czasie ciąży trzeba jeść za dwoje. Prawda jest taka, że kobieta potrzebuje około 300 kcal więcej w ciągu dnia, czyli około 2 banany. Jest to oczywiście kwestia indywidualna i zależy od trudu życia, jednak zapotrzebowanie kaloryczne nie jest dużo większe. Każdy dodatkowy kilogram zwiększa obciążenie kręgosłupa o około 8 kg, warto więc kontrolować wagę w miarę możliwości.
  2. Regularne ćwiczenia wzmocnią plecy i pomogą unormować napięcie mięśniowe. Warto poświęcić codziennie chociaż 15-20 minut na gimnastykę. Ćwiczenia najlepiej wykonywać pod okiem  specjalisty, można też poprosić go o pokazanie kilku ćwiczeń, które można wykonać samodzielnie w domu. Jeśli lekarz nie widzi przeciwskazań warto wybrać się na basen. Woda odciąża stawy, a jednocześnie pomaga wzmocnić mięśnie kręgosłupa. dlatego jest najlepszym środowiskiem  do ćwiczenia w czasie ciąży.
  3. Obuwie też nie jest bez znaczenia. Najlepiej zrezygnować ze szpilek i butów na wysokim obcasie, na korzyść płaskiego, wygodnego i stabilnego obuwia.
  4. Ból kręgosłupa często pojawia się kiedy przez dłuższy czas przebywamy w tej samej pozycji. Warto często zmieniać ułożenie ciała, lub robić przerwy na rozprostowanie ciała kiedy musimy siedzieć długo w jednym miejscu.
  5. Kolejnym ważnym elementem jest wygodne miejsce do spania. Nie może być za miękkie ani zbyt twarde. Odpowiedni materac musi być sprężysty. Watro też wspomagać się poduszką lub zwiniętym ręcznikiem, który może być wykorzystany do wyrównania krzywizny w odcinku lędźwiowym kręgosłupa.

Autorka: Daria Występek

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Odpręż się i posłuchaj muzyki. Jaki rodzaj, jak wpływa na nasz organizm?

15.08.2014
Odpręż się i posłuchaj muzyki. Jaki rodzaj, jak wpływa na nasz organizm?

To czy muzyka ma wpływ na nasz organizm oraz  samopoczucie nie powinno nikogo dziwić. Zależnie od jej rodzaju i gatunku może różnie na nas oddziaływać. Jeśli umiejętnie wykorzystamy jej właściwości możemy odprężyć się po ciężkim dniu lub doenergetyzować się. Co zatem powinniśmy wiedzieć, by wykorzystać to narzędzie maksymalnie?   “Musica animae levamen” znaczy po łacinie: muzyka jest lekarstwem dla duszy. Słuchając różnych jej rodzajów z pewnością sami zaobserwowaliście, że może mieć właściwości uspokajające lub wręcz odwrotnie. Przyjrzyjmy się jak to wygląda w przypadku roślin. Liczne badania wykazały bardzo korzystny wpływ na nie muzyki klasycznej. Te które jej “słuchały” rozwijały się oraz kwitły szybciej od tych, które rosły bez muzyki. Sprawdzono również inne formy muzyki, w tym bardziej agresywne, takie jak heavy metal. To co zaobserwowano wśród roślin poddanych działaniom tych dźwięków to opóźnienie wzrostu, a nawet ich obumieranie. Oczywiście ludzie nie są roślinami, lecz warto pamiętać, iż łączy nas wiele wspólnych płaszczyzn. Są to m. in. ta sama chemia i procesy komórkowe.   W jaki sposób muzyka działa w organizmie człowieka? Dzieje się to przede wszystkim poprzez nerwy słuchowe, które mają najwięcej połączeń z innymi. W odbiór muzyki, niezależnie od wykształcenia, bądź tego czy zajmujemy się muzyką zawodowo, czy też jedynie słuchamy jej amatorsko zaangażowane są obydwie półkule mózgowe. Szerokie pobudzanie wpływa na zwiększoną produkcję endorfin, czyli “hormonów szczęścia”, które odpowiadają za nasz dobry nastrój oraz łagodzenie bólu. Pod wpływem muzyki nasz organizm wytwarza również cząsteczki S-IgA, które wspomagają nasz system immunologiczny. Obydwa związki mogą łagodzić objawy choroby lub wpływać na odporność organizmu oraz pracę narządów wewnętrznych. Wskazuje to na działanie lecznicze. Co więcej neurolog Macdonald Critchley stwierdził, iż zmiany w ciele, które powoduje muzyka wraz z przedłużaniem jej słuchania mają właściwość utrwalania się. Wiedzę tą szeroko stosuje się w muzykoterapii. Od wielu lat stosuje się w niej wpływ na organizm rytmu, którego działanie potwierdzają setki dowodów. Najprostszym przykładem jest porównanie kołysanki działającej tonizująco oraz marszu, który pobudza.   Wiemy już, że muzyka wpływa bezpośrednio na nasz organizm. A jak jest z emocjami i stanem umysłu? Nasz umysł jest sprzężony z ciałem, jak głosi stare powiedzenie “w zdrowym ciele zdrowy duch”. To pierwszy z czynników wpływających na stan naszego umysłu. Lecz to co daje nam muzyka to również przeżywanie i odczuwanie różnego rodzaju emocji, co wykorzystywane jest np. w filmach dla zbudowania określonej atmosfery. Tonacje mol-owe przez obecność półtonów wpływają na nas bardziej melancholijnie, natomiast dur-owe rozweselają i podnoszą na duchu. Jednak, by wiedzieć jak dany rodzaj muzyki na nas wpływa nie musimy mieć wykształcenia muzycznego, wystarczy posłuchać i zaobserwować jakiego rodzaju wrażenia pojawiają się w nas. Na koniec podzielę się paroma ciekawostkami. Ostatnio znajomy powiedział mi, że na czas głośnego koncertu ostrej muzyki położył dla eksperymentu surowe jajko obok głośnika. Co się okazało po koncercie? Jajko częściowo się ścięło. Ja natomiast dostałam od bliskiej osoby album Mozarta z kolekcją wybranych utworów do snu. Liczne badania wykazały leczniczy wpływ na organizm tej muzyki i muszę przyznać, że śpi mi się cudownie.   Autorka: Clementine Zielińska

