Art

Kwas hialuronowy w leczeniu stawów

06.08.2015
Kwas hialuronowy w leczeniu stawów

Kwas hialuronowy kojarzy się głownie z przemysłem kosmetycznym, jest w składzie wielu kremów i preparatów do pielęgnacji twarzy. Służy także np. do wypełniania ust, jednak może zalecić go także ortopeda kiedy zmagasz się z bolesnym stawem kolanowym.

Kwas hialuronowy występuje naturalnie w każdej komórce naszego organizmu, wyjątkowo dużo jest go w mazi otaczającej stawy. Lepka substancja zabezpiecza i odżywia chrząstkę stawową, dzięki temu warunkuje prawidłową pracę wszystkich stawów. Problem pojawia się kiedy mazi jest za mało i organizm nie produkuje odpowiedniej ilości kwasu hialuronowego. Dzieje się tak głównie osób zmagających się z choroba zwyrodnieniową stawów. Wbrew pozorom choroba nie dotyczy tylko osób starszych, często dotyczy sportowców i osób bardzo aktywnych fizycznie, którzy trenują zbyt intensywnie. Z tym schorzeniem mogą zmagać się biegacze, tenisiści, siatkarze i zawodnicy piłki nożnej.

Korzystając z tego, że kwas hialuronowy można wstrzyknąć prosto do stawu można szybko zmniejszyć stan zapalny, poprawić odżywienie struktur i przyspieszyć regenerację. Zabieg ten nosi nazwę wiskosuplementacji i powinien być powtórzony od 3- 5 razy w kilkudniowych odstępach. Dostępne są też preparaty, które wystarczy wystrzyknąć jeden raz. Zastrzyki z kwasem hialuronowym są bezbolesne i wykonane prawidłowo nie dają efektów ubocznych. Wkłucie powinno być zrobione z kontrolą USG, tak żeby dotrzeć do miejsca uszkodzenia tkanek. Bardzo ważna jest prawidłowa diagnoza. Ważne, że taka terapia nie wymaga pobytu w szpitalu, zazwyczaj jest przeprowadzana ambulatoryjnie.

Badania potwierdzają wysoką skuteczność tej metody. W początkowej fazie choroby zwyrodnieniowej wyraźną poprawę po zabiegu odczuwa 90% pacjentów. Przy mocno zaawansowanej chorobie 45-50% pacjentów deklaruje poprawę stanu zdrowia.

Zastrzyki nie są tanie, koszt w zależności od preparatu waha się od 150- 800 zł jednak sprawne i zdrowe stawy są tego warte. Z każdą kolejna serią efekty są szybciej zauważalne. Nie należy czekać i zwlekać z wizytą u lekarza po urazie. Im szybciej dostaniemy diagnozę, tym szybciej będziemy mogli wrócić do formy. Choroba zwyrodnieniowa nie wyklucza wszystkich aktywności fizycznych. Ruch jest wskazany, bo tylko w czasie przemieszczania i ćwiczeń wytwarzana jest maź stawowa odżywiająca stawy.

 

Autorka: Daria Występek

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Muffiny jaglane z żurawiną

05.08.2015
Muffiny jaglane z żurawiną

W życiu prawie każdego malucha przychodzi moment buntu w kwestii żywienia. Co zrobić w takiej sytuacji? Nie należy załamywać rąk, lecz uciec się do podstępu. Przemycanie kasz, warzyw i owoców w posiłkach może stać się niezłą zabawą. Poniżej przepis na muffiny z kaszy jaglanej.

Kasza jaglana – królowa wśród kasz. Łatwostrawna i dobrze tolerowana przez organizm, ponieważ sama w sobie nie zawiera glutenu. Ma właściwości antywirusowe i pomaga w usuwaniu wilgoci z organizmu, dlatego jej jedzenie jest bardzo ważne w trakcie infekcji. Zawiera bardzo dużo łatwo przyswajalnego białka oraz mało skrobi. Wśród witamin obfituje w B1, B2, B6 oraz żelazo i miedź.

Żurawina – wspaniała w każdej formie. Źródło błonnika, witamin (C, B1, B2, B6, E) oraz minerałów: sodu, potasu, fosforu, wapnia, magnezu, jodu i żelaza. Jej spożywanie zmniejsza ryzyko wystąpienia próchnicy, chorób serca, wrzodów żołądka, a w szczegolności infekcji układu moczowego.

