Art

Po co pisać? Jak można zwiększać samoświadomość – element każdego rozwoju.

27.03.2014
Po co pisać? Jak można zwiększać samoświadomość – element każdego rozwoju.

Jak można zwiększać samoświadomość – niezbędny element każdego rozwoju – poprzez pracę z tekstami? – radzi Beata Kupiec. Bruno Bettelheim  w swojej książce: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni pisze tak: Kim jestem naprawdę? Skoro są we mnie tendencje przeciwstawne, to za którymi mam podążać? Odpowiedź, jakiej udzielają baśnie, jest taka sama jak odpowiedź psychoanalizy: jeżeli chcemy, aby nasze ambiwalencje nie miotały nami i – w skrajnych przypadkach – nie rozdzierały nas, musimy je rozpoznawać, odnosić się do nich w konstruktywny sposób i godzić ze sobą z całością naszej osobowości: integrować. Wiele z nas uznaje czytanie różnorodnych lektur jako jeden z ważniejszych elementów na drodze naszego rozwoju osobistego. Czy w taki sam sposób myślimy o pisaniu? Proponuję potraktowanie własnych tekstów jako jeden ze sposobów na kontakt z samą sobą. Nie będziemy oceniać swoich tekstów pod względem językowym, stylistycznym etc. Ważna będzie tylko analiza świata przedstawionego. Od czego można zacząć? Od przypomnienia sobie, jakie bajki, które ktoś Ci czytał, opowiadał lub sama sobie czytałaś w dzieciństwie, były dla Ciebie szczególnie ważne. Wybierz jedną z nich, tę która wydaje Ci się najistotniejsza i zapisz ją tak, jak ją pamiętasz. Możesz zaprosić do tego ćwiczenia kogoś bliskiego: kiedy teksty będą już gotowe, czytajcie je na głos i zastanówcie się nad następującymi kwestiami:

  • Kim są bohaterowie i co to oznacza?
  • Jaki jest świat przedstawiony i co on oznacza?
  • O czym jest ta bajka? Jaki główny problem porusza? Dlaczego mogła być ważna dla dziecka?

  Podczas analizy bajki pamiętajcie o tym, aby interpretować tylko to, co zostało napisane, bądźcie „blisko” tekstu, starajcie się omijać rafy swoich projekcji i zbyt daleko idących skojarzeń, bo mogą Was wyprowadzić na manowce. Przeczytajcie bajkę i odpowiedzcie na powyższe pytania. Jestem bardzo ciekawa, czy odpowiedzi przyniosą Wam jakieś ważne informacje. W następnym „odcinku” napiszę o kreacji własnej bajki.   Zaproszenie Beata Kupiec zaprasza na cykl warsztatów (zajęcia raz w miesiącu) „Bohaterka własnej bajki”, podczas których będziemy wykorzystywać pracę z metaforą, umożliwiającą odkrycie często nawet nieświadomych potrzeb, pragnień, marzeń. Zajęcia prowadzą: Beata Kupiec - certyfikowana trenerka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Marzena Kryszczuk - literaturoznawca. 

www.ogrodinspiracji.pl   Autorka: Beata Kupiec, trenerka rozwoju osobistego, założycielka Ogrodu Inspiracji, mama trójki dzieci. E-Magazyn Endorfina, Tekst pochodzi ze współpracującego serwisu: http://www.dojrzewalnia.pl/endorfina  

Dodaj swój komentarz

Komentarzy: 0

Art

Przerwa w pracy. Potrzebna czy niepotrzebna? - oto jest pytanie! Część 1.

26.03.2014
Przerwa w pracy. Potrzebna czy niepotrzebna? - oto jest pytanie! Część 1.

Czy lepiej jest pracować redukując ilość przerw, by nie rozpraszać się, czy zadbać o ich regularną obecność w harmonogramie obowiązków? Jeśli z nich korzystamy to z pewnością każdy chciałby wiedzieć jak efektywnie z nich skorzystać, tak by wracając do obowiązków mieć wystarczająco dużo siły, chęci i zapału, by szybko i sprawnie wykonać swoje zadania. A jak to osiągnąć?

Przerwa w pracy jest bardzo ważnym czynnikiem wspomagającym koncentrację oraz zwiększającym wydajność przy jednoczesnym skróceniu czasu koniecznego do wykonania zadania. To właśnie nazywamy efektywnością. Im lepiej wykorzystamy czas, tym więcej będziemy go mieć wolnego.

