Art

Otyłość brzuszna - o czym może świadczyć?

27.10.2016
Otyłość brzuszna - o czym może świadczyć?

Nadwaga może mieć różne formy, bardzo często spotyka się otyłość brzuszną, która nie jest jedynie problemem estetycznym. Kiedy jest to przewlekły problem, który z czasem się nasila może być powodem problemów ze zdrowiem. Bez wątpienia jest to też dolegliwość pogarszająca jakość życia.

 

Otyłość brzuszna nazywana jest też trzewną lub centralną. Potocznie to typ jabłka. Tkanka tłuszczowa zgromadzona w okolicy brzucha z czasem prowadzi do zaburzeń przemiany materii, cukrzycy, nadciśnienia, zaburzeń gospodarki lipidowej. Zwiększa się także ryzyko wystąpienia wielu chorób układu sercowo- naczyniowego, szczególnie udaru mózgu i zawału serca. Tkanka tłuszczowa zgromadzona w okolicy brzucha znacznie utrudnia też funkcjonowanie w codziennym życiu. Znacznie zmniejsza swobodę ruchów i sprawność. Wpływa także na obniżenie samooceny, wady postawy i obniżenie nastroju. Osoby otyłe często mają tendencję do depresyjnego nastroju, co powinno być sygnałem do zmian z sposobie odżywiania.

 

Otyłość nie jest zdrowa i z czasem zawsze prowadzi do schorzeń, mogą być to poważne dolegliwości sercowe, albo przeciążenia aparatu ruchu. Warto mieć to na uwadze i stopniowo zrzucać zbędne kilogramy.

 

Zmierz swój obwód talii

Wiele badań dowodzi, że obwód talii ma wpływ na stan zdrowia pacjenta. U kobiet nie powinien od przekraczać 80 cm. Jeśli mieści się między 80-87 świadczy to o nadwadze, powyżej jest to otyłość. U mężczyzn normą jest 90 cm, przy obwodzie 90-94 cm mówimy od nadwadze, a powyżej 94 cm o otyłości.

 

Popularny wskaźnik BMI nie jest tak dokładny przy problemie otyłości brzusznej. Nie ma on bowiem rozgraniczenia lokalizacji tkanki tłuszczowej. Występują przypadku prawidłowej wagi, jednak z wyraźną otyłością brzuszną.

 

Czym grozi otyłość brzuszna?

Tłuszcz w okolicy talii gromadzi się nie tylko w tkance podskórnej, ale też w narządach wewnętrznych oraz mięśniach szkieletowych. Szczególnie narażone jest serce, wątroba i trzustka. Zwiększona ilość tkanki tłuszczowej znacznie pogarsza ich pracę i zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworu.

 

Nadmiar tłuszczu w okolicy brzucha prowadzi także do zwiększenia produkcji insuliny oraz enzymów powodujących nadciśnienie tętnicze. Zaburzenie przemiany tłuszczów z czasem  prowadzą także do cukrzycy typu 2. Otłuszczona trzustka nie jest w stanie produkować więcej insuliny, przez co cukier nie może wnikać do komórek i zostaje w krwi.

 

Odkładający się w naczyniach krwionośnych cholesterol prowadzi do rozwoju choroby niedokrwiennej serca i zwiększa ryzyko wystąpienia zawału.

 

Im więcej kilogramów tym większe zapotrzebowanie organizmu na tlen. Przez co zwiększa się objętość krwi pompowanej przez serce. Prowadzi to do przerostu lewej komory serca.

 

Daria Występek

Dodaj komentarz




Komentarzy: 1

aler

08.11.2016

Nie zgadzam sie z tym. Ważę 58 kg przy obowodzie talii 86 cm i wzroście 168. Czyżbym była otyła?

Art

Zaburzenia hormonalne

26.10.2016
Zaburzenia hormonalne

Hormony kontrolują procesy chemiczne, które zachodzą w każdej komórce organizmu. Są wydzielana przez gruczoły dokrewne, z których przedostają się bezpośrednio do krwi. Zaburzenia w ich wydzielaniu, zarówno niedobór jak i nadmiar powoduje zaburzania homeostazy i prowadzi do licznych chorób czy schorzeń.

 

Zaburzenia hormonalne dotyczą głównie kobiet i przydają najczęściej na okres rozrodczy i menopauzy. Niewielkie zmiany w ich wydzielaniu mogą objawiać się bólem brzucha czy bólem głowy. Wiele kobiet w ogóle nie odczuwa objawów.

Najczęściej do diagnozy dochodzi kiedy wykryta zostaje niepłodność. W około 40 % przypadków jest ona spowodowana zaburzeniami hormonalnymi.

 

Jakie inne objawy mogą dawać zaburzenia w wydzielaniu hormonów?