Składniki:

-      1 szklanka mąki jaglanej (można kupić gotową lub samemu zmielić kaszę jaglaną)

-      1 szklanka mielonych ziaren słonecznika

-      ½ szklanki cukru, miodu lub syropu z agawy (można pominąć)

-      2 łyżeczki kamienia winnego lub proszku do pieczenia

-      Odrobina soli

-      ¼- ½ szklanki oleju rzepakowego lub ryżowego

-      2 jajka

-      1 szklanka mleka, wody lub soku (np. jabłkowego)

-      ½ szklanki pestek dyni

-      ¾ szklanki suszonej żurawiny

Suche składniki dokładnie wymieszać. Płyny połączyć z rozmąconym jajkiem. Połączyć suche i mokre składniki. Wymieszać do uzyskania jednolitej konsystencji. Przełożyć łyżką do formy na muffiny zabezpieczonej papilotkami. Piec w temperaturze 180 stopni przez około 25 minut.

W wersji dla maluchów można pominąć cukier, ponieważ suszona żurawina sama w sobie jest bardzo słodka. Aby muffiny nie były gorzkie, kaszę jaglaną można podprażyć na patelni do momentu pojawienia się lekko orzechowego zapachu. Po wystygnięciu zmielić na mąkę.

Danie doskonałe na drugie śniadanie lub podwieczorek. Szybkie i nieskąplikowane. Dzięki papilotkom możemy zabrać smakołyki ze sobą na spacer lub wycieczkę. Zdrowa alternatywa dla przesłodzonych wypieków z białej maki glutenowej.

Zachęcam do wykorzystywania kasz w różnych wypiekach. Na początek radzę zastępować część mąki pszennej równowartością mąki jaglanej czy gryczanej. Jest to cudowna zabawa obfitująca we wspaniałe owoce w formie zdrowych posiłków dających wiele radości i satysfakcji.

 

Autorka: Matvijewna Grządkowska

 

 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Jak mrozić sezonowe warzywa i owoce?

04.08.2015
Jak mrozić sezonowe warzywa i owoce?

Lato to czas wysypu świeżych owoców i warzyw. Jest ich mnóstwo i mają bardzo korzystne ceny. Trzeba je jeść, ale warto też robić domowe zapasy i przygotowywać własne mrożonki. Pozwolą zachować smak lata na dłużej, ale też zaoszczędzić na sklepowych mrożonkach w późniejszym okresie. Możemy być pewni, że we własnych mrożonkach nie znajdziemy zbędnych dodatków i konserwantów.

Mrożenie to jedna z najlepszych form przechowywania żywności, dzięki temperaturze poniżej -18 stopni Celsjusza blokujemy dostęp bakterii i enzymów, które powodują psucie się warzyw i owoców. Zachowują większość witamin i składników odżywczych, proces mrożenia nie narusza struktury białek. Zazwyczaj smak i kolor też niewiele się zmienia.

Co i jak zamrażać?

W ten sposób przechowywać można prawie wszystko, poza sałatą, cebulą, czosnkiem i rzodkiewką. Do zamrożenia należy wybierać świeże, zdrowe i nieuszkodzone warzywa i owoce. Przed schowaniem do zamrażarki należy je dokładnie opłukać i osuszyć. Dzięki mrożeniu na tackach owoce, grzyby czy zioła zachowają kształt i nie będą posklejane. Kiedy stwardnieją można przesypać je do woreczków lub pojemników.

Blanszowanie

Niektóre warzywa i owoce wymagają blanszowania przed zamrożeniem. Pozwala to zachować kolor i konsystencję warzyw i owoców w czasie mrożenia. Polega to na obgotowaniu przed kilka minut we wrzątku, lub na parze, a następnie schłodzeniu w lodowatej wodzie przez około 5 minut. Blanszowania wymagają- cząstki jabłek i gruszek, grzyby, bób, zielony groszek, papryka, marchewka, kalafior brokuły, fasolka, szparagi, buraczki, brukselka, włoszczyzna, szpinak, szczaw i kukurydza. Jeśli produkty nie są przechowywane dłużej niż 2 tygodnie blanszowanie nie jest konieczne.

Co z ziołami?

Koperek, natkę pietruszki wszystkie zioła przed zamrożeniem należy wypłukać i osuszyć. Następnie posiekać, przełożyć do małych pojemników i szczelnie zamknąć.

Jak długo można przechowywać mrożonki?

Około 8-12 miesięcy, jedynie takie warzywa jak papryka, ogórki i pomidory, a także zioła nie powinny być przechowywane dłużej niż 6 miesięcy. Wyższa temperatura zamrażania wydłuża możliwy czas przechowywania mrożonek.

Należy pamiętać, żeby nigdy nie zamrażać produktów ciepłych, ani gorących. Jeśli coś zostało odmrożone, nie należy tego zamrażać ponownie, bo może się to skończyć zatruciem. Zachowując te zasady możemy przygotować sobie pełnowartościowe mrożonki, które pozwolą cieszyć się smakiem letnich owoców i warzyw kiedy nie będą już dostępne.

 

Autorka: Daria Występek

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Copyright ©2017 RankingLekarzy.pl

Zapytaj lekarzaStrefa lekarza Zaloguj się