Art

Nadwaga u dzieci - niebezpieczny problem

11.05.2017
Nadwaga u dzieci - niebezpieczny problem

Nawyki żywieniowe to coś nad czym trzeba pracować od kiedy dziecko zaczyna jeść samodzielnie. Podejście, że dziecku można jeść wszystko, bo musi mieć przyjemne dzieciństwo jest zgubne. Słodkie płatki na śniadanie, czekolada w ciągu dnia, ciasteczko zbożowe jako „zdrowa” przekąska mogą prowadzić do cukrzycy, a nawet do poważnej nadwagi. Zdrowe nawyki będą procentowały w ciągu całego życia, dlatego warto podjąć trud i nauczyć dziecko jak jeść zdrowo i racjonalnie.

Zdrowie dziecka

Powinno być nadrzędnym celem każdego rodzica, nic nie zaburza życia mocniej, niż choroba dziecka, wizyty u lekarza czy pobyt w szpitalu. Zgodnie z najnowszą wiedzą i doniesieniami naukowymi wiemy, że zdrowie zaczyna się na talerzu. Jakość i ilość jedzenia ma kluczowe znaczenie. Dzieci lubią warzywa i owoce, wybiórcze jedzenie jest spowodowane nieznajomością smaków, albo obserwacjami dorosłych. Jeśli rodzic nie jedzą brokułów, albo narzekają na ich smak, dziecko automatycznie przejmuje ich wzorce. Aktywni i zdrowo odżywiający się rodzice mają większe szanse na wyrobienia zdrowych nawyków u dziecka.

Rosnące wskaźniki nadwagi i otyłości u dzieci są bardzo niepokojące. Dieta oparta na przetworzonej, tłustej żywności jest największym zmartwieniem. Winowajcą jest też cukier, ukryty w wielu produktach spożywczych, nawet w pieczywie. Złe odżywianie może prowadzić do zbyt dużej masy ciała i innych schorzeń jak cukrzyca, choroby układu krążenia czy oddechowego.

Okresowe badania u pediatry

To zazwyczaj moment pomiaru masy ciała, wzrostu, ciśnienia, a także badań laboratoryjnych. Może okazać się, że przyczyną zwiększonej wago są zaburzenia hormonalne lub metaboliczne. Jest to jednak niewielki procent przypadków. Najczęściej za nadwagę odpowiadają złe nawyki żywieniowe i brak ruchu.

Jeśli nie wiesz jak skomponować jadłospis, warto udać się do dietetyka. Często indywidualne podejście przynosi szybkie i trwalsze efekty. W przypadku problemu z wagą ważne jest wsparcie rodziny. Najlepiej kiedy cała rodzina wprowadza zdrowe nawyki i zwraca większą uwagę na to co ląduje na talerzu. Domowe, świeże posiłki są najbardziej wartościowe. Redukowanie wagi u dzieci może być ciężkie, ale w połączeniu ze sportem, który sprawi dziecku przyjemność utrata kilogramów powinna być szybka.

Odnalezienie sportu, który sprawi przyjemność także jest kluczowe. Być może uda się znaleźć pasję i mocną konkurencję dla przesiadywania przed komputerem.

 

Daria Występek

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Zalety aktywności seksualnej

18.05.2017
Zalety aktywności seksualnej

Zbliżenie seksualne jest aktem, który daje początek nowemu życiu. Ludzie uprawiają seks również ze względu na przyjemność oraz okazywanie sobie nawzajem bliskości. Ważne są także aspekty zdrowotne, które korzystnie wpływają na ludzki organizm zarówno w sferze fizycznej jak i psychicznej.

Przede wszystkim pod wpływem zbliżenia rozładowujemy napięcie seksualne, co poprawia nasze samopoczucie. Osoby, które regularnie uprawiają seks są mniej podatne na sytuacje stresowe. Uwalniane podczas stosunku endorfiny powodują, że stajemy się radośniejsi.

Hormony te wykazują też działanie przeciwbólowe. Podczas orgazmu następuje ustąpienie takich dolegliwości jak migreny, czyli bóle głowy. 

