Art

Co jest potrzebne, aby rozpocząć przygodę z bieganiem?

24.03.2017
Co jest potrzebne, aby rozpocząć przygodę z bieganiem?

Przede wszystkim ważną sprawą jest samo podjęcie decyzji o tym, że chcemy być aktywni. Powody dla jakich decydujemy się na bieganie są różne, jednak istotne jest to, że teraz w naszym życiu zajdą poważne zmiany. Warto być na to właściwie przygotowanym.

Podstawową sprawą jeszcze przed podjęciem ostatecznej decyzji powinna być pełna świadomość, czy nie ma żadnych przeciwwskazań zdrowotnych do tego by zacząć biegową przygodę. Być może cierpimy na chorobę lub schorzenie, które hamuje lub ogranicza nam wysiłek fizyczny. Warto więc udać się do lekarza i wykonać badania morfologii krwi, OB, oraz moczu, a także EKG. Jeśli wszystko jest w porządku, to możemy zaczynać.

Najważniejszym atrybutem biegacza jest oczywiście obuwie. Najlepiej udać się więc do sklepu, w którym specjaliści pomogą właściwie je dobrać. Być może jesteś supinatorem pronatorem, a może wolisz biegać bez amortyzacji. To ważne kwestie, bo od właściwego dopasowania butów zależeć może jakość twojego treningu. Źle dobrane mogą być powodem  nabawienia się różnych dolegliwości, urazów i kontuzji.  

Ważną kwestia jest też odpowiednia odzież na każdą porę roku. Przede wszystkim musi być oddychająca i termoaktywna, czyli taka która odprowadza wilgoć na zewnątrz i pozwala ciału swobodnie oddychać. Już od bielizny zależy jak będziesz się czuł podczas treningów. Kobiety powinny zaopatrzyć się we właściwy biustonosz, który będzie zapewniał im komfort w czasie przemierzania wielu kilometrów. Podczas upałów dobrze jest mieć okrycie na głowę. Może to być czapka z daszkiem lub chustka wielofunkcyjna. Ze względu na bezpieczeństwo powinieneś zaopatrzyć się w kamizelkę odblaskową, jeśli będziesz biegać po zmroku.

Na długie wybiegania zabieraj ze sobą napój izotoniczny. Warto zaopatrzyć się w pas z bidonami, dzięki czemu podczas biegu ręce będziesz miał wolne. W przegródkach pasa możesz trzymać drobne przedmioty, telefon komórkowy, klucze, dokumenty oraz żele energetyczne.

Jeśli będziesz biegał w lesie lub nieznanym ci terenie, to żeby wiedzieć ile pokonałeś kilometrów musisz mieć zegarek z GPS. Wskaże on nie tylko przebiegnięty dystans, ale również tempo, a także gdy będzie posiadał pulsometr, to także ilość uderzeń serca na minutę. Jest to ważne ze względów bezpieczeństwa.

 

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

goosh

28.03.2017

ostatnio dowiedziałem się że buty do biegania mają swój "okres przydatności" - treningowe chyba 400 kilometrów, niezle

Art

Nordic Walking - sposób na zdrowie

23.03.2017
Nordic Walking - sposób na zdrowie

Chodzenie z kijkami stało się bardzo popularne. W wielu miejscach mniejszych i większych  miejscowości można spotkać osoby, które pojedynczo lub w grupkach żwawo przed siebie maszerują. Nie ważny jest wiek. Nordic Walking, czyli marsz ze specjalnymi kijkami cieszy się wzięciem zarówno wśród starszych, jak i bardzo młodych osób. Taki chód uprawiają kobiety, a także mężczyźni.

Nordic Walkin został wymyślony jako forma treningu dla zawodników zajmujących się narciarstwem biegowym. Chodziło o to, aby ćwiczyć również w porach letnich, jako forma przygotowania do sezonu zimowego.

Marsz z kijkami angażuje nie tylko mięśnie nóg, czyli te które powodują nasze przemieszczanie się. Bardzo ważna jest tu wahadłowa praca rąk. Dzięki temu w efektywniejszy sposób wzmacniamy bicepsy. Pracują także nadgarstki. Jednocześnie dzięki amortyzacyjnym właściwościom specjalnie zaprojektowanych kijów, hamują one wstrząsy spowodowane odbijaniem się od podłoża. Wpływają także na intensywną pracę mięśni obręczy barkowej.

