Art

Jak być aktywnym i nie dopuścić do kontuzji?

01.04.2017
Jak być aktywnym i nie dopuścić do kontuzji?

Urazy i dolegliwości nie dotyczą tylko tych osób, które uprawiają sport zawodowo. Każdy kto jest aktywny ruchowo powinien zdawać sobie sprawę z tego, że jemu również mogą się przydarzyć mikrourazy oraz kontuzje. Warto więc wiedzieć jak im zapobiegać.

Rozgrzewka

Przed każdym treningiem należy zadbać o odpowiednie przygotowanie mięśni. Powinny być rozgrzane i gotowe na różnego rodzaju obciążenia. Dotyczy to zarówno sportów drużynowych, jak i indywidualnych. Nawet kiedy idziemy pograć w piłkę nożną, koszykówkę, czy siatkówkę, to zanim zaczniemy mecz najpierw przez kilka minut potruchtajmy, wykonajmy wymachy rak i nóg. Zwróćmy uwagę na rozgrzanie stawów skokowych, kolanowych, a także biodrowych. Tak samo przed przystąpieniem do ćwiczeń na siłowni należy najpierw porządnie rozruszać wszystkie partie mięśniowe. Bez rozgrzewki możemy doprowadzić do naciągnięcia lub zerwania mięśni, co spowoduje nawet kilkutygodniową pauzę od aktywności.

Rozciąganie

Na koniec treningu ważne jest, aby zawsze wykonywać tzw. schłodzenie, czyli kilka wolniejszych i mniej obciążających ćwiczeń. Pozwolą one organizmowi na dojście do równowagi po intensywnym treningu. Następnie należy przeprowadzić ćwiczenia rozciągające, gdyż mięśnie są spięte po wysiłku. Poza tym przy okazji damy odpocząć naszemu ciału. Rozciąganie wpływa na uelastycznienie mięśni oraz zwiększa ruchomość stawów. Dzięki temu możemy łatwiej znieść tzw. zakwasy, a nasze ciało łatwiej przygotuje się do kolejnego treningu.

Nie przesadzać z wysiłkiem  

Ważną kwestią w amatorskim uprawianiu sportu, czy też byciu aktywnym ruchowo jest to, żeby nie nadwyrężać organizmu. Warto w ciągu tygodnia zrobić sobie dwa lub trzy dni przerwy od ćwiczeń. Nasze ciało musi się przecież odpowiednio zregenerować. Mięśnie powinny odpocząć, po to żeby na kolejnym treningu mogły wykonać swoje zadanie i intensywną pracę. Często amatorzy rzucają się w wir aktywności i nie poświęcają czasu na regenerację. To błąd, bo może spowodować, że się przeciążymy. W wyniku tego dojdzie do dolegliwości, a być może i przewlekłej kontuzji. Dbajmy o nasz organizm, a on odpłaci nam zdrowiem i dobrymi wynikami na zawodach.

 

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

onyx

09.04.2017

ja stosuje metode 1:1, dzień treningu i dzień odpoczynku, dla mnie OK

Art

Co poprawia metabolizm?

31.03.2017
Co poprawia metabolizm?

Metabolizm to inaczej przemiana materii, czyli różne procesy biochemiczne zachodzące w organizmie. Pozwalają one na prawidłowe zarządzanie energią oraz substancjami, które pochodzą z produktów żywnościowych. Wszystko po to, żebyśmy mogli żyć, prawidłowo się rozwijać i właściwie funkcjonować.    

Nasz metabolizm zależy przede wszystkim od genów. Jeśli jest wolny, wtedy dana osoba będzie przybierała na wadze. Przy szybkim nie ma problemu z otyłością. Można sporo jeść i nie katować się ćwiczeniami fizycznymi, a i tak sylwetka jest szczupła. Osoby mające problem z wolnym metabolizmem, nie powinny się jednak tym smucić, gdyż są sposoby na jego przyspieszenie.