Jak często powinniśmy robić przerwy? Przede wszystkim powinny być one regularne. Każdy z nas potrzebuje innej ilości oraz czasu przeznaczonego na odpoczynek, jednak możemy przyjąć pewną średnią. Jest to ok. 5-10 minut na godzinę aktywności. Wynika to ze spadku koncentracji po upływie ok. godziny spędzonej nad zadaniem.

Jak się odprężyć podczas krótkiej przerwy w biurze, bądź innym miejscu, by nabrać energii do dalszego działania? Jakość naszej przerwy zależy od tego w jaki sposób ją spędzimy. Jeśli swój wolny czas poświęcimy na:


  • siedzenie przy komputerze, robiąc rzeczy nie związane z pracą (np. śledząc nowości na YouTube, bądź Pudelku) to wykorzystamy zaledwie ok. 20% potencjału przerwy.

  • rozmowy z kolegami i koleżankami jednocześnie nie odchodząc od biurka, to wykorzystamy ok. 40%.

  • czynności wymagające wstania i przemiesczenia się (choćby pójście po kawę, czy do toalety), to wykorzystamy ok. 60%.


 

Jak zatem wykorzystać 100% przerwy? Dobrze jest odejść od biurka, a najlepiej wyjść na zewnątrz, by zaczerpnąć świeżego powietrza. Zająć się czymś co nie jest związane z pracą. Umysł zmieniając aktywność odpoczywa! Dobrze jest zastosować proste ćwiczenia fizyczne.

 

Autorka: Clementine Zielińska

 

Dodaj swój komentarz

Komentarzy: 0

Art

Pacjent 2.0 - konsument z wymaganiami

24.03.2014
Pacjent 2.0 - konsument z wymaganiami

Polacy przestali być już biernymi klientami służby zdrowia, a stali się aktywnymi konsumentami, świadomie wybierającymi to, co dla nich najkorzystniejsze - wskazuje raport platformy HaloDoktorze.pl. Nastała era Pacjenta 2.0.

Jeszcze kilkanaście lat temu większość lekarzy pozostawała dla pacjenta anonimowa do momentu wizyty. Nośnikiem reputacji były jedynie rekomendacje przekazywane z ust do ust. Klient opieki zdrowotnej przy wyborze lekarza był tym samym zdany na opinię jednego źródła. Obecny rozwój technologii i informatyzacji komunikacji zmienia ten obraz. Raport platformy HaloDoktorze.pl wskazuje, że już co czwarty ankietowany szukający lekarza kieruje się rekomendacjami zaczerpniętymi od innych internautów.

w jaki sposób wybierasz nowego lekarza, do którego chcesz się wybrać?

We współczesnym świecie prawo do informacji stało się trwałym elementem życia codziennego. Pacjent 2.0 wie o tym doskonale i wie, jak z niego korzystać. Rewolucja technologiczna ułatwia nie tylko dostęp do wielu źródeł opinii, ale pozwala być bardziej świadomymi zagrożeń zdrowia i sposobów dbania o nie. Pomimo tego, co trzeci Polak poddaje się badaniom profilaktycznym raz do roku, a co czwarty nie bada się w ogóle. Wciąż tylko 77% ankietowanych chodzi do lekarza jedynie, gdy czuje, że naprawdę coś mu dolega. Dlaczego?  

 jak często w ciągu roku wykonujesz badania kontrolne?

jak często chodzisz do lekarza?  

Co zniechęca Polaków do regularnych badań? Okazuje się, że pacjent często czuje, że traktowany jest jak petent. Problem długich kolejek w służbie zdrowia jest wciąż żywy. Na pytanie, co najbardziej skłoniłoby do tego, aby częściej odwiedzać gabinet lekarski, blisko 40% ankietowanych przyznaje, że krótsze kolejki do lekarza. Mamy więc do czynienia z jasnym problemem – ludzie unikają długiego oczekiwania na wizytę. Blisko co trzeci ankietowany chciałby wykonać wszystkie konieczne badania w jednym miejscu (28%).

co najbardziej skłoniłoby cię, by częściej odwiedzać lekarza?  

