Art

Wino - zdrowe czy nie?

16.06.2014
Wino - zdrowe czy nie?

Wino ma wielu entuzjastów, niektórzy twierdzą, że jest bardzo zdrowe, inni wolą go unikać. Wszystko zależy od tego jakie jest to wino i jak często je spożywamy. Udowodniono jednak  pozytywny wpływ wina na organizm. Spożywane regularnie w niewielkich ilościach może mieć dobry wpływ na zdrowie. Wino samo w sobie nie zapewni nam dobrego stanu zdrowia, jednak w połączeniu ze zdrową dietą, regularnym wysiłkiem fizycznym może być zdrowym dopełnieniem. Co warto wiedzieć o wpływie wina na zdrowie?

  1. Według badań korzystanie na zdrowie wpływa wino wytrawne lub półwytrawne w ilości nie przekraczającej 5 lampek wina tygodniowo. ( 1 lampka to około 200 ml)
  2. Taka ilość wina wiąże się z niższym wskaźnikiem śmiertelności, mniejszym ryzykiem zgonów z powodu chorób serca, cukrzycy, niewydolnością serca i udarów mózgu. Korzyści są łatwiejsze do wykazania u osób powyżej 50 roku życia.
  3. Zwłaszcza kobiety nie powinny przekraczać zalecanej dawki alkoholu. Mają zwykle niższy poziom dehydrogenazy alkoholowej, jest to enzym w wątrobie, który metabolizuje alkohol i dlatego zaleca się picie mniejszych ilości.
  4. Czerwone wino jest szczególnie bogate w polifenole, które są silnymi  przeciwutleniaczem. Działają przeciwzapalne oraz przeciwdziałają powstawaniu płytek miażdżycowych, dzięki temu poprawia czynność tętnic. Wino w umiarkowanych ilościach podwyższa też poziom HDL czyli „dobrego cholesterolu” w organizmie.
  5. Z badań wykonanych na Grekach wynika, że wino w połączeniu ze zdrową dietą śródziemnomorską jest silnym czynnikiem chroniącym przed przedwczesnym zgonem, głównie za sprawą resweratrolu, który odpowiada za usprawnianie pracy układu krążenia. Dzięki temu poprawia się  dokrwienie mózgu, serca i innych narządów.

  Trzeba pamiętać, że alkohol nie służy każdemu, warto słuchać i obserwować  własny organizm. Najważniejsze w zachowaniu zdrowia jest zdrowe odżywanie, regularna aktywność fizyczna, a także umiejętne radzenie sobie za stresem. Wytrawne lub półwytrawne wino jedynie wspomaga zdrowie.   Autorka: Daria Rogowska

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

PITTA - której doshy macie w sobie najwięcej?

16.06.2014
PITTA - której doshy macie w sobie najwięcej?

Ile masz w sobie z konstytucji Pitta? Do każdej odpowiedzi przyporządkuj punkty, od 0 do 6 (od zupełnie się nie zgadzam do zgadzam się w zupełności)

 

1. Uważam się za bardzo wydajnego

2. Jestem dokładny i działam celowo

3. Mam silną wolę i potrafię się przebić

4. Przy gorącej i wilgotnej pogodzie nie czuję się dobrze, łatwo się wtedy męczę

5. Łatwo się pocę

6. Nawet jeśli nie zawsze daję po sobie poznać, szybko popadam w rozdrażnienie lub wręcz wściekłość

7. Jeśli opuszczę jakiś posiłek lub ulegnie on opóźnieniu czuję się niespokojny

8. Moje włosy wskazują przynajmniej jedną z poniższych cech: przedwcześnie siwe, przedwcześnie łysiejące, cienkie, gładkie, czerwonawe

9. Cieszę się dobrym apetytem i potrafię dużo zjeść

10. Niektórzy twierdzą, że jestem uparty

11. Mam regularne trawienie i raczej skłonny jestem do biegunek niż zaparć

12. Łatwo tracę cieprliwość

13. Skłaniam się ku perfekcjonizmowi

14. Szybko wybucham, ale nie jestem pamiętliwy

15. Lubię zimne dania i schłodzone napoje

16. Jestem bardzo bezpośredni i raczej ekstrawertyczny

17. Źle znoszę gorące i ostro przyprawione dania

18. Nie jestem taki tolerancyjny jaki chciałbym być

19. Uwielbiam wszelkie wyzwania i jestem uparty w dążeniu do wyznaczonych sobie celów

20. W stosunku do siebie i innych jestem nastawiony krytycznie

 

PITTA 

Pitta to połączenie wody i ognia. Odpowiada za metabolizm, procesy trawienia, odczuwanie głodu i pragnienia.  Kontroluje temperaturę ciała. Gorąco i ostrość – to jego cechy główne.  Osoby spod znaku Pitta maja średnią budowę ciała, sylwetkę raczej umięśnioną , wzrost średni.