Przede wszystkim warto pomyśleć o zmianie nawyków żywieniowych, gdyż to właśnie one są odpowiedzialne za przybieranie na wadze. Nie stosujmy ,,diet cud", ale zacznijmy przyglądać się uważniej temu co spożywamy. Jeśli osoba o wolnej przemianie materii je zbyt dużo, a do tego dojada między posiłkami, to nic dziwnego, że jej organizm potrzebuje dużo czasu na spalenie większej ilości kalorii. Dlatego ważne jest, aby ograniczyć ich dostarczanie. Lepiej spożywać posiłki w regularnych odstępach czasu np. co 3 godziny. Chodzi o to, aby nie czuć głodu, a jednocześnie się nie przejadać. Niech na talerzu królują warzywa. Odrzućmy tłuste mięsne pokarmy oraz produkty w składzie z cukrem. Zdrowiej też będzie zrezygnować z pożywienia typu fast food oraz słodzonych napojów gazowanych. Jeśli skontaktujemy się z dietetykiem, który zleci nam wykonanie odpowiednich badań, wtedy będzie wiadomo jakich składników brakuje w naszym organizmie. Ich brak może też być przyczyną zaburzeń.

Ruch to zdrowie i dlatego należy być aktywnym fizycznie. Można ćwiczyć na siłowni, biegać, jeździć na rowerze, pływać, chodzić na zajęcia fitness lub crossfit, uprawiać sporty drużynowe  lub po prostu często chodzić na długie spacery. Jeśli wysiłek jest intensywny, to wystarczy trenować 3-4 razy w tygodniu ok. jednej godziny. W innym przypadku warto być aktywnym codziennie przez co najmniej 45 minut. Ten czas pozwoli na efektywne spalenie tkanki tłuszczowej.  

      

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

gizmo

21.04.2017

Ja mam genetyczne obciążenie :( rodzice są otyli:( ile bym nie ćwiczył to waga idzie w góre

Art

Dlaczego warto jeździć na rowerze?

30.03.2017
Dlaczego warto jeździć na rowerze?

Aktywność ruchowa powinna nam towarzyszyć przez całe życie. Niekoniecznie trzeba startować w zawodach, czy poddawać się reżimowi stosując różne metody treningowe. Warto po prostu być aktywnym fizycznie, co wpłynie pozytywnie na nasz organizm zarówno pod kątem fizycznym jak i psychicznym. Doskonałym na to sposobem jest systematyczna jazda na rowerze.

Sprawne ciało

Rekreacyjne korzystanie z jednośladu powoduje zwiększenie ruchomości stawu kolanowego. Co ważne nie obciąża go w porównaniu do takich aktywności jak piłka nożna, czy bieganie. Nawet spokojna, ale systematyczna jazda na rowerze pozwoli na wzmocnienie mięśni i to nie tylko nóg, ale również brzucha i kręgosłupa.  

Kondycja

Systematyczne korzystanie z jednośladu wpłynie na poprawę wydolności. Nie trzeba jeździć szybko i długo. Codzienne pokonywanie drogi do pracy i z powrotem zupełnie wystarczy, aby po kilku tygodniach zauważyć poprawę. Metabolizm również zyska na jakości, a lepsze krążenie sprawi, że będziemy się czuli pełni energii. Lepiej pracujące serce, to zabezpieczenie przed ryzykiem zawału.

Kontakt z przyrodą

Jazda na rowerze po leśnych i polnych drogach oraz szlakach rowerowych pozwoli nam na bliski kontakt z przyrodą. To nie tylko będzie dotlenienie organizmu, ale także psychiczne odprężenie od problemów dnia codziennego. Szum wiatru, przebiegające drogę zwierzęta leśne, widok jeziora i zapach lasu - tego wszystkiego możemy doświadczyć na rowerowej wycieczce.

Szybko i tanio

Zaletą przemieszczania się jednośladem jest to, że w zatłoczonym mieście wszędzie możemy dotrzeć. Udając się na zakupy postawimy rower pod sklepem, wystarczy tylko mieć odpowiednie zabezpieczenie przed kradzieżą. Produkty, które zakupimy włożymy do koszyczka znajdującego się na bagażniku lub kierownicy i nawet nie odczujemy ich ciężaru. Poza tym zaoszczędzimy pieniądze, które wydalibyśmy na bilety komunikacji miejskiej lub paliwo do samochodu.   

Zbicie wagi

Jazda na rowerze to dobry sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Podczas takiej aktywności spalasz tkankę tłuszczową już po 30-minutach. Organizm traci kalorie i potrzebuje energii, którą pobiera z zapasów glukozy. W ten sposób spala się tłuszcz.

 

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

nora

30.03.2017

Hej, czy ktoś może liczył co taniej wychodzi - kupić nowy rower czy wypożyczać. Dodam że jeżdżę do pracy na rowerze ok 40 minut no i w weekendy czasem.

Copyright ©2018 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się