Seks jest pewną formą aktywności fizycznej. Podczas tego wysiłku poprawia się krążenie krwi. Dzięki temu metabolizm jest efektywniejszy, a serce pracuje aktywniej. Podczas seksu możemy spalić nawet do 400 kalorii. Poza tym w trakcie zbliżenia seksualnego zostaje wydzielony kortyzon, który pomaga w powstaniu leukocytów. One natomiast odpowiadają za odporność organizmu. Dzięki temu mniej chorujemy, mniej przeziębiamy się i jesteśmy bardziej odporni na wszelkiego rodzaju infekcje.  

Akt seksualny można porównać do treningu cardio. Nie tylko spalamy tłuszcz, ale również wzmacniamy mięśnie pośladków, ud, brzucha, a także dna miednicy. Te ostatnie są odpowiedzialne za trzymanie moczu. Nie ma z tym problemu, jeśli mięsnie te są silne, a wzmacniają się na skutek częstych skurczów, jakie mają miejsce podczas odbywania stosunku. Seks może też poprawić naszą kondycję, co oczywiście zależy od intensywności oraz częstotliwości jego uprawiania. Po akcie seksualnym czujemy się naładowani energią i bardziej radośni.

Akt miłosny bardzo dobrze wpływa na jakość naszego snu. Po wszystkim hormony szczęścia, czyli endorfiny sprawiają, że jesteśmy zrelaksowani i wyluzowani. Łatwiej zapadamy w sen dzięki uwalnianej podczas orgazmu prolaktynie. Poza tym po wysiłku jakim niewątpliwie jest seks jesteśmy nieco zmęczeni, więc ciało potrzebuje snu i odpoczynku.    

 

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz


Komentarzy: 1

kjhgfdsa poiuytrewq mnbvcxz

29.09.2019

Kazm Aksam kazm

Art

W trosce o zdrowe zęby

21.05.2017
W trosce o zdrowe zęby

Jak wiadomo zęby  zakorzenione  są w szczęce i żuchwie osłaniają je dziąsła. Powierzchnia zęba zbudowana jest ze szkliwa, które dzięki związkom mineralnym jak wapń, fosfor  i inne tworzą twardą ochronę zęba.  Podczas spożywania posiłków za  każdym razem zęby narażone są na czynniki eksploatacji. Dlatego bardzo istotne  jest codzienna higiena  dziąseł i zębów,  aby uchronić przed  bakteriami.   Bakterie żywią się resztkami pokarmu, następnie wywołują kwasy, które niszczą próchnicę.

Bardzo ważną rolę w ochronie dziąseł i zębów jest ślina.  Która neutralizuje powstające kwasy w jamie ustnej oraz przywraca odpowiednie ph.

To co pomaga to zwracanie uwagi na dokładne przeżuwanie pokarmów ze śliną.

Szczotkowanie zębów usuwa resztki pokarmów, zapobiega powstawaniu płytki nazębnej, wzmacnia szkliwo.

Poza regularną higieną zębów  bardzo ważna jest  zbilansowana dieta aby utrzymać zdrowe zęby. W diecie powinno być dużo produktów bogatych w wapń znajdziemy go w : rybach ,  nabiale, jajkach, migdałach, brokule, sezamie, kapuście, suszonych figach. Bardzo ważne jest aby ograniczyć cukier, który jest pożywką dla bakterii .  Utrzymanie zasadowego środowiska w jamie ustnej jest kluczowe dla zdrowych zębów, ponieważ działające kwasy demineralizują szkliwo m.in. z magnezu i wapnia.  Powszechnie uważa się, że fluor bardzo dobrze działa na zęby, jednak badania pokazują że w przypadku dzieci jego nadmiar wpływa na nadmierne utwardzenie kości co hamuje ich wzrost. Kupując pasty dla dzieci używajmy tych naturalnych, bez substancji chemicznych takich jak laurylu sulfatowego sodu (SLS), parabenów,mentolu, sacharyny, substancji barwiących i konserwujących. Wybierając pastę zawracajmy uwagę jakie ma pH, i czy  może zawierać ksylitol oraz np. czyszczące związki krzemionki, dodatek nagietka może działać kojąco na dziąsła.

 

przedszkoland.pl

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się