Art

Minerały - czym są i do czego są nam potrzebne?

07.09.2014
Minerały - czym są i do czego są nam potrzebne?

Składnikami mineralnymi organizmów roślinnych i zwierzęcych nazywa się te składniki, które po spaleniu pozostają w postaci popiołu. Na masę ciała składa się około 4% minerałów. Ta z kolei zawiera 46 składników, z czego 30 z nich uważa się za niezbędne do życia. Składniki mineralne przyjmuje się prawie wyłącznie z pożywieniem, gdyż podobnie jak witaminy, nie są wytwarzane przez organizm człowieka. Jak rozróżniamy mikro- i makroelementy? Podstawowego podziału tych pierwiastków dokonuje się na podstawie dobowego zapotrzebowania na nie. Granicę wyznacza dawka 100 miligramów. Jeśli zapotrzebowanie przekracza ją, to minerały te nazywamy makroelementami, jeśli natomiast nie osiąga progu, mówimy o mikroelementach, czyli pierwiastkach śladowych. Aby nasz organizm mógł rozwijać się i funkcjonować prawidłowo, należy właściwie się odzywiać. W tej części pod lupę weźmiemy… Makroelementy!

Wapń (Ca)

Funkcje w organizmie:

  • Budulec kości i szkliwa;
  • Rola w przewodzeniu impulsów nerwowych i mechanizmie skurczu mięśni;
  • Udział w regulacji procesu krzepnięcia krwi, regulacji rytmu serca oraz wchłaniania witaminy B12;
  • Wpływ na kontrolę ciśnienia tętniczego;
  • Niezbędny do budowy komórek.

  Źródła pokarmowe: Sery żółte, sery białe, mleko, rzeżucha, jaja, kapusta, ziemniaki, buraki, rośliny strączkowe, orzechy.

Chlor (Cl)

Funkcje w organizmie:

  • Główny składnik wydzielin i wydalin: soki trawienne w przewodzie pokarmowym (sok żołądkowy i ślina);
  • Regulacja gospodarki wodnej w organizmie oraz równowagi kwasowo zasadowej.

  Źródła pokarmowe: Sól, sery żółte, mleko, produkty pochodzenia morskiego, żywność produkowana z udziałem soli.  

Magnez (Mg)

Funkcje w organizmie:

  • Synteza i stabilizacja kwasów nukleinowych DNA i RNA;
  • Przekaz informacji między mięśniami i nerwami;
  • Termoregulacja;
  • Przemiana materii;
  • Metabolizm lipidów;
  • Hamuje krzepnięcie krwi (ochrona przed zakrzepami naczyń, serca - zawałem).

  Źródła pokarmowe: Mąka sojowa, kasza jęczmienna, orzechy, kasza gryczana, czekolada, kakao, pestki dyni, fasola, groch, kukurydza, soczewica, szpinak, mąka pełnoziarnista.  

Fosfor (P)

Funkcje w organizmie:

  • Budulec kości i zębów;
  • Składnik RNA I DNA;
  • Utrzymanie prawidłowego pH;
  • Przenośnik energii ATP (adenozynotrójfosforan – niemagazynowany związek, tworzony na bieżąco, niezbędny do otrzymania energii potrzebnej do życia oraz wszelkich jego przejawów);
  • Prawidłowe funkcjonowanie mózgu.

Źródła pokarmowe: Produkty mleczne, jaja, sery żółte, groch, pestki dyni, fasola, ziemniaki, pełnoziarniste produkty zbożowe, marchew.

Potas (K)

Funkcje w organizmie:

  • Udział w przewodzeniu impulsów nerwowych
  • Dotlenienie mózgu
  • Trawienie
  • Równowaga kwasowo – zasadowa
  • Prawidłowa gospodarka wodna organizmu

  Źródła pokarmowe: Banany, morele, marchew, ziemniaki, brokuły, brukselka, kapusta, awokado, daktyle, orzechy, szpinak.

Sód (Na)

Funkcje w organizmie:

  • Podstawowy składnik płynów ustrojowych (soki trawienne, krew, chłonka, płyn śródtkankowy);
  • Równowaga kwasowo – zasadowa;
  • Bilans wodny w organizmie.

  Źródła pokarmowe: Sól, żywność produkowana z udziałem sodu.   Autorka: Clementine Zielińska    

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Placki jaglane z sałatką z rukoli, pomidorów, oliwek i amarantusa