Dzięki używaniu kijów w sposób automatyczny chronimy nasze stawy skokowe i kolanowe od zbyt dużych przeciążeń. Sylwetka jest trzymana w pionie, co bardzo korzystnie wpływa na kręgosłup. Wchodząc pod wzniesienie możemy zachować szybkie tempo, a kijki pomagają nam w podejściu pod górę.

Praca tlenowa jest efektywniejsza, gdyż pomagamy sobie dodatkowo rękoma odpychając się kijami od podłoża. Dzięki temu efektywniej poprawia nam się kondycja. Krążenie jest lepsze, a dzięki temu regeneracja np. po mikrourazach zachodzi szybciej i skuteczniej.

Marsz z kijakim do Nordic Walking wpływa na poprawę samopoczucia. Mamy więcej energii, mózg się dotlenia, lepsze krążenie skutkuje tym, że stajemy się bardziej odporni na infekcje i mniej chorujemy. Zmniejsza się także ryzyko chorób wieńcowych oraz zawału. Marsz z kijkami wzmacnia mięśnie nie tylko rąk, ale również brzucha, obręczy barkowej, a także pleców.

Nordic Walking, to bardzo dynamiczna dyscyplina. Polecana jest osobom, które mają nadwagę. Taki trening pozwala zgubić zbędne kilogramy przy okazji wzmacniając mięśnie. To jest po prostu coś więcej niż zwykły spacer.

 

Jarosław Cieśla

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

trekku

28.03.2017

polece mojej mamie, dzięki!

Art

Zalety i wady zmiany czasu z zimowego na letni

22.03.2017
Zalety i wady zmiany czasu z zimowego na letni

Różnie reagujemy na zmianę czasu z zimowego na letni. Przede wszystkim jeśli musimy w tym dniu wstać do pracy, to po prostu krócej śpimy. Jednak w tym roku zmiana czasu w Polsce przypada 26 marca. Jest to niedziela, więc większość osób nie będzie miała z tym większego problemu. Zmianę czasu na letni stosuje wiele krajów w Europie oprócz Rosji, Islandii i Białorusi.    

Podstawowym czasem jest ten zimowy. Letni określa się jako przejściowy. Zmiana czasu z zimowego na letni w swoich założeniach ma w efektywniejszy sposób doprowadzić do wykorzystania światła słonecznego. Przesuwamy wskazówkę na zegarkach o godzinę do przodu i po prostu dłużej korzystamy z tego, że jest widniej. Jednak ten stan ma nie tylko zalety, ale również wady.

Zalety

W okresie letnim jasno jest od godziny 6:00 do 20:00. Przesunięcie czasu powoduje więc, że oszczędza się prąd elektryczny. W tym czasie nie oświetla się ulic i chodników. Również w gospodarstwach domowych oraz zakładach pracy zużycie prądu jest mniejsze.

Ważną kwestią jest też bezpieczeństwo na drogach. Przy gorszej widoczności łatwiej jest o wypadek. Również przestępczość jest mniejsza, gdyż dłużej jest jasno.

Czas letni pozwala nam na dłuższą aktywność na powietrzu. Nie musimy stosować sztucznego oświetlenia i obawiać się o swoje bezpieczeństwo. Dłużej możemy np. przebywać nad wodą i korzystać z kąpieli. Słońce przez więcej czasu działa na człowieka dostarczając mu w sposób naturalny witaminę D.

Wady

Każda zmiana przynajmniej na początku wywołuje problemy adaptacyjne. Niektóre osoby mogą gorzej się czuć i trudniej znosić, to że teraz muszą wcześniej wstawać. Ich poczucie komfortu może się zdecydowanie obniżyć.

Zmiana czasu może spowodować również różne objawy związane z pogorszeniem zdrowia. Zdarzają się problemy z pracą serca oraz zaburzeniami funkcjonowania organizmu.

Dużo trudności przesunięcie czasu nastręcza firmom komunikacyjnym. Każdy pojazd będący aktualnie w trasie jest po prostu spóźniony o jedną godzinę. Na tyle też czasu muszą być zatrzymane pociągi, które właśnie realizują swój kurs.

 

Jarosław Cieśla

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

xxx_lok

28.03.2017

z tymi pociągami - a jak jest w drugą strone na zimowy to przyspieszają ?? ;)

Copyright ©2018 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się