Art

Ciąża zimą - czy masz powody do obaw?

25.12.2016
Ciąża zimą - czy masz powody do obaw?

Każda pora roku może być kłopotliwa dla ciężarnych, ale lato i zima niesie ze sobą najwięcej niedogodności. Zima warto dbać o komfort i ubierać się ciepło, ale też szczególnie zadbać o zdrową dietę, która zapewni odporność.

 

Zdrowa dieta

To podstawa, dlatego warto w czasie największego ryzyka przeziębień sięgać po zdrowe i nieprzetworzone produkty. Warto wspomóc się suplementacją szczególnie witaminy D, C a także cynku. Dieta powinna zawierać dużo świeżych warzyw i owoców, a także produktów pełnoziarnistych. Wykluczenie produktów przetworzonych także będzie bardzo pozytywną zmianą.

 

Aktywność na co dzień

Wysiłek fizyczny, zwłaszcza na świeżym powietrzu dodaje energii i stymuluje odporność. Codzienny spacer, nawet 15-20 minut da pozytywne efekty i przyczyni się do poprawy zdrowia, a także kondycji. Wskazane jest także pływanie, które jest dobrym balansem pomiędzy wysiłkiem, a relaksem. Dodatkowo w wodzie mięśnie się odciążone co jest ogromną ulgą dla przeciążonego kręgosłupa. Nie należy obawiać się umiarkowanej aktywności, ale warto skonsultować ją ze swoim lekarzem prowadzącym.

 

Konieczne jest też dopasowanie butów i garderoby do swoich potrzeb. Komfortowe ciepłe ubrania w większym rozmiarze nie będą krępować ruchów. Z ciąży warto też zrezygnować z wysokich butów. Z każdym miesiącem środek ciężkości ciała przesuwa się, co wymaga innego chodu. W płaskich butach łatwiej zachować równowagę, nie warto ryzykować upadkiem. Warto pomyśleć też o antypoślizgowej podeszwie.

 

Uważaj na to!

Przyszła mama nie powinna przebywać w zatłoczonych i nie przewietrzonych pomieszczeniach, gdzie łatwo można się zarazić. Powinna mieć przy sobie płyn do dezynfekcji, którym w razie potrzeby będzie mogła przetrzeć ręce. W czasie ciąży nie można brać większości leków, dlatego lepiej dmuchać na zimne. Kiedy wystąpi infekcja, w pierwszej kolejności warto pomyśleć o naturalnych metodach. Przyda się miód, czosnek i cytrusy. Istotne jest też nawilżanie powietrza i inhalacje przy użyciu naturalnych olejków eterycznych. Dobrze działa sosna, kadzidłowiec, rozmaryn czy cynamon. Każdy może wybrać olejki, które lubi najbardziej.

 

Daria Występek

 

 

 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

AB najrzadsza grupa krwi

24.12.2016
AB najrzadsza grupa krwi

AB a dokładniej AB Rh(-) to najrzadziej spotykana grupa krwi. Wiążę się to z tym, że do jej stworzenie konieczne są dwa czynniki genetyczne oraz ich odpowiednie dopasowanie. Grupy krwi i ich częstość występowania dotyczy każdego z nas. Wato wiedzieć o nich więcej.

 

Dziedziczenie grupy krwi

To rodzice przekazują dziecku grupę krwi. Dziecko, które ma grupę AB, nie może mieć rodzica z grupą krwi O, która jest najczęściej występującą grupą krwi. Statystycznie możliwość wystąpienia grupy AB jest znikoma.

 

Podobnie jest z czynnikiem Rh, przy którym dziedziczeniu podlega antygen D. Znajduje się w erytrocytach i dziedziczy się go na zasadzie dominacji. Wystarczy, żeby jeden z rodziców miał antygen D, żeby dziecko także zostało jego posiadaczem. Aby dziecko miało współczynnik Rh(+) oboje rodziców musi go posiadać.

 

Przetaczanie krwi

Najbezpieczniej przetaczać krew w 100% zgodną u dawcy i biorcy. Zawsze przed podaniem robi się badania i tak zwaną „próbę krzyżową”, które pozwalają stwierdzić zgodność. Niestety nie zawsze możliwe jest krwi w 100% zgodnej. Może zabraknąć krwi danej grupy, a transfuzja będzie konieczna, zazwyczaj w wyniku nagłych wypadków losowych.

