Art

Jedzenie surowe, gotowane, z pary, a może pieczone?

10.04.2014
Jedzenie surowe, gotowane, z pary, a może pieczone?

To jakie danie wybrać, powinniśmy rozpatrzyć pod paroma względami. Pod uwagę warto wziąć porę roku, czy też pogodę oraz ile wartości odżywczych zostanie zachowanych w procesie przygotowania.

Jeśli przyjrzymy się swoim preferencjom żywieniowym w ciągu roku zauważymy, że zmieniają się one wraz z pogodą i porami roku. Im cieplej tym chętniej jemy to, co surowe, lekkie i soczyste. Organizm w trakcie upałów nie potrzebuje sie za bardzo ogrzewać, raczej woli się ochłodzić i dostarczyć płynów. Z kolei zimą chętniej jemy potrawy pieczone, smażone, cięższe i bardziej tłuste. Oczywiste jest to, że takie dania trawimy o wiele dłużej, dzięki czemu nasz organizm w trakcie tego procesu jest ogrzewany, co zapobiega wychłodzeniu, w szczególności podczas mrozów.

Jeśli rozpatrzymy sposób przygotowania pod względem zachowanych wartości to mamy do dyspozycji: surowe, z pary, pieczone, gotowane tradycyjnie oraz smażone. Podana kolejność wskazuje stopień zachowanych witamin i minerałów. Wynikać z tego może, że najlepiej jest jeść tylko dania surowe, jednak pamiętajmy że niekoniecznie będzie to jedzenie lekkie dla naszego żołądka. Badania naukowców wykazują, iż bardzo zdrowe dla układu pokarmowego oraz umożliwiające optymalne przyswajanie wartości są potrawy gotowane. Wśród nich oczywiście warto zwrócić uwagę na te z pary.

Jest wiele specjalistycznych urządzeń oraz garnków służących do gotowania na parze. Często opatrzone sa wieloma certyfikatami oraz rekomendacjami, które mają nam dać gwarancję największej ilości zachowanych wartości odżywczych. Na pewno w trosce o zdrowie warto zainwestować w odpowiedni sprzęt, jednak brak takowego nie powinien nas zrażać. Wystarczy zwykły garnek i specjalne sitko, które wkładamy do środka, by móc przygotować lekko strawny i pożywny posiłek pełen witamin i minerałów.

Ważne by we wszystkim mieć umiar i zdrowy rozsądek. Oznacza to, że jesli mamy ochotę na potrawy smażone, wcale nie musimy z nich rezygnować. Na co powinniśmy zwrócić uwagę to w miarę możliwości zrównoważona ilość potraw surowych, z pary, pieczonych, gotowanych tradycyjnie oraz smażonych. Warto też słuchać własnego organizmu, który często mówi nam czego potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Oczywiście nie należy tłumaczyć swoich zachcianek, zwłaszcza tych niezdrowych potrzebami. Kiedy pojawia się na coś ochota warto przyjrzeć się przyczynie. Jednak nie dajmy się zwariować i jedzmy na co mamy ochotę przy jednoczesnym zachowaniu zdrowego rozsądku.

 

Autorka: Clementine Zielińska

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Czy detergenty mogą być nieszkodliwe? Wiosenne porządki babcinym sposobem.

09.04.2014
Czy detergenty mogą być nieszkodliwe? Wiosenne porządki babcinym sposobem.

Coraz częściej spotykamy się z licznymi podrażnieniami skóry oraz alergiami. Nierzadko są one wywołane detergantami używanymi w domu, których skład obfituje w syntetyczne wybielacze, barwniki, środki zapachowe i inne...  Nastała wiosna, zatem również czas na porządki. Jak sobie poradzić z brudem bez narażania na podrażnienia?

 

Są dwa sposoby: można zdecydować się na ekologiczne odpowiedniki lub wybrać o wiele tańszy wariant... Warto zapytać swojej mamy lub babci o to, jak one sobie radziły z brudem w domu, kiedy nie było jeszcze obecnych środków czystości na rynku.  Dla części z was sposoby te mogą być wybawieniem, dla pozostałych będą stanowić ciekawostkę. Ja zachęcam do przetestowania.

 

Środek do prania

1 ½ szklanki naturalnego mydła w płynie lub płatków (można na tarce zetrzeć kostkę) wymieszaj z ⅓ szklanki sody. Jeśli woda jest twarda do pierwszego płukania należy dodać ¼ szklanki sody lub ¼ szklanki octu. W celu uzyskania miłego zapachu można dodać parę kropel naturalnego olejku eterycznego. Świetnie sprawdza się cytrusowy lub lawendowy. By uniknąć reakcji detergentów z mydłem, która może powodować żółknięcie plam, wypierz raz ubrania tylko w sodzie.

 

Środek do mycia szyb

Do 1 litra ciepłej wody należy dodać 2 łyżki octu. Po umyciu należy wytrzeć do sucha. W celu uniknięcia smug warto użyć gazety.

