Art

Pacjent 2.0 - konsument z wymaganiami

24.03.2014
Pacjent 2.0 - konsument z wymaganiami

Polacy przestali być już biernymi klientami służby zdrowia, a stali się aktywnymi konsumentami, świadomie wybierającymi to, co dla nich najkorzystniejsze - wskazuje raport platformy HaloDoktorze.pl. Nastała era Pacjenta 2.0.

Jeszcze kilkanaście lat temu większość lekarzy pozostawała dla pacjenta anonimowa do momentu wizyty. Nośnikiem reputacji były jedynie rekomendacje przekazywane z ust do ust. Klient opieki zdrowotnej przy wyborze lekarza był tym samym zdany na opinię jednego źródła. Obecny rozwój technologii i informatyzacji komunikacji zmienia ten obraz. Raport platformy HaloDoktorze.pl wskazuje, że już co czwarty ankietowany szukający lekarza kieruje się rekomendacjami zaczerpniętymi od innych internautów.

w jaki sposób wybierasz nowego lekarza, do którego chcesz się wybrać?

We współczesnym świecie prawo do informacji stało się trwałym elementem życia codziennego. Pacjent 2.0 wie o tym doskonale i wie, jak z niego korzystać. Rewolucja technologiczna ułatwia nie tylko dostęp do wielu źródeł opinii, ale pozwala być bardziej świadomymi zagrożeń zdrowia i sposobów dbania o nie. Pomimo tego, co trzeci Polak poddaje się badaniom profilaktycznym raz do roku, a co czwarty nie bada się w ogóle. Wciąż tylko 77% ankietowanych chodzi do lekarza jedynie, gdy czuje, że naprawdę coś mu dolega. Dlaczego?  

 jak często w ciągu roku wykonujesz badania kontrolne?

jak często chodzisz do lekarza?  

Co zniechęca Polaków do regularnych badań? Okazuje się, że pacjent często czuje, że traktowany jest jak petent. Problem długich kolejek w służbie zdrowia jest wciąż żywy. Na pytanie, co najbardziej skłoniłoby do tego, aby częściej odwiedzać gabinet lekarski, blisko 40% ankietowanych przyznaje, że krótsze kolejki do lekarza. Mamy więc do czynienia z jasnym problemem – ludzie unikają długiego oczekiwania na wizytę. Blisko co trzeci ankietowany chciałby wykonać wszystkie konieczne badania w jednym miejscu (28%).

co najbardziej skłoniłoby cię, by częściej odwiedzać lekarza?  

Polacy są coraz bardziej świadomi i ostrożnie podejmują decyzję o oddawaniu swojego zdrowia w ręce anonimowych specjalistów. Statystyki platform HaloDoktorze.pl i Rankinglekarzy.pl pokazują, że ponad 1  milion użytkowników miesięcznie poszukuje informacji o lekarzach i zdrowiu. Aż 41% użytkowników serwisów chce znaleźć w nim opinie na temat konkretnego lekarza znanego z nazwiska. Dla internautów mniej ważne wydaje się być szukanie informacji na temat chorób czy problemów medycznych (8%) oraz ośrodków zdrowia (4%).

w internecie szukasz?

Pacjent to już coraz częściej konsument. Wymagania stawiane wizycie lekarskiej są bardzo duże, a trwa ona przeciętnie 15-20 minut. Dla pacjentów najważniejsze jest, aby w tym czasie otrzymać obszerną informację od lekarza na temat ich stanu zdrowia (63%). Podczas takiego spotkania ważne okazują się porada specjalisty o dobrej opinii (53%) oraz tak prozaiczne cechy, jak uprzejmość i empatia lekarza (48%). Coraz większą rolę przypisuje się także krótkiemu czasowi oczekiwania na wizytę (44%) i szczegółowemu wywiadowi dotykającemu wszystkich aspektów danego problemu zdrowotnego (44%). Pacjenci chcą mieć zapewniony maksymalny komfort i czuć się bezpiecznie.

co cenisz w wizycie lekarskiej?  

Tryb życia i sposób traktowania zdrowia przez polskich pacjentów widać również po deklarowanej chęci dbania o siebie. Aż 75% ankietowanych jest aktywnych fizycznie przynajmniej raz w tygodniu lub częściej.

 jak często jesteś aktywna fizycznie

Chęć dbania o dobry stan zdrowia potwierdza również regularne wykonywanie przez ankietowanych tych najważniejszych badań ogólnych: morfologii krwi (66%), pomiaru ciśnienia krwi (47%), badań ogólnych moczu (34%), poziomu cukru (24%). Dość popularne jako profilaktyka są także przeprowadzane badania specjalistyczne, związane m.in. z poziomem hormonów tarczycy – TSH (17%), USG (14%), cholesterol (13%) czy echo serca (13%).

jakie badania wykonujesz regularnie?

Wzrost oczekiwań pacjentów jest również widoczny w sposobie patrzenia w przyszłość. Pacjenci chcą, aby nowe technologie były obecne w rozwoju usług dla sektora medycznego. Wśród trzech najczęściej wymienianych wymagań stawianych przed innowacjami w tym obszarze znalazły się: ułatwienie kontaktu z lekarzami i specjalistami (65,7%), pomoc w wyborze właściwych specjalistów (49,2%) i usprawnienie wizyt w gabinecie lekarskim (41,5%). Za istotnie ważny aspekt został uznany także wygodny dostęp do informacji w dowolnym momencie (29,9%) oraz przypomnienie o koniecznych badaniach i wizytach w napiętym rytmie dnia (25,6%). Także na poczucie bezpieczeństwa i dyskrecji załatwianych spraw postawiła 1/5 respondentów.

