Art

Efekt jo-jo? Znajdź na to sposób!

07.07.2017
Efekt jo-jo? Znajdź na to sposób!

Wiele osób, którym udało się zrzucić zbędne kilogramy ma problem z utrzymaniem wagi. Jest to tzw. efekt jo-jo, czyli powtarzające się wahania masy ciała podczas odchudzania. Problem polega na tym, że zrzucenie wagi osoby te potraktowały jako pewien, często nawet bardzo ekstremalnie ciężki etap w życiu, po którym będzie można wrócić do poprzednich nawyków żywieniowych. Tak się jednak nie da.

Przede wszystkim warto, aby spożywać 4 lub 5 posiłków dziennie. Porcje nie muszą być duże, gdyż po 3 czy 4 godzinach, znów będziemy mogli zjeść. Ważną kwestia jest, aby pomiędzy posiłkami nie podjadać, bo zanim poczujemy, że żołądek jest pełny, to wypełnimy go w nadmiarze. Istotne jednak jest, żeby sporo pić. Powinno się przyjmować ok. 2 litrów wody, najlepiej jeśli jest zmineralizowana. Jeśli wypijemy ok. pół godziny przed posiłkiem, to uczucie głodu się zmniejszy, dzięki czemu mniej będziemy potrzebowali zjeść. Ważne, aby nie głodzić się i unikać diet, które wyczerpują nas zarówno fizycznie jak i psychicznie.  

Posiłki powinny być zbilansowane, czyli zawierające białko, węglowodany oraz zdrowe tłuszcze. Odpowiednie proporcje pomoże dobrać dietetyk, dlatego warto będzie się do niego udać na konsultację. Do każdego posiłku należy spożywać warzywa. Nie mają dużo kalorii, a zapewnią sytość. Dobrze jest zrezygnować z dań tłustych, a potrawy najlepiej gotować lub dusić, zamiast smażyć.

Najlepiej jest zrezygnować z cukru na korzyść zamienników, takich jak karob, miód albo ksylitol. Cukier to puste kalorie, bez witamin i cennych minerałów. Warto sprawdzać etykiety na różnego rodzaju produktach, czy nie wchodzi w ich skład. Dobrze jest ograniczyć sól, która zatrzymuje wodę w organizmie. Zamiast niej można dodawać wiele innych przypraw, które wzbogacą smak potraw.

Jedną z najważniejszych kwestii, jeśli nie chcemy efektu jo-jo jest stała, regularna aktywność fizyczna. Nie musi ona wiązać się z ciężkimi ćwiczeniami i morderczymi treningami. Można poświęcić na taką aktywność co drugi dzień od 30 do 45 minut i to w zupełności wystarczy. Doskonale sprawdzi się jazda na rowerze, uprawianie joggingu lub marszobiegów, Nordic Walking, pływanie lub sporty drużynowe. Ważne, żeby spalać kalorie i być w ciągłym ruchu.

 

Jarosław Cieśla

 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Jak ćwiczenia na skakance mogą pomóc ci schudnąć?

05.07.2017
Jak ćwiczenia na skakance mogą pomóc ci schudnąć?

Ćwiczenia na skakance są niezwykle efektywną formą treningu cardio. Ten element stosuje się w sportach walki, a także jako uzupełnienie treningu wytrzymałościowego. Regularne ćwiczenia pozwalają spalić wiele kalorii, zrzucić zbędne kilogramy, utrzymać kondycję oraz pięknie wymodelować sylwetkę.

Podczas ćwiczenia na skakance pracę wykonuje wiele partii mięśniowych. Wzmacnianie są nogi, brzuch, cały gorset, obręcz barkowa oraz ręce. Dzięki temu tłuszcz jest spalany praktycznie na całej powierzchni naszego ciała. Oczywiście wszystko zależy od intensywności oraz czasu jaki poświęcisz na trening. Tylko pół godziny takiego skakania pozwala na spalenie od 300 do 400 kcal.  

Ćwiczenia tego typu powodują, że krwioobieg lepiej i efektywniej funkcjonuje. To wpływa na poprawę metabolizmu. Po prostu lepiej się czujemy, mamy więcej energii i mimo zmęczenia, co paradoksalne, mamy ochotę na to, aby znów ćwiczyć. Regularne treningi pozwolą łatwiej zrzucić zbędne kilogramy, również dzięki szybszej przemianie materii.