Najbardziej uniwersalną grupą jest krew grupy 0 Rh(-). Bez względu na to jaką krew ma poszkodowany  może ją przyjąć. Nie ma ryzyka konfliktu serologicznego, a erytrocyty grypy 0 będę przyswojone przez organizm każdej osoby.

 

Dawca krwi

Każda grupa jest potrzebna i warto zastanowić się na oddawaniem krwi i zostaniem honorowym dawcą. Nie wymaga to wielkiego wysiłku, a przy okazji do kilka miesięcy nasze krew zostaje przebadana. Mimo, że krew grupy występuje bardzo często, jest także duże zapotrzebowanie na nią. Warto zastanowić się nad możliwością oddawania krwi, może to uratować komuś życie.

 

Krew to płynna tkanka ustrojowa, która mimo licznych badań ciągle jest nie do zastąpienia inną substancją. Krew jest symbolem życia i w wielu przypadkach może uratować ludzkie życie. W każdym mieście można dowiedzieć się więcej na temat zostania dawcą krwi.

 

Daria Występek

 

 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Aktywność fizyczna a miesiączka

23.12.2016
Aktywność fizyczna a miesiączka

Czy aktywność fizyczna w czasie miesiączki jest wskazana? Czy może zaszkodzić? Jest wiele teorii na ten temat, wiele osób woli odpoczywać, ale czy jest to konieczne?

Wysiłek fizyczny w czasie menstruacji powinien być dostosowany do predyspozycji dlatego trzeba słuchać swojego organizmu i zadbać o swój komfort.

 

Każda kobieta ma inne dolegliwości w czasie miesiączki, u jednych pojawiają się silne dolegliwości bólowe, u innych występują silne skurcze mięśni. Inny jest też czas i intensywność krwawienia. Nie ma jednak wyraźnych przeciwwskazań do zaprzestania ćwiczeń. Wręcz przeciwnie, endorfiny wytwarzane w czasie aktywności pozytywnie wpływają na nastrój i przyczyniają się do obniżenia napięcia. Wysiłek może złagodzić jest objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

 

Mimo wszystko menstruacja nie jest komfortowym czasem, wiele kobiet nie czuje się w tym czasie najlepiej w swoim ciele. To za sprawą podwyższonego poziomu progesteronu. Często jest to powodem obniżonej wydolności. Nie jest to jednak powód do zaprzestania aktywności. Warto dostosować ją do swoich możliwości. Co wybrać w czasie miesiączki?

 

Jeśli odczuwasz dużą bolesność mięśni brzucha możesz złagodzić je relaksacją i ćwiczeniami rozluźniającymi. Jeśli jesteś aktywna na co dzień, nie rezygnuj z wysiłku. Badania dowodzą, że  w czasie miesiączki i tuż po niej, zdolności do wysiłku są znacznie większe. Uczucie osłabiania wynika często ze złego stanu psychicznego.

Wykonuj zaplanowane treningi, jeśli ćwiczysz regularnie. Kiedy chcesz zadziałać przeciwbólowo i nie ćwiczysz regularnie są formy aktywności szczególnie polecane. Wybierz się na jogę, pilates, zajęcia rozciągające, idź na spacer albo basen. To zdecydowanie najlepszy wybór, kiedy chcesz się zrelaksować i zrobić dla siebie coś dobrego.

 

Czego unikać?

Nie wskazane są mocne treningi siłowe, intensywne ćwiczenia na mięśnie brzucha, a także długotrwałe przegrzewanie ciała.

 

Obserwuj organizm

Jeśli zauważysz, że w czasie wysiłku krwawienie się nasila, albo odczuwasz inne dolegliwości, nie ćwicz. Nie każdy organizm reaguje tak samo, często modyfikacje ćwiczeń, albo skrócenie ich czasu zadziała o wiele lepiej.

 

Daria Występek

 


 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Copyright ©2017 RankingLekarzy.pl

Zapytaj lekarzaStrefa lekarza Zaloguj się