 

Wahania masy ciała

Jeśli mimo racjonalnego sposobu odżywiania ciągle przybierasz na wadze, lub drastycznie chudniesz, zazwyczaj odpowiadają za to hormony. Podłożem takich zmian są najczęściej hormony tarczycy. Niedoczynność tarczycy to schorzenie w których gruczoły wydzielają zbyt małą ilość tyroksyny i trójjodotyroniny. W dużym stopniu warunkują one prawidłowy metabolizm i są niezbędne do prawidłowego spalania tłuszczu.

 

Nadmierne owłosienie

Charakteryzuje się występowaniem ciemnego owłosienia w miejscach charakterystycznych u mężczyzn. Głównie na twarzy, plecach, brzuchu i na rękach. W zależności od nasilenia zmian hormonalnych może być do delikatny wąski, albo kłopotliwy i dość gęsty zarost. Jest to spowodowane zbyt dużą produkcją hormonów męskich przez nadnercza lub jajniki.

 

Osłabienie libido

Zaburzenia hormonalne mają na to duży wpływ. Często w takim wypadku diagnozuje się zbyt wysoki poziom prolaktyny. Diagnostyka jest dość prosta, dlatego warto wykonać odpowiednie badania.

 

Zmiany skórne

Trądzik spowodowany zmianami hormonalnymi to bardzo częste schorzenie. Zwiększona produkcja androgenów determinuje zwiększone wydzielanie łoju. Jest ton przyczyną zanieczyszczonej skóry bardziej podatnej na zmiany trądzikowe. Bardzo często dotyczy to kobiet po 30 roku życia.

 

Daria Występek

 

 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Nie jedz na noc

25.10.2016
Nie jedz na noc

Powiedzenie „śniadanie jedz jak król, obiad jak książę, a kolację jak żebrak” ma w sobie dużą mądrość. Niestety szybki tryb życia temu nie służy. Warto znaleźć czas na śniadanie, nie musi być to posiłek tuż po przebudzeniu, możesz zjeść coś małego, zanim porządnie zgłodniejesz. Rano nie masz czas? Przygotuj śniadanie wieczorem.

Dobrym rozwiązaniem są nocne owsianki, których przygotowanie zajmuje kilka minut. Do słoika lub miseczki wsyp trochę płatków owsianych, dodaj owoce i zalej wszystko mlekiem, najlepiej roślinnym. Rano masz śniadanie gotowe, możesz je jedynie pogrzać, albo wziąć ze sobą do pracy.

 

Pierwszy posiłek daje energię do działania i zapobiega ciągłemu podjadaniu. Kolejny powinien składać się z warzyw i pełnych ziaren, które zapewniają uczucie sytości na dłużej.

Ostatni posiłek powinien być skromniejszy jeśli jesz go tuż przed snem. Jeśli jesz go kilka godzin przed pójściem spać nie musisz ograniczać się tak bardzo.

 

Duże kolacje na krótko przed pójściem spać to jeden z najgorszych nawyków żywieniowych. W nocy nasz metabolizm zwalnia i nie radzi sobie najlepiej z trawieniem dużej ilości jedzenia. Nasz układ pokarmowy potrzebuje odpoczynku, obciążanie go na noc nie jest korzystne dla naszego zdrowia. Kiedy zjemy za dużo i pójdziemy spać, treść żołądkowa może się nawet cofać, dochodzi do tzw. refluksu. To bardzo częste schorzenie, do tego bardzo nieprzyjemne.

 

Jak jeść zdrowo i nie być głodnym?

Warto pamiętać, że ostatni większy posiłek powinno jeść się minimum 3 godziny przed snem. Tyle mniej więcej czasu żołądek i jelita potrzebują do strawienia posiłku. Kolacja powinna być lekkostrawna, bez mięsa, produktów smażonych i dużych dawek cukru czy soli. Jeśli ćwiczysz wieczorem i masz zaplanowany posiłek po treningowy możesz go zjeść. Osoby aktywne mają inną przemianę materii i potrzebują uzupełnienia glikogenu mięśniowego.

 

Wewnętrzny zegar

Żyjąc według naturalnego rytmu powinniśmy wstawać rano, i chodzić spać o zmroku. Niestety nie każdy może sobie na to pozwolić. Cykl dobowy reguluje wiele bodźców, czasem też stres, problemy czy inne nieprzewidziane okoliczności.

Duży posiłek dla organizmu to sygnał do działania. Oznacza, że musimy być gotowi do dzialania, stąd dawna energii.

Badania pokazują, że ludzie stosujący się do tych zasad, którzy nie jedzą dużo na noc, mają o wiele lepsze wyniki badań

 

Daria Występek

 

 

 

 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Copyright ©2017 RankingLekarzy.pl

Zapytaj lekarzaStrefa lekarza Zaloguj się