 

Środek do czyszczenia piekarnika

Należy zmieszać ¼ szklanki sody oczyszczonej z 2 łyżkami soli, następnie dodać gorącej wody do uzyskania konsystencji pasty. Nanieść na zabrudzenia, pozostawić na 5 minut, po czym dokładnie wyszorować.

 

Środek do czyszczenia sedesu

Do wnętrza muszli klozetowej nasyp ¼ szklanki sody oczyszczonej i skrop octem. Przetrzyj i zmyj.

 

Kilka porad dotyczących zmywania:


  • Naczynia ze stali nierdzewnej czyść sokiem z cytryny

  • Osad z kawy i herbaty usuniesz za pomocą pasty z sody czyszczonej rozcieńczonej wodą.

  • Kamień z czajnika zniknie jeśli ugotujesz w nim wodę z octem.

  • Naczynia po rybie dobrze jest myć w zimnej wodzie z mydłem.


 

To tylko niektóre z domowych sposobów na utrzymanie czystości bez detergentów. Zachęcam również do śledzenia forów internetowych, gdzie można znaleźć ich o wiele więcej.

 

Autorka: Clementine Zielińska

 

 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Rower lub spacer? Wyjdź z domu i zaczerpnij świeżego powietrza!

08.04.2014
Rower lub spacer? Wyjdź z domu i zaczerpnij świeżego powietrza!

Zima chyba definitywnie za nami - o tym jak zachować kondycję zimą pisaliśmy już wcześniej. Teraz słońce świeci coraz więcej, a my mamy chęć wychodzić coraz częściej i na coraz dłużej z domu. To bardzo dobrze! A jeszcze lepiej jeśli zafundujemy sobie aktywne zajęcia w plenerze. Jest wiele rodzajów sportu, które zimą były w fazie zamrożenia, teraz możemy się nimi cieszyć. Dlaczego warto?

Każda aktywność na zewnątrz sprawia, że dotleniamy organizm, co jest niezwykle ważne zwłaszcza po zimie, która niezdrowo przetrzymała nas w domu. Jest wiele sportów, które możemy uprawiać. Najważniejsze, by wybrać taki, który będzie pasował do naszych potrzeb, temperamenntu, a tym samym będzie nam sprawiał radość. Jedni będą woleli wybrać się na przejażdżkę konną, drudzy zaś pojeździć na rowerze. Do wyboru mamy na prawdę dużo: jazdę na rolkach, jogging, nordic walking, lub tradycyjny spacer, grę w piłkę nożną, siatkówkę, zabawę friesbee, grę w zośkę, klasy, skakankę, jazdę na deskorolce, na wrotkach, spacer z psem, grę w palanta, zabawy z dziećmi w berka lub chowanego i wiele, wiele innych. Co wybierzemy nie jest, aż tak bardzo ważne, bo liczy się nasza satysfakcja.

 

Dlaczego tak ważne jest przebywanie na dworze?

Głównie ze względu na dostarczenie organizmowi tlenu oraz wystawienie ciała na działanie promieni słonecznych. Zacznijmy od tego drugiego. To właśnie dzięki Słońcu nasz organizm wytwarza witaminę D, która niezbędna jest do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania m.in. kości, wpływa na kondycję skóry oraz gojenie się ran i skaleczeń. A poza tym któż nie lubi mieć ładnej, opalonej cery?

Teraz coś o ruchu. Dzięki wysiłkowi nasze mięśnie oraz ścięgna pracują poprawiając swoją strukturę. Ich praca przyczynia się do zwiększenia cyrkulacji zasobów zbieranych przez nasz organizm, czyli zmienia się korzystnie matebolizm. Ponadto dzięki wysiłkowi zmienia się ciśnienie i krążenie krwi, dzięki czemu tlen dociera wgłąb tkanek, a to z kolei wpływa na prawidłową pracę organów. Jednym z nich jest również mózg. Jeśli zapewnimy sobie choć odrobinę ruchu na wolnym powietrzu z pewnością korzystnie wpłynie to możliwość naszej koncentracji również w pracy. Każdy z nas wie, że sport świetnie wpływa na poprawę kondycji, a także kształtowanie sylwetki.

Jakie jeszcze korzyści przynosi? Pamiętajmy, że wysiłek fizyczny sprzyja produkcji w naszym organizmie endorfin, czyli tzw. “hormonów szczęścia”. Nie ma chyba nic lepszego niż przyjemne zmęczenie z uśmiechem na twarzy. Dodatkowo jeśli wybierzemy aktywności towarzyskie dojdzie do tego dużo śmiechu, który róznież przyczynia się do naszego zdrowia oraz poczucia zadowolenia.

To się nazywa przyjemne z pożytecznym - rozrywka i dbałość o zdrowie w jednym!

 

Autorka: Clementine Zielińska

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Copyright ©2017 RankingLekarzy.pl

Zapytaj lekarzaStrefa lekarza Zaloguj się