Przed przystąpieniem do ćwiczeń należy się solidnie rozgrzać. Trening na skakance angażuje wszystkie partie mięśniowe. Muszą one być gotowe na solidny wysiłek. Rozgrzewka pozwoli nam uchronić się przed dolegliwościami i różnymi urazami. Można zacząć od truchtu w miejscu razem z wymachami rąk do przodu i do tyłu. Skłony, skrętoskłony oraz ćwiczenia na rozruszanie stawów biodrowych i skokowych pozwolą nam dobrze przygotować się do treningu. Taka rozgrzewka powinna trwać od 5 do 15 minut.

Ćwiczenia na skakance można wykonywać w formie interwałów. Oznacza to, że skaczemy w  określonym czasie np. przez 1 minutę, a następnie odpoczywamy 20 sekund. Wykonujemy tak od 5 do 10 powtórzeń w zależności od naszego wytrenowania. Staramy się skakać w szybkim tempie.

Można także ćwiczyć wydłużając kolejne rundy skakania. Najpierw wykonujemy skoki przez 1 minutę odpoczywając 20 sekund. W każdej następnej rundzie dodajemy po 20 sekund skoków i 10 s odpoczynku. Możemy tak ,,wyskakać" od 4 do 7 rund.

Kolejnym wariantem jest długie ćwiczenie na skakance. Skaczemy w umiarkowanym tempie powyżej 5 minut. Z każdym kolejnym dniem treningów wydłużamy czas skakania. Możemy ćwiczyć słuchając muzyki, dzięki czemu nie będziemy czuli zbytniego znużenia.

Ważne jest, aby podczas ćwiczenia mieć wyprostowana sylwetkę. Nadgarstki pracują luźno, a kolana nie mogą być zbyt sztywne. Najlepiej jest trenować co drugi dzień stosując różne formy ćwiczeń. Na zakończenie należy wykonać rozciąganie wszystkich partii mięśniowych.

 

Jarosław Cieśla   

 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Art

Skuteczne sposoby na rzucenie palenia

04.07.2017
Skuteczne sposoby na rzucenie palenia

Pozbywając się nałogu, który czasami trwał wiele lat, najważniejsze jest podjęcie decyzji. Następnie warto określić sobie plan. Powinien on uwzględniać np. stopniowe ograniczenie palenia, konsultacje ze specjalistami, którzy będą kontrolowali i obserwowali zmiany zachodzące w naszym organizmie oraz przyjmowanie różnych środków pomagających nam w odwyku.

Nikotynowa terapia zastępcza

Rzucenie palenia przede wszystkim odbija się na samopoczuciu. Pojawia się częste rozdrażnienie, impulsywność i nerwowość. Na początku można zatem wspomagać się produktami przypominającymi nikotynę. Są one dostępne bez recepty w formie plastrów, tabletek, czy też gum do żucia. 

Wsparcie otoczenia

Emocje osoby rzucającej palenie będą utrudniać życie wszystkim domownikom. Nie chodzi o to, aby tolerować wybuchy złości, ale żeby wspierać, motywować i oznajmiać, że wierzymy w powodzenie całego przedsięwzięcia. Ważne jest, aby w domu, pracy, czy w miejscach w którym przebywasz, każdy wiedział, że rzucasz palenie. Gdy ktoś ze znajomych pali, to niech nie robi tego w twoim towarzystwie. Przebywaj wśród osób, które są wolne od nałogu palenia.

Aktywność fizyczna

To jest jedna ze skuteczniejszych metod przy rzuceniu palenia. Od razu warto zaangażować się w sport. W pewnym momencie zdasz sobie sprawę, że jeśli wrócisz do nałogu, to stracisz kondycję. Być może będziesz nawet osiągał sukcesy w danej dyscyplinie, co jeszcze bardziej utwierdzi cię w przekonaniu o tym, aby nie powracać do nałogu. Im więcej będzie poświęcał czas na aktywność fizyczną, tym twoje płuca będą lepiej pracować. Nie będziesz chciał tego zmienić.

Hobby   

Warto zająć się czymś, aby nie myśleć o paleniu. Działanie pozwoli ci na zajęcie głowy. To  może być majsterkowanie, zbieranie jakiś przedmiotów, nauka języków, czy też praca na działce. 

Terapie

Rzucanie palenia może też odbywać się za pomocą hipnozy. Przeprowadzić ją powinien wykwalifikowany terapeuta, który wprowadzi umysł pacjenta w stan podatny na sugestie. Bardzo skuteczną metodą pozbycia się nałogu palenia jest akupunktura. Za pomocą nakłuwania ciała w odpowiednich miejscach redukuje się głód nikotynowy.  

 

Jarosław Cieśla                

 

Dodaj komentarz




Komentarzy: 0

Copyright ©2017 RankingLekarzy.pl

Zapytaj lekarzaStrefa lekarza Zaloguj się