Jakie wymagania stawiasz przed rozwojem dla usług medycznych?

Raport Pacjent 2.0 został opracowany na podstawie ankiety wypełnionej przez 1010 osób dostępnej na platformie HaloDoktorze.pl w marcu 2014r.

HaloDoktorze.pl to platforma umożliwiająca rezerwację online terminu wizyty lekarskiej. HaloDoktorze.pl jako jedyny umożliwia sprawne i szybkie sprawdzenie najkrótszego czasu oczekiwania na wizytę w placówce publicznej oraz pozwala wypełnienie ankiety wywiadu lekarskiego przed spotkaniem ze specjalistą. Celem platformy HaloDoktorze.pl jest skracanie dystansu pomiędzy pacjentem a lekarzem. Równoległą platformą dla HaloDoktorze.pl jest RankingLekarzy.pl. udostępniający bazę 127 tys. lekarzy wraz z ocenami i opiniami na temat poszczególnych specjalistów. W start-up zainwestowali Michał Kiciński i Piotr Nielubowicz z CD PROJEKT, producenta światowych bestsellerów - gier Wiedźmin i Wiedźmin 2.

W przypadku pytań lub zainteresowania raportem prosimy o kontakt.

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Zostań krwiodawcą!

14.06.2015
Zostań krwiodawcą!

Co roku, 14 czerwca, na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Krwiodawcy. Wydarzenie to jest okazją do podziękowania honorowym krwiodawcom za ratujący życie dar krwi i podniesienia świadomości na temat potrzeby regularnego oddawania krwi w celu zapewnienia dostępnej, wysokiej jakości i bezpiecznej krwi oraz produktów krwiopochodnych dla potrzebujących pacjentów.

Transfuzje krwi i produkty krwiopochodne co roku ratują życie milionom ludzi. Dzięki temu można pomóc pacjentom cierpiącym na choroby stanowiące zagrożenie dla życia, przedłużając im życie i zapewniając jego lepszą jakość. Krew i produkty krwiopochodne niezbędne są do wsparcia złożonych procedur medycznych i chirurgicznych. Krew odgrywa również niezmiernie istotną rolę, ratując życie pacjentów objętych opieką nad matką i dzieckiem oraz w czasie katastrof, zarówno naturalnych, jak i spowodowanych przez człowieka.

Tegoroczna kampania ma następujące cele:

  • Podziękowanie krwiodawcom za oddawanie krwi, która ratuje życie;
  • Promocja regularnego honorowego oddawania krwi;
  • Podniesienie świadomości potrzeby regularnego oddawania krwi ze względu na krótki okres przydatności do użycia komponentów krwi i zachęcenie obecnych i potencjalnych krwiodawców do oddawania krwi w regularnych odstępach czasu;
  • Zwrócenie uwagi na stan zdrowia krwiodawców i jakość opieki nad krwiodawcami – czynniki o krytycznym znaczeniu dla zapewnienia zaangażowania krwiodawców i podtrzymania ich gotowości do regularnego oddawania krwi;
  • Przekonanie resortów zdrowia, aby pokazały, że wysoko cenią regularnie oddających krew honorowych krwiodawców i aby asygnowały odpowiednie środki dla zapewnienia wysokiej jakości opieki nad krwiodawcami.

źródło: Światowa Organizacja Zdrowia

KrwiodawstwoUE  

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

Tłusty czwartek

11.02.2015
Tłusty czwartek

Tłusty czwartek jest świętem ruchomym - jest to ostatni czwartek przed wielkim postem. Najpopularniejsze potrawy tego dnia to słodkie pączki i faworki, zwane również w niektórych regionach chrustem. Dawniej jednak objadano się pączkami nadziewanymi mięsem, które obficie zapijano wódką. Historia tego święta sięga aż starożytności. Był to dzień, w którym świętowano odejście zimy i nadejście wiosny. Ucztowanie opierało się na jedzeniu tłustych potraw, szczególnie mięs oraz piciu wina, a zagryzkę stanowiły pączki przygotowywane z ciasta chlebowego i nadziewane słoniną. Rzymianie obchodzili w ten sposób raz w roku tzw. tłusty dzień. Zwyczaj jedzenia pączków w wersji słodkiej pojawił się w Polsce około XVI wieku. Wyglądały one nadal nieco inaczej niż obecnie – w środku miały bowiem ukryty mały orzeszek lub migdał. Ten, kto trafił na taki szczęśliwy pączek, miał cieszyć się dostatkiem i powodzeniem. Według jednego z przesądów jeśli ktoś w tłusty czwartek nie zje ani jednego pączka – w dalszym życiu nie będzie mu się wiodło. Lepiej więc nie ryzykować i zjeść jednego, tak na wszelki wypadek… Nie martw się, jeśli jesteś na diecie. Poniżej podajemy 10 sposobów jak skutecznie pozbyć się wyrzutów sumienia.

TlustyCzwartek2016

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się