Cera jasna, piegowata lub lekko zaróżowiona, włosy proste i cienkie, blond lub rudawe. Skóra jest delikatna, aksamitna i błyszcząca.

Charakteryzuja się dobrym trawieniem, szybką przemianą materii, dobrym spokojnym snem.  Żle znoszą sytuację, w której zmuszone są opuścić posiłek. Są silne,  pewne siebie, skoncentrowane, lubią rywalizować. Mają dużo cech przywódczych. Zdarza się, że mają napady złego humoru, złości i zniecierplwienia. Na stres reagują agresją. Mają duże libido i apetyt. Lubią dobrze zjeść, dobrze wypić, dobrze się zabawić J Lubią też aktywność fizyczną.

Typ Pitta nie znosi  upałów, letnie dni spędza w cieniu lub w domu pod wiatrakiem ;-)

Jest to typ osoby przedsiębiorczej,zdecydowanej z doskonałą pamięcią oraz silną wolą działania. Zorganizowani i systematyczni. Odważni, ambitni ale również egoistyczni. Mają skłonność do niecierpliwości, złości, nietolerancji. Lubą, kiedy wszystko idzie po ich myśli.

To, co głównie dolega ludziom typu Pitta to stany zapalne skóry, trądzik, czyraki, rak skóry. Często cierpią również na wrzody żołądka, zgagę, nadkwasotę (spowodowane silnym działaniem agni- ognia trawiennego). Brak równowagi u Pitty związany jest  często z przepracowaniem, zmęczeniem, stresem. Silne emocjonalne reakcjeje oraz częste uleganie złości, nienawiści, zazdrości podnoszą ilość Pitty – ogień ogniem pogania J

Osoby, które mają w sobie przewagę tej doshy powinny równoważyć ją poprzez spożywanie posiłków chłodnych, soczystych i słodkich.

Słoną, kwaśną i pikantną żywność należy ograniczyć.

 

Co można, a czego lepiej unikać

 

Na tak: szparagi, brokuły, kapusta, kalafior, seler, kukurydza, ogórek, sałata, grzyby, groszek, ziemniaki, cukinia, dynia, papryka, karczochy, cykoria, kapusta pekińska, słodki groszek, rzeżucha, botwinka, pasternak, kalarepa, jabłka, banany, daktyle, kokosy, winogrona, liczi, mango, melony, gruszki, nektarynki, pomarańcze, śliwki, czeresnie, kaki, arbuz, wszystkie rosliny strączkowe, orzech kokosowy, pestki dyni, nasiona słonecznika, jęczmień, owies, pszenica, ryz, orkisz, musli,maniok, niesolone maśło, sklarowane masło, sklarowane masło, mleko, miękkie sery, lassi, twaróg, kardamon, kolendra, kminek, trawa cytrynowa, mieta, róża, koper, kurkuma, oregano, pietruszka, rozmaryn,szafran, , mieta pieprzowa, olej kokosowy,słonecznikowy, sojowy, lniany,zimne napje, mleko, woda, mleko kokosowe, soki owocowe i warzywne

 

Na nie:  awokado, buraki, marchewki, chilli, bakłażany, oliwki, cebula, pikle, rzodkiewka, pomidor, rzepa, chrzan, zielone oliwki, rukola, kiełki (ostre), rzeżucha, kalarepa, morele, jogody, wisnie, owoce cytrusowe, jezyny, papaja, brzoskwinie, ananasy, rabarbar, grejfruty, kiwi, truskawki, papaja, wisnie, soczewica, sos sojowy, większość orzechów, nasiona sezamu, żyto, kukurydza, proso, gryka, chleb na zakwasie, smietana, jogurt, twarde sery, lody, feta, zsiadłe mleko, maślanka, asafetyda, bazylia, cynamon, czosnek, cebula, pieprz, gałka muszkatołowa, ilośc laurowy, kminek, ostra papryka, kozieradka, szalwia, imbir, ajwan, cząber, gożdziki, liśc laurowy, majeranek, tamarynda, papryka, wszystkie oleje rafinowane, olej migdałowy, kukurydziany, sezamowy, olej z oliwek, orzechy, napoje gazowane, gorące napoje, kawa, herbata, alkohol

 

 

Autorka: Zu Shamanka, Tekst pochodzi z zaprzyjaźnionego serwisu http://sojosveganos.blogspot.com/

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Art

VATA - której doshy macie w sobie najwięcej?