17.09.2014
Placki jaglane z sałatką z rukoli, pomidorów, oliwek i amarantusa

Z kaszy jaglanej można wyczarować naprawdę cuda i za to właśnie ją kocham:) Wczoraj tak w sumie bez pomysłu obiadowego, wstawiłam wodę, wrzuciłam kaszę i .. na samym końcu powstały placki jaglane. Zaletą niewątpliwą plackow jaglanych jest to, że można je zrobić saute (neutralnie bez doprawiania) lub dodać mleka kokosowego, syropu z agawy i na przykład rodzynek i zjeść następnego dnia z musem owocowym, albo na wytrawnie od razu z ziołami i przyprawami. W obu przypadkach smakują świetnie. Ja swoje placki podałam z sałatką z rukoli, pomidorów i oliwek w sosie z oleju lnianego i cytryny. Posypanej płatkami z amarantusa. A dla wszystkich tych, którzy twierdzą, że nie da się bez jajka - to mogę rzec tyle, że sama przekonałam się, że najlepszym zamiennikiem jest siemie lniane! Wczoraj nie dodawałam zmielonego, tylko wrzuciłam całe ziarenka na chwilę przed końcem gotowania kaszy. Dało to idealny efekt 'lepkości' - nawet trochę za duży, zważywszy, że kasza sama w sobie po zblendowaniu również dobrze się klei :)     Składniki:   Placki   1 szklanka kaszy jaglanej 1 nieduża cebula 2-3 ząbki czosnku 3-5 łyżeczek mąki kukurydzianej sól morska pieprz kolorowy w ziarenkach czarnuszka szczypiorek odrobina siemienia lnianego olej do smażenia   Sałatka:   garść rukoli jeden pomidor lub kilka koktajlowych płatki amarantusa zielone oliwki sok z połowy cytryny olej lniany     Przygotowanie:   Kaszę gotuję w osolonej wodzie na małym ogniu. Pod koniec gotowania (2-3 minuty przed zdjęciem kaszy z ognia) dosypuję siemienia lnianego. Następnie odsączam wodę. W międzyczasie dodaję pokrojoną cebulę, czosnek, zmielony pieprz, mąkę oraz szczypiorek. Doprawiam solidnie przyprawami (kasza jaglana sama w sobie jest dość mdła) i blenduję na gładką masę. Następnie zabieram się za lepienie:) I tu rzeczywiscie bardzo się lepiło :) Uratował mnie sposób, który 'wyniosłam' z Bezgranicznej- mokre ręce :) Moczyłam ręce przy co drugim placku i dzięki temu poszło sprawnie :)   Autorka: Zu Shamanka, Tekst pochodzi z zaprzyjaźnionego serwisu http://sojosveganos.blogspot.com/

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Kolory. Ich wpływ na nasz organizm oraz samopoczucie. Część 1.

18.09.2014
Kolory. Ich wpływ na nasz organizm oraz samopoczucie. Część 1.

Towarzyszą nam na co dzień. Pozornie wybrane przez  nas przypadkowo mogą wiele powiedzieć o naszej osobowości oraz stanie zdrowia. Każda barwa wywołuje różnego rodzaju emocje oraz sprzyja bądź nie, dobremu samopoczuciu. Są pośród nich takie, których wpływ jest dla nas mniej zauważalny oraz te których bardziej. Niezależnie od tego czy preferujemy stonowane barwy, czy te bardziej jaskrawe, wszystkie na nas oddziałują. W jaki sposób?   Już w wielu starożytnych kulturach stosowano kolory do leczenia schorzeń, a także przypisywano pewne barwy osobom o szczególnym statusie społecznym. Obecnie również wielu naukowców postanowiło przyjrzeć się ich działaniu oraz wytłumaczyć mechanizm na którym się ono opiera.   Tak na przykład chromoterapia, czyli metoda leczenia kolorami oparta jest na założeniu, iż każda barwa  jest drganiem fal elektromagnetycznych o określonej częstotliwości. Odbieranie koloru jest natomiast niczym innym jak zdolnością rozróżniania tych fal. Największą częstotliwość drgań, a zarazem najkrótszą falę  ma fiolet, natomiast najwolniej i najdłużej drga czerwień.  Dr Ghandali, uważany za prekursora chromoterapii stwierdził, iż zachowanie zdrowia zależy od równowagi w ciele energii pochodzącej od kolorów. Jeśli zostanie ona zachwiana pojawiają się różnego rodzaju dolegliwości, które z czasem mogą przekształcić się w chorobę.   Brytyjscy naukowcy zbadali wpływ kolorów na krążenie. Udowodnili, że czerwień podnosi ciśnienie krwi oraz przyspiesza tętno, natomiast błękit wpływa odwrotnie, co sprzyja również wyciszeniu i uspokojeniu. Nie dziwi chyba zatem fakt, iż w szpitalach ściany i wyposażenie najczęściej są właśnie w tej kolorystyce.   O bardzo ciekawe badania pokusili się między innymi Amerykanie. Zauważając łagodzący wpływ koloru różowego na tętno i puls, postanowili sprawdzić na jaką skalę zadziała on w więzieniu. Badane były dwie grupy osadzonych. Po dość krótkim czasie osadzeni przebywający w celi pomalowanej na różowo, wykazali znacznie mniejszy poziom agresji od pozostałych więźniów. Obserwując wyniki badań, cele w tym kolorze można spotkać już w niektórych krajach Europy, takich jak: Niemcy czy Szwajcaria. W Indiach w ramach zapobiegania agresji wymalowano na różowo nawet całe miasto Aurangabad.   c. d. n. Autorka: Clementine Zielińska  

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się