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Masło klarowane

16.08.2014
Masło klarowane

Jest jednym z najlepszych tłuszczów do smażenia, ma bardzo długi okres przydatności i warto mieć je w swojej kuchni. Zwłaszcza, że ma o wiele korzystniejszy wpływ na nasze zdrowie niż margaryna czy oleje rafinowane. Masło klarowane je tłuszczem zwierzęcym, łatwo można przygotować je samodzielnie. To nic innego jak  masło pozbawione substancji stałych pochodzących z mleka. Dzięki wysokiej temperaturze dymienia nadaje się zarówno do gotowania, duszenia, pieczenia, smażenia jak i do kanapek. Ma delikatny smak i złotą barwę. Tradycyjne indyjskie masło klarowane nazywa się ghee, robi się je z mleka bawolic, jednak z powodzeniem można przygotować je z masła robionego z krowiego mleka. W Indiach tłuszcz maślany uważany jest za środek odmładzający. Właściwie przygotowany jest lekko strawny i wzmacnia układ trawienny. Jak przygotować masło klarowane?

  1. Kostkę masła kroimy i wrzucamy do suchego garnka. Na bardzo małym ogniu roztapiamy całkowicie masło, nie mieszamy go w trakcie rozpuszczania.
  2. Kiedy na powierzchni masła pojawi się biała piana delikatnie zaczynamy ją zbierać łyżką kuchenną. Uważając żeby nie zmącić osadu, który wytworzył się na dole garnka.
  3. Gotowe masło klarowane ma złocisty kolor.
  4. Masło przelewamy do innego naczynia, np. słoika, za pomocą chochelki, bez substancji, które wytworzyły się na dole garnka.
  5. Gotowe masło klarowane odstawiamy do wystygnięcia, następnie przykrywamy i przechowujemy je w lodówce.

  Właściwości masła klarowanego: - jest lekkostrawne, a nawet przyspiesza metabolizm i wspomaga trawienie, - działa przeciwzapalnie, - wzmacnia odporność organizmu, - wspomaga przyswajanie witamin A,D,E,K, które są rozpuszczalne w tłuszczach, - jest bogate w antyoksydanty, - korzystnie działa na wzrok, - pomaga obniżyć poziom cholesterolu, - ma właściwości antywirusowe, - pozytywnie wpływa na pamięć i koncentrację, - ma właściwości kojące i wygładzające na skórę,  stosowane zewnętrznie przyspiesza gojenie ran i oparzeń. Masła klarowanego można używać kilkakrotnie do smażenia, jednak trzeba oddzielić je od resztek smażonego jedzenia. Jest przydatne do użycie dopóki zachowuje swoją jasną barwę. Sprawia, że potrawy są łatwiej przyswajalne. Warto przygotowywać je regularnie i zastąpić nim inne oleje. Autorka: Daria Występek

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się