14.06.2014
VATA - której doshy macie w sobie najwięcej?

Poniżej test, który pozwoli zlokalizować, której doshy macie w sobie najwięcej. 

Zaczynamy od testu na obecność VATA

 

Każdej z poniższych pozycji należy przyporządkować cyfrę oznaczającą natężenie danej cechy. Skala waha się od 0 do 6, gdzie zero oznacza, że dane stwierdzenie w ogóle do Ciebie nie pasuje, a 6 że się z nim jak najbardziej identyfikujesz. Na koniec należy zsumować wynik.

 

1. Działam szybko

2. Trudno uczę się  na pamięć i szybko zapominam to czego się nauczyłem

3. Jestem bardzo żywotny i łatwo popadam w uniesienie

4. Mam lekką budowę ciała i trudno mi przybrać na wadze

5. Szybko przyswajam rzeczy nowe

6. Mam szybki i lekki chód

7. Podejmowanie decyzji przychodzi mi z trudem

8. Mam skłonność do wzdęć i zaparć

9. Dłonie i stopy szybko mi przemarzają

10. Jestem często zatroskany i zalękniony

11. Znoszę zimno gorzej od innych

12. Mówię szybko i wśród przyjaciół uchodzę za gadatliwego

13. Moje nastroje są zmienne i reaguję gwałtownie

14. W nocy źle sypiam i często się budzę

15. Mam skłonność do suchej cery, zwłaszcza zimą

16. Jestem bardzo ożywiony duchowo, niespokojny, wręcz kipię pomysłami, moje ruchy są szybkie i dość gwałtowne, energia pojawia się w nagłych wzlotach

17. Łatwo się podniecam, również seksualnie

18. Pozostawiony samemu sobie nieregularnie śpię i jadam

19. Jestem wrażliwy na przeciągi

 

VATA 

Vata jest manifestacją w organizmie elementów eteru i powietrza. Rządzi zasadą ruchu  i to ona reguluje wszystkie aktywności w ciele, w tym ruch prany (witalna esensja) w organizmie. Odpowiada za takie funkkcje ciała takie jak oddech, mowa, mruganie powiekami,bicie serca, impulsy nerwowe oraz ruch mięśni. Dodatkowo krążenie krwi, przyswajanie pokarmu, wydalanie, oddawanie moczu, czy menstruacja.

Miejscem, w którym możemy zlokalizować konstytucję Vata jest  przede wszystkim dolna część brucha, a dokładniej okrężnica (najdłuższa część jelita grubego) oraz mózg, uszy, kości, stawy, skóra, uda i tkanka nerwowa.

Osoby, u których dominuje ta dosha z reguły są bardzo aktywne, pełne energii i trochę nieprzewidywalne. Mają szybką przemianę materii dzięki czmeu nie cierpią na nadwagę. Mają delikatną budowę ciała, suchą skórę (o ciemnje karnacji) oraz suche włosy.

Nie przepadają za zimnem. Szybko marzną im głównie dłonie i stopy.

Są bystre, energiczne, szybko działają. Wszędzie jest ich pełno a one same lubią znajdować się w centrum wydarzeń. Z zasady prowadzą nieregularny tryb życia, co przekłada się na ich sen czy apetyt.  Chodzą szybko, mówią szybko, myślą szybko, zapamietują  również szybko...i tak samo szybko zapominają J Pobudliwe i chętne do zabawy.  Ich działania są impulsywne i mało przemyślane- jest moment, jest impuls – jest działanie.  Można opisać ich jednym słowem – zmienność.

Vata dosha to suchość, zimno, zmiana, ruch.

Dolegliwości, na które najczęsciej zapada typ Vata to dolegliwości związane z trawieniem. Stres, szybkie tempo, brak regularnego trybu życia prowadzi często do zaparć, wzdęć, nerwic. Często cierpią również na wysokie ciśnienie,bóle głowy (związane również z nadmiarem ama w organizmie- ama, czyli toksyny gromadzące się w wyniku nieprawidlowej diety i złego trawienia), dolegliwości związane z gardłem – suchy kaszel, bóle gardła, bóle ucha. Arytmia serca, skurcze mięśni, bóle w krzyżu.