Polacy są coraz bardziej świadomi i ostrożnie podejmują decyzję o oddawaniu swojego zdrowia w ręce anonimowych specjalistów. Statystyki platform HaloDoktorze.pl i Rankinglekarzy.pl pokazują, że ponad 1  milion użytkowników miesięcznie poszukuje informacji o lekarzach i zdrowiu. Aż 41% użytkowników serwisów chce znaleźć w nim opinie na temat konkretnego lekarza znanego z nazwiska. Dla internautów mniej ważne wydaje się być szukanie informacji na temat chorób czy problemów medycznych (8%) oraz ośrodków zdrowia (4%).

w internecie szukasz?

Pacjent to już coraz częściej konsument. Wymagania stawiane wizycie lekarskiej są bardzo duże, a trwa ona przeciętnie 15-20 minut. Dla pacjentów najważniejsze jest, aby w tym czasie otrzymać obszerną informację od lekarza na temat ich stanu zdrowia (63%). Podczas takiego spotkania ważne okazują się porada specjalisty o dobrej opinii (53%) oraz tak prozaiczne cechy, jak uprzejmość i empatia lekarza (48%). Coraz większą rolę przypisuje się także krótkiemu czasowi oczekiwania na wizytę (44%) i szczegółowemu wywiadowi dotykającemu wszystkich aspektów danego problemu zdrowotnego (44%). Pacjenci chcą mieć zapewniony maksymalny komfort i czuć się bezpiecznie.

co cenisz w wizycie lekarskiej?  

Tryb życia i sposób traktowania zdrowia przez polskich pacjentów widać również po deklarowanej chęci dbania o siebie. Aż 75% ankietowanych jest aktywnych fizycznie przynajmniej raz w tygodniu lub częściej.

 jak często jesteś aktywna fizycznie

Chęć dbania o dobry stan zdrowia potwierdza również regularne wykonywanie przez ankietowanych tych najważniejszych badań ogólnych: morfologii krwi (66%), pomiaru ciśnienia krwi (47%), badań ogólnych moczu (34%), poziomu cukru (24%). Dość popularne jako profilaktyka są także przeprowadzane badania specjalistyczne, związane m.in. z poziomem hormonów tarczycy – TSH (17%), USG (14%), cholesterol (13%) czy echo serca (13%).

jakie badania wykonujesz regularnie?

Wzrost oczekiwań pacjentów jest również widoczny w sposobie patrzenia w przyszłość. Pacjenci chcą, aby nowe technologie były obecne w rozwoju usług dla sektora medycznego. Wśród trzech najczęściej wymienianych wymagań stawianych przed innowacjami w tym obszarze znalazły się: ułatwienie kontaktu z lekarzami i specjalistami (65,7%), pomoc w wyborze właściwych specjalistów (49,2%) i usprawnienie wizyt w gabinecie lekarskim (41,5%). Za istotnie ważny aspekt został uznany także wygodny dostęp do informacji w dowolnym momencie (29,9%) oraz przypomnienie o koniecznych badaniach i wizytach w napiętym rytmie dnia (25,6%). Także na poczucie bezpieczeństwa i dyskrecji załatwianych spraw postawiła 1/5 respondentów.

Jakie wymagania stawiasz przed rozwojem dla usług medycznych?

Raport Pacjent 2.0 został opracowany na podstawie ankiety wypełnionej przez 1010 osób dostępnej na platformie HaloDoktorze.pl w marcu 2014r.

HaloDoktorze.pl to platforma umożliwiająca rezerwację online terminu wizyty lekarskiej. HaloDoktorze.pl jako jedyny umożliwia sprawne i szybkie sprawdzenie najkrótszego czasu oczekiwania na wizytę w placówce publicznej oraz pozwala wypełnienie ankiety wywiadu lekarskiego przed spotkaniem ze specjalistą. Celem platformy HaloDoktorze.pl jest skracanie dystansu pomiędzy pacjentem a lekarzem. Równoległą platformą dla HaloDoktorze.pl jest RankingLekarzy.pl. udostępniający bazę 127 tys. lekarzy wraz z ocenami i opiniami na temat poszczególnych specjalistów. W start-up zainwestowali Michał Kiciński i Piotr Nielubowicz z CD PROJEKT, producenta światowych bestsellerów - gier Wiedźmin i Wiedźmin 2.

W przypadku pytań lub zainteresowania raportem prosimy o kontakt.

Dodaj swój komentarz

Komentarzy: 0

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się