Typ Vata lubi się zamartwiać i forsować – a to wybitnie mu nie służy!

Pierwszym krokiem do zrównoważenia tej doshy jest spokój. Tak, tylko spokój może Nas uratować J Pilnowanie stałych godzin spożywania  posiłków i wieczornej sjesty. Jeżeli chodzi o spożywanie posilkow – najbardziej syty powinien być obiad. Śniadanie i kolacja raczej lekkostrawne i w mniejszych porcjach (zwłaszcza kolacja, zważywszy na słabe trawienie!). Dodatkowo należy zadbać o regularne oczyszczanie organizmu z toksyn (ama) poprzez lewatywy, lub ziołowe mieszanki (indysjka triphali) które wspomagą system trawienny i ułatwią wydalanie.

Ważna jest nie narażanie organizmu na wychłodzenie. Chłód zwiększa w organizmie odczucie Vata.

Tutaj można pięknie to zrównoważyć poprzez serwowanie specjalnie dobranych dla Vata posiłków.

Przede wszystkim potrawy ciepłe, gotowane, dobrze doprawione (również odrobinę ostrzej), żeby pobudzić  ogień trawienny w żołądku (agni) i ogrzać zimną naturę Vaty. Należy uwzględnić też produkty wodniste, które zredukują suchość jej natury. Gotowane potrawy powinny być również dobrze naoliwione – tłuszcze jak najbardziej wymagane (wszelkiej maści oleje, oliwy). I tu niestety mój ogromny ból jako, że przymierzalam się do diety witarianskiej – typ Vata powinien wystrzegać się wszelkiej maści suchych przekąsek, czy surowych warzyw i owoców.

3 smaki które powinny przeważać w diecie dla typu Vata to słodki,słony i kwaśny. Unikać gorzkiego, cierpkiego i bardzo ostrego.

 

Co można, a czego lepiej unikać

 

na tak: awokado, buraki, szparagi, marchewki, oliwki, dynie, szparagi, rzodkiewki, słodkie ziemniaki,szpinak, cukinia, por, bakłażan, cebula, rzeżucha,pasternak, botwinka, soja, fasolka, czerwona soczewica,tofu, brzoskwinie, czereśnie, banany, figi, morele, owoce cytrusowe, daktyle, mango, papaja, winogrona, jagody, ananasy, śliwki, porzeczki, wisnie, truskawki, kiwi, naktarynki, pomarańcze, cytryny, wszystkie orzechy w umiarkowanych ilościach, słonecznik, pestki dyni, sezam, ryż, makaron razowy, owies, pszenica, amarantus, orkisz, wszystkie produkty nabiałowe w ograniczonej ilości, kurkuma, kminek, suszony ryż, czarny pieprz, bazylia, cynamon, kolendra, czosnek, ajwan, anyż, asafetyda, cząber, chilli, gożdziki, imbir, kardamon, liść laurowy, majeranek, gałka muszkatołowa, rozmaryn, szafran, szałwia, gorczyca, tamarynda, tymianek, wanilia, cynamon, wszystkie oleje, ale rpzede wszystkim sezamowy, ciepłe napoje, ziołowe herbaty, ciepłe mleko,soki owocowe i warzywne

 

na nie: surowe lub mrożone warzywa, gorszek, brukselka, brokuly, kapusta, ogórek, kukurydza, seler, sałata, grzyby, ziemniaki, kalafior, surowa cykoria, endywia, zielone woliwki, rukola, kiełki, seler, kalarepa, owoce suszone, gruszki, granaty, melony, żurawina, borowki, pigwy, większość roślin strączkowych, prażone orzechy, orzeszki ziemne, jęczmień, gryka, żyto, kukurydza, proso, makaron z białej mąki, popcorn, mleko w proszku, lody, żólte sery, jogurty,  pietruszka, kozieradka, liść curry, czerwone chilli, olej kukurydziany, lniany, kokosowy, napoje gazowane, zimne, mrożone, herbata, kawa, alkohol

 

 

 

Autorka: Zu Shamanka, Tekst pochodzi z zaprzyjaźnionego serwisu http://sojosveganos.blogspot.com/

Dodaj komentarz


Komentarzy: 0

Copyright ©2019 RankingLekarzy.pl

Strefa lekarza Zaloguj się Zarejestruj się